Näin sitä mennään! Rosa Meriläinen näyttää mallia. Kuva: Rami Marjamäki
Näin sitä mennään! Rosa Meriläinen näyttää mallia. Kuva: Rami Marjamäki

Aikuisenakin voi opetella kärrynpyörän. "Kun liikkeen osaa, sitä ei tarvitse edes ajatella. Pitää vain uskaltaa heittäytyä", Rosa Meriläinen sanoo.

Kirjailija Rosa Meriläinen, 38:

”Kärrynpyörä tuntuu helpolta ja luontevalta. En muista, koska olen liikkeen oppinut, ehkä satubaletissa tai vanhemmiltani, sillä meillä kotona harrastettiin aina paljon liikuntaa.

Pihanurmikko on hyvä paikka harjoitella. Jos pupu menee pöksyyn, kaatuu pehmeälle alustalle. Lapselleni opetan, että kannattaa ottaa kunnon vauhti, sillä se korjaa virheet. Kun liike alkaa sujua, voi hidastella ja hioa pyörähdystä kauniiksi. Kärrynpyörän oppii parhaiten lapsena. Siinä iässä ei mieti, mitä käy, kun pää on alaspäin.

Olen päiväkoti-iästä asti harrastanut paljon. Kävin tanssitunneilla ja voimistelin joukkueessa, joka treenasi parhaimmillaan päivittäin. Nuorena aikuisena uran luominen ja opiskelu toivat niin paljon suorituspaineita, että siivosin kilpailun harrastuksistani kokonaan. Nykyään ajattelen, että silloin tällöin voittaminen ja häviäminenkin ovat hyväksi. Oppii olemaan pelkäämättä sitä, ettei aina onnistukaan.

Pari vuotta sitten aloitin uimahypyn. Laji vaatii notkeutta, joten venyttelen paljon. Treenaan myös usein käsilläseisontaa, vaikka en koskaan ole ollut siinä kovin hyvä. Käsilläseisonta auttaa kärrynpyöräänkin, ja sitä voi harjoitella vaikka kotona seinää vasten. Kehon kannattelu käsien varassa tuo voimaa yläkroppaan, joka varsinkin naisilla on usein heikko kohta.
Minulla on hyvin vähän kipuja ja jumeja, vaikka teen istumatyötä.

Liikuntataustan ansiosta olen oppinut huoltamaan kehoani. Enemmän olen kamppaillut sen kanssa, että en ole malttanut levätä tarpeeksi. Keski-iässä keho vaatii jo enemmän aikaa palautumiseen.

Iloitsen siitä, että kroppani on vahva ja kestävä. Jaksan kantaa lasta, tehdä ja touhuta. Pojalleni olen aina leikilläni sanonut, että hänellä on maailman vahvin äiti.”

Näin opettelet kärrynpyörän

1. Aloita treenaamalla kärrynpyörän alkuosaa, käsien viemistä maahan. Pidä käsivarret tiukkana korvien vierellä. Kuvittele itsesi kahden seinän väliin: jalat, kädet ja pää ovat suorassa linjassa. Pidä katse koko ajan maassa, leuka ei painu rintaan.

2. Kun uskallat varata käsille painoa, treenaa kärrynpyörää polviseisonnasta. Pidä etujalka koukussa, takajalka suorana. Vie kädet maahan ja ponnista sitten takajalka ilmaan.

3. Siirry viimeisenä treenaamaan kärrynpyörää seisaaltaan. Pidä aloitusasennossa kädet tiukkana korvien vierellä, noin hartioiden leveydellä. Ota etujalalla pitkä askel sivulle ja koukista sitä hieman. Ponnista etujalkaa suoraksi, nosta takajalka irti lattiasta ja vie samalla etummaista kättä kohti lattiaa. Älä hyppää käsien päälle: takajalka nousee ilmaan samaan aikaan, kun viet käsiä kohti maata. Ajattele, että jalat ovat ilmassa mahdollisimman auki.

4. Takajalka tulee ensimmäisenä lattiaan, viimeisenä etujalka. Loppuasento on siis aloitusasennon peilikuva. Treenaa ensin kärrynpyörää nopeana. Hidas versio vaatii keskivartalolta rutkasti kannattelua.

Ohjeet laati sirkuskouluopettaja Susanna Aho Sirkuskoulu ARXista.

Lue lisää:

Kankea aikuinenkin oppii spagaatin – näin onnistut

Mikä maratonmatka sopii juuri sinulle?

Sinäkin jaksat juosta viisi kilometriä

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.