Usko pois, kyseessä ei ole mahdoton tehtävä! Kuva: Shutterstock
Usko pois, kyseessä ei ole mahdoton tehtävä! Kuva: Shutterstock

Tiedetään, nukkuminen ajaa helposti treenituokion ohi. Näiden vinkkien avulla sinustakin voi kuitenkin kuoriutua reipas aamuliikkuja.

1. Ajattele voittavasi aikaa

Mieti, että aamutreeni antaa sinulle lisää vapaa-aikaa. Kun treenin tekee pois alta aamulla, sinulla on koko ilta aikaa tehdä, mitä haluat. Lisäksi aamusuihku ja laittautuminen hoituvat kätevästi aamutreenin jälkeen, joten sinun ei tarvitse peseytyä montaa kertaa päivässä.

2. Suosi treffejä

Sovi aamulenkki tai salitreffit kaverin tai personal trainerin kanssa. Voit myös ilmoittautua ryhmäliikuntatunnille. Sovitusta jutusta on vaikeampi luistaa, vaikka kyljen kääntäminen houkuttelisi kuinka paljon.

3. Laita kaikki valmiiksi

Asettele illalla treenivaatteet valmiiksi tuolinkarmille ja pakkaa kaikki tarvittava treenikassiin. Mitä helpompaa treenaamaan lähteminen on, sitä todennäköisemmin teet sen. Varusteet myös tuijottavat sinua piinaavasti, jos tekisi mieli lusmuilla. Jos treenaat mieluummin kotona, voit esimerkiksi levittää jumppamaton ja käsipainot valmiiksi lattialle.

4. Mene petiin ajoissa

Tylsää, mutta tärkeää. Uupuneena jätät helposti treenit välistä tai liikut puoliteholla. Väsymys myös lisää loukkaantumisen riskiä treenatessa.

5. Jätä verhot auki

Luonnonvalo on tehokas herättäjä. Jos sitä ei vielä ole, sytytä kirkas valo mahdollisimman nopeasti herättyäsi.

6. Viritä superherätys

Vie herätyskello toiselle puolelle huonetta. Voit myös asettaa useamman herätyksen.

7. Tankkaa, mutta älä liikaa

Juuri ennen treeniä ei kannata syödä liian tuhdisti tai juoda liikaa vettä. Syö esimerkiksi puolta tuntia tai varttia ennen vaikka banaani tai jokin muu pieni välipala ja treenin jälkeen kunnon aamiainen.

8. Suunnittele huolella

Aikaisin aamulla ei ole paras aika improvisoida. Päätä etukäteen esimerkiksi minkä lenkkireitin valitset tai millaisen treenin teet salilla. Jos treenaat kotona, hyödynnä treenivideoita esimerkiksi YouTubesta tai treenisovelluksia.

9. Älä vaadi itseltäsi liikoja

Aamulla puhtia on vähemmän, joten kevyt treeni, kuten hölkkä tai joogahetki, voi olla hyvä ratkaisu. Jos vedät itsesi piippuun, innostuksesi aamutreeniä kohtaan saattaa sammua.

10. Lahjo itseäsi

Mieti, miten palkitset itsesi aamu-urakan jälkeen. Latte, lempilehtesi, aamiainen kaverin kanssa kahvilassa vai jotain muuta?

11. Ylpeile vapaasti

Tiedätkö ne ärsyttävän pirtsakat tyypit, jotka hehkuttavat fiilistään aamulenkin jälkeen? Aamutreenin jälkeen tuntee itsensä voittajaksi, ja miksi ihmeessä sitä pitäisi peitellä. Kerro siekailematta somessa, miten mahtavalta tuntuu, vaikka sen hienon auringonnousukuvan kera.

Jäitkö vielä empimään? Lue lisää vinkkejä siihen, miten voit innostua aamulla treenaamisesta!

Lähteet: Marie Claire, Greatist, Shape, Women's Health, Fitness Magazine