Urheilu voi myös antaa lisäpuhtia saada kaikki homma hoidetuiksi. Kuva: Shutterstock
Urheilu voi myös antaa lisäpuhtia saada kaikki homma hoidetuiksi. Kuva: Shutterstock

Väitätkö, ettet ehdi liikkumaan? Ota nämä vinkit näyttöön, niin ehdit.

Lihaskimppu Jari "Bull" Mentulakin varmaan sanoisi, että kiire on vain tekosyy olla liikkumatta. Kiireisellä ihmisellä treenien sovittaminen arkeen voi kuitenkin vaatia pientä sovittelua.

Onneksi vaimoksi, äidiksi ja kirjoittajaksi itseään tituleeraava Gaye Groover Christmus jakaa vinkkinsä liikunnan ja elämän yhdistämiseen blogissaan The Huffington Postin sivuilla. Niistä voivat ottaa oppia muutkin kuin perheelliset.

Tässä myös sinkuille sovellettu versio vinkeistä:

1. Nappaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla

Christmus kehottaa äitejä liikkumaan sillä aikaa, kun lapset harrastavat. Sinkku voi soveltaa samaa periaatetta esimerkiksi sopimalla kävelytreffit ystävän kanssa tai tekemällä jumppaliikkeitä tai venytyksiä samalla kun katsoo suosikkisarjojaan telkkarista.

2. Vietä yhteistä aikaa liikkuen

Tuntuuko, ettei parisuhteessa ole oikein yhteistä aikaa? Kokeilkaa harrastaa yhdessä. Lenkillä on hyvää, mobiililaitteetonta aikaa vaihtaa päivän kuulumiset ja jutella vaikka syvällisiäkin. Monet parisuhde-ekspertit ovat myös sitä mieltä, että pieni kisailu pitää kipinän yllä suhteessa.

3. Jumppaa kotona

On silkkaa ajansäästöä, kun ei tarvitse pakata kamoja ja siirtyä kotoa salille. Hanki eripituisia ohjelmia DVD:llä tai tutustu netin liikuntatarjontaan (täällä pari esimerkkiä). Myös juoksu on hyvä harrastus, sillä treenipaikka alkaa heti kotiovelta ja lenkin pituuden voi päättää sen mukaan, paljonko on aikaa.

4. Pidä sporttinen tauko töistä

Teit töitä sitten kotona tai muualla, käy lounastunnilla tai tauolla lyhyellä kävelyllä tai etsi rauhaisa paikka vartin pikajumpalle. Pääkin toimii sen jälkeen skarpimmin.

5. Tanssi!

Pane musiikki soimaan, pyöritä lanteita ja hyppele rytmikkäästi – tuskin edes huomaat liikkuvasi, sillä kotona tanssiminen on aika kivaa.

6. Herää aikaisemmin

Tämä on aika mälsä neuvo, mutta toimii. Kun liikunnan suorittaa pois alta heti päivän aluksi (lyhytkin treeni muutaman kerran viikossa on parempi kuin ei mitään), sille ei tarvitse enää uhrata aikaa tai energiaa, kun aikataulut ja pyykkivuori ovat kaatuneet päälle.

7. Ota kotihommat kuntoilun kannalta

Kyllä, kotityötkin käyvät kuntoilusta, kärjessä imurointi ja lattioiden tehoputsaus. Tiedät saavasi liikuntaa, kun ensimmäiset hikipisarat kohoavat iholle.

8. Juoksumatto kotiin?

Gaye Groover Christmus hehkuttaa juoksumattoaan loistavaksi investoinniksi, mutta ehkä hän onkin niitä tyyppejä, jotka onnistuvat käyttämään sitä muunakin kuin vaatetelineenä. Sinä tunnet itsesi parhaiten, joten pohdi tarkkaan, tuleeko kallista laitetta käytettyä. Jos tulee, se on ihan hyödyllinen tapa treenata helposti ja nopeasti säällä kuin säällä.