Sikspäkki tehdään keittiössä -hokemassa on perää. Kuva: Colourbox
Sikspäkki tehdään keittiössä -hokemassa on perää. Kuva: Colourbox

Pyykkilautavatsa syntyy kuntosalilla, sängyssä ja jääkaapilla.

Aluksi itsestäänselvyys: ilman näkyvää sikspäkkiä voi elää oikein terveellistä ja hyvää elämää.

Jos kuitenkin ottaa päähän, että vatsalihakset pysyvät piilossa treenistä huolimatta, tietyistä asioista voi olla apua. Personal trainer Scott Laidler kirjoittaa Telegraphissa yleisistä virheistä, joiden vuoksi vatsalihakset eivät näy.

1. Ruokavaliosi on pielessä

Kaikilla on sikspäkki – kyllä, sinullakin! Maailman vahvinkin vatsa voi jäädä rasvakerroksen peittoon, ja siitä pääsee eroon vain muuttamalla ruokavaliotaan.

Laidler vinkkaa syömään riittävästi proteiinia, hyviä pehmeitä rasvoja ja hitaita hiilihydraatteja, kuten kokojyvää, bataattia ja kvinoaa. Toisin kuin valkoinen vehnä ja muut höttöhiilarit, kuitupitoiset ruuat auttavat pitämään nälän loitolla.

Laidler muistuttaa myös juomien, kuten erikoiskahvien ja virvoitusjuomien, salakavalista kaloreista.

Lue myös: Eikö pysyvä painonpudotus onnistu? Asiantuntija kertoo, mistä se johtuu

2. Pysyt kaukana painoista

Moni tekee hurjia määriä vatsalihasliikkeitä pyykkilautavatsan toivossa. Vatsalihaksia on hyvä treenata myös kohdistetusti, mutta se ei yksinään riitä, eikä treenin pitäisi keskittyä vatsarutistuksiin.

Scott Laidler suosittelee monipuolista voimatreeniä: maastavetoja, kyykkyjä, soutuliikkeitä ja painojen nostelua. Vatsalihakset tekevät töitä myös useita lihasryhmiä kuormittavissa liikkeissä.

– En ole tavannut ketään, joka nostaisi penkistä, kyykätessä tai maastavedossa oman painonsa verran ja jolla olisi heikot vatsalihakset, Laidler sanoo.

3. Aerobinen treenisi on vääränlaista

Moni yrittää polttaa rasvaa juoksulenkeillä, mutta se ei ole tehokkain tapa, sanoo Laidler. Pitkäkestoinen aerobinen liikunta voi hänen mukaansa uuvuttaa turhan paljon, mikä sekoittaa kehon ja myös sen, miten se polttaa rasvaa. Kova ja pitkä treeni voi myös saada syömään enemmän kuin tarvitsisi.

Jopa minuutin tehokas pyrähdys tehostaa aineenvaihduntaa ja polttaa rasvaa.

Laidler väittää jopa, ettei aerobinen liikunta ole olennaista, jos haluaa rasvasta eroon. Hänen mielestään voimakastehoinen lihastreeni tai lyhyt lenkki voi korvata pitkän lenkin terveyshyödyt. Laidler kehottaa lämmittelemään perusteellisesti venyttelyjen kera ja juoksemaan sitten kovatehoisia intervalleja. Jopa vain minuutin tehokas pyrähdys tehostaa aineenvaihduntaa ja polttaa rasvaa.

Loistava vaihtoehto on myös pitkä kävelylenkki. Laidlerin mukaan se polttaa rasvaa ilman, että lenkin jälkeen on ihan puhki.

Lue myös: 7 syytä valita kävely juoksun sijaan

4. Et nuku tarpeeksi

Ruokavalio ja liikunta eivät ole ainoita asioita, jotka näkyvät vatsan seudulla. Esimerkiksi uni ja mieliala vaikuttavat painoon.

– Paras ja tehokkain tapa päästä eroon rasvasta on mielestäni nukkua enemmän, Laidler sanoo.

Keho palautuu yöllä, jolloin kasvuhormonitasot ovat koholla. Ne ovat pitkälti vastuussa rasvanpoltosta, joten uni auttaa kiinteyttämään kroppaa.

Lue myös: Nukkuminen laihduttaa – kunhan muistat nämä 3 asiaa

5. Stressaat liikaa

Myös stressaava elämäntilanne voi tulla pyykkilautavatsan tielle. Mitä enemmän stressaat, sitä enemmän kehossasi jylläävät kataboliset hormonit, kuten adrenaliinia ja kortisolia. Reaktio on luonnollinen, mutta nykyinen elämäntapa saa monet kokemaan jatkuvasti pientä stressiä, joka lopulta heikentää vastustuskykyä.

Stressaantunut syö muita enemmän ja kuluttaa muita vähemmän.

Varsinkin kun stressi on pitkäkestoista, rasvaa varastoituu vyötärölle. Kierre pahenee, koska stressaantunut syö muita enemmän ja kuluttaa muita vähemmän.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Kuudes syy

5 syytä siihen, että vatsalihaksesi eivät näy

Syy 6: Vatsalihastesi synnynnäinen MUOTO on sellainen, että vaikka olisi kuinka pieni rasvaprosentti ja kuinka suuret vatsalihakset tahansa, ne eivät muodosta hienoa pyykkilautakuviota. Todellisuudessa vain vähemmistölle tulee sellainen näkyviin ja kyseessä on tosiaan ihan se synnynnäinen lihasten muoto. Ja naisilla kuuluu olla rasvaprosentti siellä 20 hujakoilla ihan jo terveen hormonitoiminnan vuoksi, joten pyykkilautavatsan tavoittelu voi olla hormonitoiminnalle haitallista.
Lue kommentti