Jos seinä pelottaa, pyydä kaveria ottamaan jaloista kiinni. Kuva: Colourbox
Jos seinä pelottaa, pyydä kaveria ottamaan jaloista kiinni. Kuva: Colourbox

Usko pois, jokainen voi oppia taidon! 

Yhtäkkiä Facebook alkoi täyttyä kuvista ja hehkutuksista: "Olen viimein oppinut seisomaan käsilläni, jee!"

Mikäs se tällainen buumi oikein on?

– Ihmiset haluavat oppia uutta. Onnistumisen tunne ja itsensä ylittäminen ovat isoja juttuja henkisesti, sanoo Jukka Rajala yksi Suomen kokeneimmista kehonpainotreenin kouluttajista.

Käsilläseisontakurssilla keskitytään aluksi lantion hallintaan ja ranteiden vahvistamiseen punnerruksin. Pohjustava treeni on monella tapaa hyödyllistä, Rajala kertoo.

– Ranteiden vahvistaminen ja keskivartalon kontrollin opetteleminen voi kuntouttaa monella tapaa. Käsilläseisonta kehittää rutkasti kehonhallintaa ja koordinaatiota, josta on hyötyä taas muissa lajeissa.

”Käsilläseisonta kehittää rutkasti kehonhallintaa.”

Näin pääset alkuun

1. Aloita punnerrusasennosta kädet suorina, josta vähitellen taitat vartaloa A-asentoon käsien päälle, kuin joogan alaspäinkatsovassa koirassa. Lapojen tulee kohota: ajattele hartioita kohti korvia ja pidä keskivartalo tiukkana. 

2. Seuraava vaihe on L-asento, jossa paino on käsien päällä, mutta alavartalo turvallisesti korokkeen, vaikkapa tuolin päällä.

3. Sitten tositoimiin, mutta väärinpäin. Peruuta seinää vasten kasvot ja napa kohti seinää. Aluksi kädet voivat jäädä metrin päähän, jolloin liike vaatii enemmän voimaa keskivartalolta. Kävele vähitellen jalkoja ylemmäs ja käsiä lähemmäs. Lopulta rintakehä on lähellä seinää. Asennossa opetellaan kontrolloimaan keskivartaloa, ylläpitämään lapatukea ja ylävartalon kuppiasentoa.

4. Sujuuko hallitusti? Nyt voit siirtyä grandefinaaliin. Ylävartalo on ponnistaessa valmiina ja tiukkana. Yritä pitää suora linja irti seinästä, minimoi kosketukset siihen.

Vinkki! Voit harjoitella ponnistamista myös kaverin kanssa. Aluksi hän voi ottaa jalat kiinni yläasennossa ja sen jälkeen korjata asentoa.

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.