Tabatan voi tehdä vaikka askelkyykkyhypyillä, joissa vaihdetaan jalkojen paikkoja päittäin hyppäämällä. Kuva: Shutterstock
Tabatan voi tehdä vaikka askelkyykkyhypyillä, joissa vaihdetaan jalkojen paikkoja päittäin hyppäämällä. Kuva: Shutterstock

Päivän treenit hoidettu neljässä minuutissa? Kyllä kiitos!

Ajanpuute ei aina käy tekosyyksi liikkumattomuuteen. Tabata-harjoituksen ehtii tehdä aina, koska koko treeni yhteensä neljä minuuttia. Kaiken lisäksi se on huipputehokas!

Tabata on aerobinen intervalliharjoitus, joka kehitettiin alun perin 1970-luvulla Japanin olympiajoukkuetta varten. Setti on niin rankka, että se tuntuukin olympiatason huhkimiselta. Tiedät tehneesi tabata-treenin oikein, kun olo on neljän minuutin jälkeen puolikuollut.

Shape-lehden mukaan neljän minuutin tabata voi parantaa aerobista kestävyyttä ja maksimaalista hapenottokykyä, tehostaa aineenvaihduntaa ja auttaa polttamaan enemmän rasvaa kuin vaikka perinteinen tunnin matalasykkeinen aerobinen treeni.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Näin tabata toimi

Tabata-treeniin voi valita minkä tahansa aerobisen lajin, kuten juoksun, kuntopyöräilyn, uimisen, hyppynarulla hyppimisen tai vaikka jännehypyt. Paina menemään niin lujaa kuin ikinä pystyt 20 sekunnin ajan, ja lepää sitten 10 sekuntia. Toista tämä puolen minuutin kokonaisuus 8 kertaa, ja olet valmis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

"Niin lujaa kuin pystyt" tarkoittaa todella sitä, että teet intervallit sadan prosentin teholla yhtään säästelemättä. Jaksamista voi helpottaa, kun valitset itsellesi kannustavan mantran, jota toistelet mielessäsi intervallin ajan.

Tabatalla voi korvata kiireessä pitkän treenin, tai sitten lisätä sen ylimääräisenä rasvanpolttajana muun liikunnan sekaan kerran tai kahdesti viikossa. Mutta: Kuten kaiken hyvin kuormittavan liikunnan kanssa, myös tabatan kanssa kannattaa käyttää maalaisjärkeä. Jos olet vasta aloittamassa liikunnan harrastamista tai jatkamassa sitä pitkän tauon jälkeen, rankka intervalliharjoittelu kannattaa jättää siihen, kun peruskunto on jo hyvä.

P.S. Ja miten Tabata sitten eroaa hiit-hittilajista? Tabatassa treeniaika on lyhyempi, lepo- ja treenijaksot vaihtuvat tiiviimmin ja syke nousee korkeammalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla