Ottiko lenkki koville? Hyvä! Kuva: Shutterstock
Ottiko lenkki koville? Hyvä! Kuva: Shutterstock

Huh, huh, olipahan kova treeni! Vai oliko sittenkään? Älä huijaa itseäsi, vaan tsemppaa treeni kunnialla loppuun.

Kaikki liikunta on toki hyväksi, mutta keventäjän ei kannata huijata itseään. Treenien kuuluu tuntua raskailta, ripsarin pitää levitä poskille, ja käveleminen saa tehdä tiukkaa seuraavana päivänä.

Health.com -sivusto listasi kuusi merkkiä, jotka paljastavat, ettet treenaa tarpeeksi. 

Merkkejä siitä, ettet treenaa tarpeeksi kovaa:

1. Et tarkkaile sykettäsi

Mitä enemmän hikeä, sitä tiukempi treeni – tai sitten ei. Ihmiset erittävät hikeä yksilöllisesti, eivätkä hikiläikät siksi kerro koko totuutta. Treenaajan kannattaa satsata sykemittariin, jonka avulla voi seurata treenin tehoja.

2. Pystyt ylläpitämään keskustelua

Lause siellä, toinen täällä on toki ihan sallittua ja suotavaa. Jos kuitenkin pystyt treenin aikana puimaan läpi kavereidenkin parisuhdeongelmat, et selvästikään purista itsestäsi kaikkea liikuntahetkeä varten.

3. Et tunne treenanneesi seuraavana päivänä

Lihasrääkin pitäisi myös tuntua  seuraavana päivänä. Jos kroppasi ei itse muistuta, mitkä lihasryhmät teit edellispäivänä salilla, on treeni silloin jäänyt puolitiehen.

4. Harrastat vain samoja lajeja

Keho tottuu liikuntamuotoihin, joita harrastaa säännöllisesti. Jotta kehitys ei tyssäisi, astu rohkeasti oman mukavuusalueesi ulkopuolelle ja kokeile uutta lajia: Jos rakastat pitkiä juoksulenkkejä, lisää treeniviikkoosi pari punttisalipäivää. Jos taas nostat rautaa tämän tästä, ilmoittaudu joogaan tai pilatekseen.

5. Treenaat samoilla tehoilla

Huomaatko, etteivät lihakset rasitu samalla tavalla kuin muutama viikko sitten? Hyvä, kehitystä tapahtuu! Muista siis nostaa treenin tehoja, lisää painoja voimaharjoittelussasi ja nopeutta lenkkipoluilla.

6. Et huomaa fyysisiä muutoksia

Syöt terveellisesti, treenaat paljon, mutta peilikuvasi näyttää päivästä toiseen samalta. On siis aika ottaa ruokavalio ja liikuntapäiväkirja tarkempaan syyniin ja miettiä, mikä on rutiiniesi heikko lenkki.

Lue lisää: 

Puuskutatko treeneissä? Näin hengität oikein

18 tapaa polttaa enemmän ja tehokkaammin rasvaa

Kyllä, se on totta! Vedenjuonti laihduttaa