Väsymys voi johtua esimerkiksi liian kevyestä ruokavaliosta, stressistä, ylikunnosta tai tuloillaan olevasta flunssasta. Kuva: Colourbox
Väsymys voi johtua esimerkiksi liian kevyestä ruokavaliosta, stressistä, ylikunnosta tai tuloillaan olevasta flunssasta. Kuva: Colourbox

Oman kehon kuuntelu on vaikeaa, jos kroppa haluaisi aina jäädä sohvalle.

On päiviä, joina lenkille lähteminen tuntuu ylivoimaiselta. Sohva kutsuu kuin aavikon keskellä kimmeltävä keidas, ja jokainen raaja tuntuu painavan tonneja.

Niinä hetkinä on helppo turvautua vanhaan viisauteen: kannattaa kuunnella kehoaan. Jos se huutaa lepoa, se tarvitsee lepoa.

Mutta milloin sohvan pohjalle jääminen on oikeasti kehon viestien kuuntelua ja milloin vain puhdasta laiskuutta?

– Tämä on ikuisuuskysymys, johon ei ole yksiselitteistä ohjetta. Kokenut liikkuja tuntee kroppansa. Treeniväsymys on erilaista, ei väsymystä työpäivästä, sanoo Suomen fitness-maajoukkueen lääkäri Vilho Ahola.

– Kehon kuuntelu on kaksipiippuinen ohje, jos tarvitsee vähän selkärankaa lähteäkseen liikkeelle. Liikkuminen voi jäädä väliin silloinkin, kun se olisi hyväksi.

"Jos on syönyt lounaaksi kevyen salaatin ja kuudelta pitäisi liikkua, toki väsyttää."

Jos lenkille lähteminen tuntuu aina ylivoimaiselta ja väsymys on jatkuvaa, mieti ainakin, syötkö ja nukutko tarpeeksi. Entä stressaatko liikaa?

– Jos on syönyt lounaaksi kevyen salaatin ja kuudelta pitäisi liikkua, toki väsyttää, Ahola sanoo.

Väsymys voi johtua myös tuloillaan olevasta flunssasta. Silloin oloa kannattaakin tarkkailla ja lykätä lenkille lähtöä ainakin päivällä.

Joskus väsymys voi kertoa siitä, että on liikkunut liikaa. Ylirasitustilassa yöunet ja vastustuskyky kärsivät, ja hermosto menee sekaisin.

– Jos on liian stressaavassa työssä, nukkuu liian vähän ja on vaikka pienet lapset, kovasta treenaamisesta voi tulla yksi stressi lisää ja itsensä voi polttaa loppuun. Kroppa ei vain kestä, Ahola sanoo.

Mitä jos vain lämmittelisit?

Itsensä kuuntelua kannattaa jatkaa salillakin. Joskus liikuntasuorituksen jälkeen tulee mahtava olo, vaikka lähtiessä olisi väsyttänyt valtavasti. Joskus taas treeni ei vain kulje, vaikka itsensä saisi raahattua väkisin liikkeelle.

Jos ei ole varma olostaan, mieli voi selkeytyä, kun lähtee liikkeelle ja lämmittelee. Yleensä siinä vaiheessa huomaa, kannattiko lähteä vai tuntuuko vieläkin vaikealta.

Jos liikkuminen tuntuu edelleen tahmealta, unohda tehotreeni ja vaikka venyttele, putkirullaile tai kävele vartti juoksumatolla. Se palauttaa ja virkistää. 

– Jos töissä on ollut stressaava ja kiireinen päivä, voi mennä vähän rauhallisemmalle tai kevyemmälle tunnille. Yleensä se tekee hyvää, Vilho Ahola sanoo.

– Jos menee salille ja vaikka vain lämmittelee ja venyttelee, tulee varmasti parempi olo kuin jos jäisi vain kotisohvalle.

"On hyvä opetella muutakin kuin sata lasissa treenaamista."

Lihaksia ei kannata treenata kovaa ainakaan silloin, jos ne ovat vielä entisestä treenistä kipeät. Jos jalkapäivä on pistänyt jalkalihakset jumiin, treenaa välillä muita lihasryhmiä tai kokeile vaikka venyttelytuntia.

– On hyvä opetella muutakin kuin sata lasissa treenaamista. Mustavalkoisuus ei ole hyvästä missään asiassa, ei tässäkään.