Natalia innostui bikinifitness-kilpailusta 39-vuotiaana.
Natalia innostui bikinifitness-kilpailusta 39-vuotiaana.

Natalia Belousova alkoi kilpailla bikinifitness-kisoissa 39-vuotiaana. – Varmasti osaltaan harrastukseni johtuu siitä, että jotain jäi tekemättä nuoruudessa.

Kun Natalia Belousova, 40, kipusi vuosi sitten ensi kertaa lavalle pelkissä sinisissä strassibikineissä, hän mietti, miten absurdi tilanne oli.

– Äitini kysyi, että etkö ole vähän liian vanha tuohon.

Natalia on esimerkki siitä, että bikinifitness-kilpailemisen voi aloittaa 39-vuotiaana, vaikka useimmat ryhtyvät treenaamaan parikymppisinä.

– Muut tässä lajissa ovat ainakin kymmenen vuotta minua nuorempia, ja minun pitäisi pystyä peittoamaan heidät.

Natalia innostui kilpailusta, koska tajusi pystyvänsä siihen ihan yhtä hyvin kuin nuoremmat kilpasiskonsa. Hän halusi näyttää lähinnä itselleen, että tämä mimmi muuten venyy äärimmilleen, jos haluaa.

– Kun johonkin alan, teen kaiken täysillä. Tämä kaikki on mukavuusalueen jättämistä. Kun pärjään täällä, on helppo kohdata tavallisen elämän haasteita vaikkapa töissä tai perhe-elämässä. Ne eivät tunnu tähän verrattuna miltään, joten tämä on apuväline koko elämään.

Suurin ero nuorempiin on siinä, että keho, joka on kisojen mittari ja arvostelun kohde, ei tottele samalla tavalla kuin nuorempana. Aineenvaihdunta ja palautuminen ovat hitaampia, ja siksi ulkoinen muutos vaatii enemmän töitä.

Nuoremmilla on myös aikaa tutkia, miten vartalo reagoi erilaisiin dieetteihin ja treenaustapoihin ja etsiä itselle sopivinta muotoa pitkäänkin. Natalian on onnistuttava nopeasti.

Toki iäkkäämpien sarjoja on, mutta Natalia haluaa pärjätä kaikkia vastaan.

– Koska muut ovat tehneet töitä vuosia ja minä vasta vähän aikaa, minun on otettava heidät kiinni nopeasti ja saatava tuloksia heti. Myös ikäni tulee koko ajan vastaan, eikä minulla ole aikaa odotella.

 


Natalia on operatiivinen johtaja navigointilaitteita tuottavassa yrityksessä.

 

”Jos jatkat, romahdat”

Ei Natalia ole aina ollut bikinikunnossa. Lapsensa hän sai 22-vuotiaana ja opiskellessaan, tehdessään töitä ja hoitaessaan perhettä hän lihoi vähitellen. 33-vuotiaana Natalia tunsi itsensä omien sanojensa mukaan palleroksi.

– Lääkäri sanoi, että jos jatkat tätä elämäntapaa, romahdat kohta.

Se oli herätys. Natalia alkoi kuntoilla omaksi ilokseen.

– Se oli sellaista epämääräistä salilla käymistä, ryhmäliikuntatunteja, zumbaa, juoksemista ja nettivalmennusta. Laihduin reilut kymmenen kiloa, mutten näyttänyt siltä kuin halusin. Kehoni alkoi vähitellen muuttua jo keski-ikäiseksi eikä reagoinut treeniin haluamallani tavalla.

– Vaikka paino putosi, olin edelleen päässäni lihava. En silloin edes kuvitellut kisaavani kehoni ulkonäöstä. Ajattelin aina, että ne ovat ne muut, joilla on niin upea vartalo, että sitä uskaltaa esitellä.

Natalia hommasi avukseen ammattilaisen, jotta saisi 35-vuotiaan vartalonsa kiinteämmäksi kuin satunnaisilla jumppatunneilla. Pari vuotta sitten valmentaja heitti ääneen ajatuksen, että mitä jos menisit kisoihin. Siitä meni vielä vuosi, kunnes Natalia seisoi Helsingin Kulttuuritalon lavalla kaikkien katseltavissa kimaltelevissa bikineissään.

Hyvällä tavalla kade

Jos äiti täräytti ääneen sen, mitä himokuntoilusta innostunut Natalia ei olisi halunnut kuulla, suurin osa lähipiiristä on kehunut muutosta.

– Ne, jotka eivät ole tainneet pitää siitä, ovat olleet hiljaa. Jotkut ikäiseni ystävät ovat ehkä ihailleet ja hyvällä tavalla kadehtineet minua, sillä tämä on vähän kuin jokaisen naisen salainen haave. Joskus kun vertailen itseäni kaveripiiriini, elämäntapani ja olemukseni ovat mielestäni nuoremmat kuin heillä.

Natalia ei myönnä, että kisaharrastuksen ja timmin kropan esittelyn takana olisi edes himpun verran paniikki siitä, että neljäkymppiä meni rikki jo.

– Mielestäni minulla ei ole ikäkriisiä, mutta jos joku ulkopuolinen katsoo minua, hän saattaa hyvin ajatella, että käyttäydyn näin juuri siksi, Natalia nauraa.

Ennemmin hänen mielestään kyse on nuoruuden elämisestä uudelleen. Sen nuoruuden, joka ensimmäisellä kerralla meni perhettä hoitaessa ja jolloin itselle ei yksinkertaisesti ollut aikaa.

– Varmasti osaltaan harrastukseni johtuu siitä, että jotain jäi tekemättä nuoruudessa. Lapsi oli tietenkin hieno asia, mutta nyt haluan ottaa sen ajan takaisin ja tehdä mahdollisimman nopeasti kaiken, minkä silloin menetin.

Ensimmäisten kisojen jälkeen Natalia on noussut lavalle kahdesti.

Mitä nuoremmat kilpasiskot ovat sanoneet?

– Vaikka fitness-maailma on ulkonäkökeskinen, en ole koskaan kokenut ennakkoluuloja ikäni vuoksi. Tiedän, että pärjään jo nuoremmille tytöille, ja se antaa voimaa jatkaa.

– Tiedän kyllä olevani nelikymppinen enkä edes haluaisi olla parikymppinen. Olen nyt itsevarma ja haluan elää tavalla, joka tekee minut onnelliseksi, Natalia sanoo.

 

 


"Terveelliset elämäntapani ovat tarttuneet myös poikaani Bogdaniin, vaikka en ole häntä siihen painostanut. Hän käyttää harvoin sokeria, limsaa tai karkkia. Sokerin sijaan hän käyttää hunajaa."

”Koska muutut normaaliksi?”

Natalia on taas kisadieetillä, vaikka seuraaviin kisoihin hän on menossa vasta vuoden kuluttua. Hän herää aamuisin puoli kuudelta ja lähtee salille.

Mukana Natalia kuljettaa edellisiltana tekemiään eväitä, 5–6 ateriaa. Työaikana hän syö kolmesti: loput ovat mukana hätävarana, jos päivä venyy pitkäksi. Illalla hän valmistaa seuraavan päivän ruuat. Ennen nukkumaanmenoa, kymmenen ja kahdentoista välillä, hän käy vielä lenkillä.

Sama rumba toistuu viisi kertaa viikossa.

– Kyllä minulta on kysytty moneen kertaan, että koska sä muutut taas takaisin normaaliksi ihmiseksi. Koska joskus jojoilin, kaikki odottavat, että tämäkin on ohimenevää.

Miksi Natalia vetää itsensä äärimmilleen? Siihen on yksi syy: hän ei halua olla enää koskaan se nainen, joka tuijotti peilistä yli 70-kiloisena.

– Kukaan ei tunnu tajuavan, että tällä äärimmäisellä tavalla juurrutan urheilun elämäntavakseni. Sen mukana tulee myös ulkonäkö. Vaikka on varmasti pinnallista keskittyä ulkonäköön näin, naisille se on tärkeää.

Natalia on viime vuosina alkanut harrastaa myös muita omia rajoja venyttäviä sporttilajeja: lumilautailua, surffausta, laitesukellusta ja laskuvarjohyppyä tandemina.

– Haluan kokeilla, mistä minut on tehty. Teen sen nyt, koska aiemmin en ehtinyt.

Natalian esimerkkipäivä

5.30: Herätys ja aamupala.

7.00: Salille. Treenausta 1,5 tuntia. Palautusjuoma.

9.00: Töihin. Työpäivän aikana kolme ruokailua.

17.30: Töistä kotiin ruokakaupan kautta. Pojan kanssa oleilua tai muita menoja.

21.00: Seuraavan päivän ruokien valmistus. Ruokailu.

22:00: Iltalenkille. Aerobista intervallitreeniä 50 minuuttia.

00.00: Nukkumaan.

Natalia on ammatiltaan operatiivinen johtaja navigointilaitteita tuottavassa yrityksellä. Hän harrastaa bikinifitnessiä kilpailulajina sekä erilaisia extremelajeja, kuten lumilautailua, surffausta, tandem-laskuvarjohyppyjä, kiipeilyä ja sukellusta.

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.