Pitääkö aina yrittää viimeiseen pisaraan? Kuva: Shutterstock
Pitääkö aina yrittää viimeiseen pisaraan? Kuva: Shutterstock

Kolme naista kertoo, milloin oli parasta vain luovuttaa ja mitä se heille antoi. Sisua väitöskirjassaan tutkinut Emilia Lahti puhuu sisun aiheuttamasta loukusta.

Vaikka läpi harmaan kiven? Itsensä ylittäminen ja sisukkuus ovat hyveitä, joita palvomme.

Oman sisäisen rummun ääni

”Elin vuosikausia vaikeassa on-off-suhteessa. Erosimme monta kertaa, mutta palasimme aina yhteen. Ajattelin, että pienet töyssyt vain kertovat suuresta rakkaudesta. Ei se kuitenkaan niin ole. Rakkautta oli, mutta vuosien soutamisen ja huopaamisen jälkeen tajusin luovuttaa.

”Pallottelu oli henkisesti raskaampaa kuin silloin vielä ymmärsinkään.”

Oli valtava helpotus ymmärtää, että meidän on parempi olla erikseen ja ettei hyvän suhteen kuulu olla jatkuvaa ollaanko vai eikö olla -pohdintaa. Ymmärsin, että haluamme elämältä erilaisia asioita ja emme sovi toisillemme. Tarvitsin ihan toisenlaisen ihmisen voidakseni elää onnellista ja tasaista elämää. Sen tajuaminen tuntui haikealta ja vaikealta, mutta ennen kaikkea suurelta huojennukselta. Jatkuva pallottelu oli henkisesti raskaampaa kuin silloin vielä ymmärsinkään." Nainen, 31

Ei ole valmista muottia sille, miten vaikeissa tilanteissa tulee toimia. Jäädäkö vai lähteä? Sisua tutkineen Emilia Lahden mukaan vaativissa päätöksissä tulee kuunnella oman sisäisen rummun ääntä.

– Suhteeseen tai työpaikkaan ei kannata jäädä, jos se latistaa sinua päivästä toiseen ja tekee sinusta vähemmän ihmisen kuin mitä voisit olla.

Ikuista sisua ei ole

”Päätin kaksi vuotta sitten unohtaa painoindeksiin ja vaakaan tuijottamisen. Olen joutunut seuraamaan painoani sekä syömiäni kaloreita yli 30 vuotta. Seitsemän vuotta sitten pääsin tavoitteeseeni ensimmäistä kertaa ja olin normaalipainoinen painoindeksin mukaan. Ajattelin, että painoa on helppo pitää yllä, mutta vaikeaahan se oli. Minulla laukesi useampi autoimmuunisairaus, kuten kilpirauhasen vajaatoiminta, jotka nostivat kahdessa kuukaudessa painoani 20 kiloa – vaikka söin päivittäin 1 500–2 000 kaloria ja liikuin joka päivä.

”Emme ole koneita. Ihminen menee myös rikki.”

Pari vuotta yritin taistella sairauksieni ja painonhallinnan kanssa, mutta sitten päätin luovuttaa. Haluan syödä ja elää mahdollisimman stressittömästi. Uskon, että näillä valinnoilla on myös vaikutusta terveyttäni edistävinä tekijöinä. Olen tuhlannut liian monta vuotta pelkästään siihen, että katsoin vaa'an lukemia ja ajattelin asioista 'sitten kun olen laihempi, voin tehdä sitä tai tätä'. En enää halua sellaista elämää.” Nainen, 38

Sisukkuus on sovitettava aina tilanteeseen ja omiin voimiin.

– Ei ole ikuista sisua tai loputonta periksiantamattomuutta. Ihminen menee myös rikki, Lahti sanoo.

Itseltä pitäisi kysyä, mitä sisukkaana pysyminen antaa ja mitä se ottaa.

– Emme ole koneita. Oma hyvinvointi pitää ottaa huomioon ja se, mitä vaikutuksia periksiantamattomuudella on pitkällä tähtäimellä.

Vapautuminen sisun loukusta

”Hain kaksi kertaa poliisikouluun opiskelemaan, koska ala, jota silloin opiskelin, maistui puulta. Poliisi on ollut haaveammattini jo pienestä. Päätin, että pääsen sisään ja treenaan koko kevään hullun lailla. Läheiset olivat samaa mieltä: 'Pääset sisään, jos pistät vaan kaiken peliin!'. Olen alle 160 senttimetriä pitkä ja tiesin, että pienuuteni vuoksi minun on treenattava erityisen kovaa, jotta läpäisen kovat fyysiset testit. Tuntui niin epäreilulta, että lähtöasemani oli pelkästään pituuteni takia huonompi. Kummallakin hakukerralla sisäänpääsy jäi fyysisiin testeihin. Yritin parhaani, mutta se ei vaan riittänyt. Viimeisen haun jälkeen itkin ja purin kiukkua muihin kuukauden ajan. Sitten aloin käymään sivuaineeni kursseja ja huomasin, että tämä on minun juttuni.

”Joskus luovuttaminen on asia, joka vaatii eniten sisua.”

Pikkuhiljaa aloin unohtamaan poliisikoulun. Onneksi en pitänyt siitä kiinni kynsin ja hampain ja kuluttanut siihen enempää energiaa. Puoli vuotta haun jälkeen tajusin, että näin asioiden pitikin mennä. Sain vaihdettua pääaineeni ja nyt opiskelen oikeaa alaa.” Nainen, 20

Emilia Lahden suurin toive on se, että vapaudumme ”sisun loukusta” ja uskallamme luovuttaa, emmekä häpäise niitä, jotka niin tekevät.

Joskus luovuttaminen on asia, joka vaatii eniten sisua.

– Emme ehkä huomaa sitä, mutta liian usein puskemme väkisin eteenpäin, jotta saamme hyväksyntää ja arvostusta.

Saavutukset ja ponnistelut eivät saisi määrittää arvostuksen tunnetta.

– Olemme yhtä arvokkaita, makaamme sitten masennuksen kourissa verhot kiinni kotona tai juoksemme ultramaratoneja. Olen itse kokenut molemmat.  Vain minä päätän siitä, miten nämä kokemukset minua määrittävät.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.