Kotijumppa tuli tietokoneisiin ja mobiililaitteisiin. Testasimme, miten palvelut toimivat.

Pocket Yoga -sovellus

Kenelle? Sopii sellaiselle, joka haluaa urheilla tehokkaasti, ei pohdiskella joogan syvintä olemusta.

Saatavuus: Yleisimmät pöytäkoneet ja älylaitteet, joissa on iOS- tai Android-käyttöjärjestelmä.

Hinta: 2,65 euroa.

Olen jojoillut vuosikausia joogan kanssa. Onko digiaika joogaharrastukselleni uusi mahdollisuus?

Ostan iPadilleni Pocket Yoga -sovelluksen, jossa animoitu joogaaja opastaa läpi harjoituksen.

Pocket Yoga perustuu teksasilaisen Gaia Flow Yoga -nimisen joogakoulun kehittämään tyyliin. Harjoituksia on kolme: meri, aavikko ja vuori. Niistä voi valita mieleisensä vaikeusasteen ja ajan.

Valitsen reippaasti vaikeimman vuoriharjoituksen ja puolen tunnin ohjelman.

Harjoitus alkaa lapsen asennosta ja siirtyy hot joogasta tuttuihin lämmittelyliikkeisiin, alaspäin katsoviin koiriin ja kissamaisiin selän köyristyksiin. ”Exhale”, naisen ääni opastaa.

Huh. Yhtäkkiä jooga on edennyt pisteeseen, jossa minun pitäisi olla sillassa toinen jalka kohti taivasta. Siitä käännös lankkumaiseen asentoon, toinen jalka ilmassa. Lankkuja tulee niin monta, että lihaksissa polttaa.

Olen helpottunut, kun loppuliikkeet alkavat pakaraa venyttävällä asanalla. Liikkeet etenevät turhan hätäisesti, kun naisen ääni jo sanoo: ”On aika siirtyä joogan tärkeimpään asentoon, loppurentoutukseen”.

–Olet kuluttanut 255 kaloria ja ansainnut kaksi karmapistettä, taskujooga ilmoittaa.

Käyttäisikö uudestaan? Siinä ja siinä. Liikkeet esitetään selvästi ja harjoituksissa on kimurantteja asanoita, jotka innostavat kokenuttakin joogaajaa. Puoleen tuntiin oli kuitenkin ahdettu liikaa liikkeitä.

Videokirjasto Shape.fi

Kenelle? Sopii kaikentasoisille kuntoilijoille, jotka haluavat vinkkejä aerobisiin ja lihasvoimaa kehittäviin harjoituksiin.

Saatavuus: Yleisimmät pöytäkoneet, tabletit ja älypuhelimet. Toimii myös Xbox 360 -pelikonsolin ja WII-pelikonsolin selaimilla.

Hinta: 10 euroa kuukaudessa.

YouTubessa on ilmaiseksi mahtava määrä kuntoiluun opastavia pätkiä. Miksi maksaisin Shape.fi-videokirjaston palvelusta kymmenen euroa kuussa? Kokeillaan.

Treenivalikoima on laaja. Voisin valita streetdancea, keppijumppaa tai jazztanssia. Tarjontaan on tulossa bodypump ja kehonpainotreeni parin kanssa.

Useimmat ohjelmat kestävät enintään puoli tuntia. Päivän treenisuosituksesta voi katsoa itselleen sopivan yhdistelmän, esimerkiksi raskaan keskivartalotreenin ja intervallitunnin.

Valitsen lämmittelyksi kahdeksan minuutin show jazz -koreografian. Pas de bourrée, käännös ja pieleen meni, mutta kukaan ei ole katsomassa koikkelehtimistani.

Todellinen treeni alkaa, kun Hemmoksi esittäytyvä ohjaaja ilmestyy iPadin ruudulle pitämään 17 minuutin kahvakuulatreenin. Video vaikuttaa huolella tehdyltä, ja siinä on vaalea tausta, joten ohjaajaa on helppo seurata. Hemmo näyttää liikkeet perusteellisesti.

Pystyn tekemään hyvin perusharjoitteita, kieputtelemaan kuulaa kahdeksikossa jalkojen välistä ja tekemään pieniä askelkyykkyjä ylävartaloa kiertäen.

Käyttäisikö uudestaan? Kyllä. Shape.fi on helppokäyttöinen palvelu, jossa aikaa ei kulu sopivien treenivideoiden etsimiseen.

Yoogaia, livetunti verkossa

Kenelle? Esimerkiksi kotona oleville vanhemmille tai sellaisille, joiden on vaikea irtautua salille.

Saatavuus: Toimii Chrome-selaimella tietokoneissa sekä Android-tableteissa ja -puhelimissa.

Hinta: 20 euroa kuukaudessa.

Online-palvelu Yoogaian idea on kiehtova: ohjaaja voi netin välityksellä pitää niska-hartiatunnin vaikkapa Hong Kongissa. Opettaja ja oppilas näkevät toisensa web-kameran kautta.

Yoogaiassa on hyvä tarjonta: pilates-, kahvakuula- ja astangajoogatunteja on aamusta iltaan. Jos ei ehdi tunnille, voi katsoa nauhoituksen jälkikäteen.

Harmillista, että Yoogaian livetunnit eivät ainakaan toistaiseksi toimi iPadilla. Pöytäkonetta on vaikea asetella niin, että ohjaaja näkisi minut lattiatasossa.

Tunnille pääseminen on vaivatonta. Yoogaiaan tarvitsee vain kirjautua. Sen jälkeen valitset mieleisen tunnin ohjeita seuraamalla. Klikkaan itseni Oxanan pilatestunnille.

Pilates alkaa rauhallisesti, rullaamme ylös ja alas selkää pyöristäen. Ruudun oikeasta alakulmasta huomaan, että kanssani tunnilla ovat ainakin Denis, Laura ja muutama muu.

Harjoitus tuntuu kasvottomalta, kun muita ei voi nähdä. Toisaalta opettajan herttaisuus ja ammattitaito välittyvät web-kamerankin kautta: ”Well done!”

Tunti jatkuu johdonmukaisesti rankemmilla keskivartalon lihasten harjoituksilla, jotka polttelevat mukavasti.

Pilateksen lomassa ajatukset karkaavat hetkeksi. Miksi tällaista ei ollut tarjolla silloin, kun olin kotona lapsen kanssa? Online-tunti on kotiäidin tai -isän unelma. Tai jos työnantaja sallii, miksei toimistossa voisi pyöräyttää niska-hartia-jumpan keskellä päivää.

Tunti päättyy siihen, mistä aloitettiinkin. Rullaamme selkää ylös ja alas ja pyöräytämme hartiat taakse.

Käyttäisikö uudestaan? Kyllä. Yoogaiaa on todella helppo käyttää.

Lue lisää kotikuntoilusta täältä: Näin pääset helposti kotona kuntoon

Lue myös:

Näin saat pyöreät pakarat – katso Jutta Gustafsbergin vinkit

Sinustako teräsnainen? 4 helppoa tapaa aloittaa

Parempaa seksiä ja muutakin hyvää tällä jumpalla!

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.