Hei tyyppi! Sun askelessa on sitä jotain. Treffit huomenna?
Hei tyyppi! Sun askelessa on sitä jotain. Treffit huomenna?

Uuden rakkaan voi löytää juoksun, vaelluksen tai vaikkapa tanssin parista.

Sinkut huomio! Nyt tulevat sporttailusessiot, joiden idea on lainattu pikatreffeistä: samanhenkiset sinkut kokoontuvat yhteen, ja tavoite on hikoilun lomassa selvittää, olisiko treenikaveri se oikea.

Vauhtisammakko-liikuntayritys järjesti ensimmäiset sinkkulenkkinsä ystävänpäivänä, ja suosio oli huikea.

– Parejakin syntyi, Anni Liukka Vauhtisammakosta paljastaa.

Liukka tutustui puolisoonsa Mikkoon aikoinaan juoksun merkeissä, mistä lähti idea sinkkulenkkeihinkin.

– Juostessa kehoon muodostuu endorfiineja, jotka nostattavat fiiliksiä paljon paremmin kuin pari rohkaisuryyppyä, Mikko sanoo.

Ja homma toimii näin: miehet ja naiset juoksevat omissa jonoissaan rinnakkain. Parin minuutin välein toinen jono nytkähtää eteenpäin ja pari vaihtuu. Kuuluuko klik?

Lue lisää Fb:n ryhmästä Sinkkulenkki.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä. 

 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.