Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Sokerittomia herkkuja sekä käsivarsikompressioita. Lue, mitkä asiat ovat tänä syksynä urheilupiireissä supertrendikkäitä.

Muotitietoisimmat treenaavat nyt tehokkaasti henkilökohtaisen valmentajan avulla. Kroppaa verhoavat sähäkät bling-vetimet, ja kotona odottaa haudutettu luuydinkeitto. Listasimme 13 trendi-ilmiötä meiltä ja maailmalta.

1. Ikioma bootcamp

Bootcamp, puolitutun porukan puserrusleiri, on nyt se juttu. Kuka siis lähtisi viikonlopuksi Lappiin sporttaamaan? Vai hikoillaanko pidempään jossakin etelän lomakohteessa?

Kotikulmilla kaveriporukalla vedettävät ryhmäspurtit vievät nekin harrastuksen uudelle tasolle – yhteisölliseksi. Voit suunnitella facebook-kavereiden kanssa pienoisleiriä muistuttavan tempauksen, jossa myös tuntemattomat kohtaavat teitä yhdistävän lajin ympärillä. Kerätkää porukka ja suunnitelkaa vaikka leikkimielinen triathlon-päivä ikiomilla säännöillä!

Liikuntakeskukset järjestävät jo päivän tai parin yhteisponnistuksia, pian matkailukeskuksetkin mittatilaustyönä omiaan.

2. Yllättäviä jumppayhdistelmiä

Aivan kuten fuusiokeittiössä yhdistetään eri maiden ruokaperinteitä, liikuntakeskuksissa yhdistetään luovasti lajeja. Tunti voi koostua yhdistelmästä pilatesta, joogaa ja taijia tai muista lajeista, jotka ovat saaneet vaikutteita joogasta.

Syksyllä rentoudutaan mielikuvia herättelevän musiikin rytmissä ja tavoitellaan elastisuutta – mikä onkin tarpeen, kun on ensin kuritettu ruumista hiit-tunnilla.

Ihmiset ovat oppineet, että kovan treenin pitää melkeinpä nostaa viimeisin välipala kurkkuun. Vastapainoksi rääkille keskitytään nyt ohjattuun rentoutumiseen.

3. Kompressio myös käsivarsiin

Juoksijoilta tutut kompressiosäärystimet ovat yhä tutumpi näky myös salilla ja ryhmäliikunnassa. Vedämme päälle kompressiota hihoina, paitoina, housuina... Sporttaaja voi halutessaan vaikka verhoutua puristukseen. Lihaksia aktivoiva tuki auttaa monen mielestä jaksamaan ja nopeuttaa palautumista. Kompression sanotaan myös parantavan lihasten verenkiertoa ja hapetusta sekä vähentävän maitohappojen muodostumista.

4. Hikeä ja hiljaisuutta hotellissa

Haluaisitko huoneen, jossa on oma kuntopyörä tai juoksumatto? Käsipainot, peiliseinä ja treenivideoita? Lenkkarit ja juoksuasu sängyllä odottamassa? Tai joogamatto levitetty ja kookosvettä jääkaapissa? Onnistuu! Ainakin Westin-, Intercontinental- ja Hilton-hotelleissa ympäri maailman.

Hyvinvointihotellit ovat stressaantuneen työmatkalaisen ja sport­­ti­sen lomalaisen pelastus. Digital detox -hotellit taas tarjoavat takuuvarman nettipaaston sitä haluavalle. Voit jättää älylaitteesi aulaan ja nauttia hiljaisuudesta sekä hotellin tarjoamista meditaatiohetkistä.

5. Aktiivilomalle kasvamaan ihmisenä

Toisille lepoloma antaa voimia, mutta aktiivinen saa niitä elämyksistä, varsinkin sellaisista, jotka tuovat ruumiillista ja henkistä kestävyyttä. Hyvinvointilomailijoiden suosituimpia kohteita ovat Berliini, Lontoo ja New York, joista löytyy joogaintoilijoiden suosimia jivanmutka-joogakeskuksia. Jos haluat ihan konkreettisestikin kelluviin olotiloihin, lähde joogaristeilylle vaikkapa Turkin tai Kreikan vesille.

Pyöräilijät polkaisevat Italian Dolomiiteille, vaeltajat Lofooteille, missä voi myös surffata. Ja hei, kun olet tanssinut dancehallia Kingstonissa, olet trendien huipulla.

Tosin Lappikin on huudossa. Siellä on kovia leirejä hard core -treenaajille.

6. Vetimet kuin Voguesta

Nahkapaloja mustissa juoksutrikoissa, glitteriä treenipaidassa, hupparin kukkaprintit kuin suoraan catwalkilta. Katu-uskottavuus ja bling-bling näkyvät treenivaatteiden kuoseissa. Näissä ihanuuksissa ei näyttäydytä ainoastaan treenisalilla, vaan niissä saa temmeltää niin työpaikalla kuin vapaalla. Iltamenoja unohtamatta!
Tukholmassa joka toinen nainen astelee värikkäissä lenkkareissa, treenitrikoissa ja nahkatakissa. Trendikästä ja kätevää. Voit kurvata kaupungilta suoraan salille, vaihtaa treenivaatteita ja jatkaa iltaa ulkona.

7. Luuydinkeitto – uusin villitys

Ainakin Australiassa viimeisiin villityksiin kuuluu luuydinkeitto. Keiton väitetään parantavan ruuansulatusta ja vastustuskykyä, tekevän hyvää luustolle ja iholle sekä sisältävän runsaasti mineraaleja. Trendikeitto ei ole kiireisen kokkaajan herkku. Luita on keiteltävä kaikessa rauhassa, kanan luita vähintään kuusi tuntia, naudan luita jopa kolme päivää.

8. Lakkakääpä haastaa pakurin

Terveyshifistelijöiden syksyn suosikkijuoma on lakkakääpä. Pakurikäävän tapaan se on sieni, jota voi kerätä metsästä tai ostaa jauheena kaupasta. Sientä viljellään, mutta sitä kasvaa myös lehtipuissa, etenkin tervalepän kannoissa ja kaatuneissa rungoissa. Sisältää hyviä steroleita, polysakkareita, vitamiineja ja aminohappoja.

9. Ruususuola vs. pöytäsuola

Koska voi ja sokeri ovat jo saaneet loanheitossa osansa, seuraavaksi voidaan paheksua kolmatta suomalaissyntiä, pöytäsuolaa. Ravitsemustieteilijät jaksavat puhua tavallisen jodioidun suolan puolesta. (Hei, jodia täytyy saada!) Mutta ruusu- ja vuorisuolalla vasta äänekäs kannattajakuntansa onkin. (Meidän suola se vasta terveellistä onkin, ja maukasta!) Kumpi ja kumpi tappelivat, mutta pahis tuli molemmista.

10. Bodyherkkua sokerittomasti

Jenkit ovat aina rakastaneet peanut butteriaan, mutta meillä innostus on vasta nousussa. Ja nyt maapähkinävoita saa sokerittomana. Kaloreita rasvassa toki on, noin 600 kcal/100 g, mutta saliharjoittelijathan eivät rasvaa pelkää, vaan sokeria. Maapähkinävoi onkin saamassa maineen raudannostajien herkkuna. Sillä herkutellaan ”huoletta” parina päivänä viikossa pari ruokalusikallista kerrallaan.

11. Mielen Pt:t

”Mistä saat hyvää oloa ja onnistumisen kokemuksia? Mitä teet mieluiten?”

Näitä personal trainerit kysyvät asiakkailtaan. He näet opiskelevat nyt mentaalivalmennusta.

Asiakkaalle se tarkoittaa hyviä uutisia. Saat halutessasi tuttuun tapaan saliohjelman ja neuvot sen toteuttamiseen, mutta tulosten tuijottamisen sijaan valmentajasi pyrkii vaikuttamaan ajatteluusi. Pt haluaa auttaa muuttamaan kehitystäsi jarruttavia negatiivisia ajattelumalleja. Pysyviä tuloksia kun ei saavuteta rankalla treenikuurilla vaan muuttamalla omia ajatuksia ja asenteita – sekä ottamalla itse vastuu omasta.

13. Paleota joka tyyliin

Kaikenlainen luolailu lisää suosiotaan. Yksi uusista paleokeittokirjoista on tanskalaisen huippukokin ja intohimoisen crossfit -harrastajan Thomas Rode Andersenin Paleokeittokirja – kivikauden ruokaa modernilla otteella (Atena). Viimeistään nyt on osattava luetella, mitä luolaihminen syö (luomulihaa, kalaa, munia, vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmiä ja pähkinöitä) ja mitä ei (vilja- ja maitotuotteita, perunoita, puhdistettua sokeria, prosessoituja rasvoja, eineksiä). Kun ruoka on sulanut, ei muuta kuin luolatyyliin liikkumaan. Ryömimis- ja kierittelytunteja suunnitellaan  arvatenkin jo liikuntakeskusten seuraaviin tuntikalentereihin.

Lähteet: American College of Sports Medicine -selvitys, new-nutrition.com, foodnavigator-usa.com, restaurant.org. Asiantuntijoina:  Personal trainer ja life coach Heidi Hallila, Fressi Kamppi, Helsinki. Luennoitsija Jaakko Halmetoja. Tuotepäällikkö Inka Hase Elixia Salmisaari, Helsinki. Joogaopettaja Satu Tuomela. Saunajoogakouluttaja Tiina Vainio.

Lue myös: Testasimme syksyn uutuustreenit

Supertehokas crossfit-treeni – katso video!