Kas näin, näyttää Karoliina Blackburn. Kuva: Rami Marjamäki
Kas näin, näyttää Karoliina Blackburn. Kuva: Rami Marjamäki

Uskomattomaltahan se spagaatti kuulostaa. Mutta ei se mahdotonta ole – sen tietää myös näyttelijä Karoliina Blackburn.

Näyttelijä Karoliina Blackburn: "Spagaatin oppiminen oli riemuvoitto"

"En ole luonnostani notkea, sillä nivelsiteeni ovat vahvat ja jäykät. En helposti venäytä paikkojani enkä vammaudu. Toisaalta en koskaan tule nostamaan kylmiltäni jalkaa suoraksi korvan viereen. Siksi luulin pitkään, ettei minulla olisi toivoakaan oppia spagaattia. Ajattelin, että se on ominaisuus, joka joko on tai ei ole.

Liikkuminen on minulle elämäntapa. Lapsena asuin uimahallin ja yleisurheilukentän vieressä. Myöhemmin kuvioihin tulivat kilpauinti ja tanssiopinnot, teatterikoulussa akrobatia, taiji ja painonnosto. Kilpailin myös thainyrkkeilyssä ja aikuisena aloitin uimahypyn valmentajan kanssa. Punttitreeni on kulkenut ohessa koko ajan, ja liikun paljon myös lasten kanssa.

Epäsäännöllinen työ tuo paljon vapautta: voin liikkua milloin huvittaa. Toisinaan käyn ryhmävenyttelytunneilla. Tärkeintä on monipuolisuus. Eniten minua motivoi liikkumisen ilo, toiseksi eniten terveys. Rakastan akrobatiaa. Nautin siitä, että joudun kohtaamaan fyysiset rajani ja opettelemaan vaikeita juttuja.

Parikymppisenä sain ahaa-elämyksen. Silloinen kansanopiston tanssinopettajani kertoi, että luiden asentoa ei voi muuttaa, mutta takareisi ja lonkankoukistaja voivat venyä harjoittelemalla yli kymmenen senttiä suuntaansa. Aloin tehdä pitkiä venytyksiä kolmesti viikossa. Neljän kuukauden tehokuurin jälkeen spagaatti yhtäkkiä onnistui. Siitä syntyi valtava riemu. Mursin kertaheitolla ennakkoluuloni ja astuin rajojeni ulkopuolelle.

Spagaatin opettelu on loistava kuuri jumisille alakropan lihaksille. Iso osa ihmisten selkävaivoistakin häviäisi, jos lantion saisi auki. On palkitsevaa, että vielä nykyäänkin venyn spagaattiin helposti. Kun liikkeen kerran oppii, se vaatii vain pientä ylläpitoa. Uimahyppytreeneihinkään ei tarvitse saunan lisäksi juuri lämmitellä, kun lihakset ovat jo valmiiksi vetreät.”

Näin onnistut

1. Venyttele ensin takareittä esimerkiksi aitajuoksijan asennossa: istu takapuoli maassa, venytettävä jalka suorana. Toinen jalka on takana koukussa, kantapää lähellä pakaraa. Taivu alhaalta lantiosta asti eteenpäin ja hae venytystä reiden takaosaan. 

2. Kun uskallat varata käsille painoa, treenaa kärrynpyörää polviseisonnasta. Pidä etujalka koukussa, takajalka suorana. Vie kädet maahan ja ponnista sitten takajalka ilmaan.

3. Kun liikeradat alkavat aueta, siirry treenaamaan spagaattia polviseisonnasta. Pidä etujalka suorana, takajalka koukussa. Pidä kädet jalkojen molemmin puolin ja lähde liu’uttamaan etujalkaa eteenpäin lattialla. Pysähdy, kun tunnet sopivan venytyksen. Huolehdi, että etu- ja takajalka ovat suorassa linjassa: takajalka ei kierry sivulle vinoon. 

4. Usein viimeisenä vastaan ottaa takajalan lonkka. Kun alat päästä lähemmäs lattiaa, keskity pitämään selkä pystyasennossa. Yritä nojata taaksepäin, jotta saat tuntumaa myös lonkkaan.

Spagaatti on äärivenytys, joten se on hyvä tehdä vaikka heti lenkin perään, kun lihakset ovat jo valmiiksi lämpimät. Venytä lihaksia ainakin minuutti kerrallaan, vähintään kahdesti viikossa. Tulosta voi alkaa tulla jo parin treenikerran jälkeen. Spagaatin voi saada lähtötasosta riippuen jo kuukauden, parin säännöllisellä harjoittelulla.

Ohjeet laati sirkuskouluopettaja Susanna Aho Sirkuskoulu ARXista.

Lue myös:

Kroppa kiittää, kun teet illalla nämä 4 venyttelyliikettä

Hartiat jumissa? Näin venyttelet kivun pois pyyhkeen avulla

Karoliina Blackburn

  • Näyttelijä, joka tunnetaan rooleistaan elokuvissa Badding ja Nightmare – Painajainen merellä sekä tv-sarjoista Pirunpelto, Hovimäki ja Elixir.
  • Thainyrkkeilyn Suomen mestari vuodelta 2004.
  • Asuu Tampereella kihlattunsa, näyttelijä Tommi Raitolehdon kanssa. Perheeseen kuuluu kaksi lasta.
  • Nähdään elokuvassa Vares – Sheriffi, joka saa ensi-iltansa 7.1.2015.