Kokenut hommaa kapean laudan, jolla voi tehdä pitkiäkin matkoja.
Kokenut hommaa kapean laudan, jolla voi tehdä pitkiäkin matkoja.

Sup-lauta kannattaa alkuun vuokrata ja kokeilla, minkätyyppinen lauta on itselle paras.
 

Mikä sup? Sup-laudat ovat lainelautaa suurempia ja paremmin kelluttavia, ja niillä melotaan joko seisten tai polvillaan. 

Oma vai vuokralauta? Sup-lautoja on helppo vuokrata. Viikkovuokra on noin 180 euroa.

Jos aiot hankkia oman laudan, valitse se kokosi, kokemuksesi ja käyttötarpeen mukaan, kertoo Anssi Soininen Helsinki Surf Shopista. 

– Leppoisaan melomiseen tarkoitetut laudat ovat leveämpiä ja sopivat aloittelijoille. Kokeneemmat hankkivat kapeampia ja pidempiä lautoja, joilla voi tehdä pitkiäkin matkoja. Suppilautojen hintahaitari on suuri: 300 eurosta yli tonniin.

Vai sittenkin kimppa? Perheen tai kaveriporukan yhteiseen käyttöön tuleva suppilauta on parasta valita isokokoisimman käyttäjän mukaan. Monet laudat sopivat hyvin erikokoisille käyttäjille. Melat ovat useimmiten säädettäviä, joten yksi riittää. 

Kova vai ilmatäytteinen? Jos aiot kuskata lautaa mukanasi, on täytettävä todennäköisesti kovaa parempi valinta. 

– Noin kymmenen kiloa painavaa ilmatäytteistä lautaa on helpompi kuljettaa paikasta toiseen, eikä laadussa ole nykyisin eroa, Soininen kertoo.

Hän rohkaisee kysymään neuvoa lajia tuntevilta ja mielellään kokeilemaan lautaa ennen ostopäätöstä: 

– Fiilis on tärkeintä.

+ Ei pelkkää melomista! Sup-joogassa pääset tasapainoileman, ja sup-meditaatiossa rauhoitutaan veden päällä. Vauhtia kaipaava pelaa sup-pooloa tai osallistuu kisoihin, joissa nopeus ratkaisee. Pidemmälle suppausretkelle voi lähteä itsenäisesti tai ohjatusti.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.