Tällaisena aamuun. Kuva: Shutterstock
Tällaisena aamuun. Kuva: Shutterstock

Kaikki raskaan sarjan torkkusankarit herätys! Testaa tätä huomenaamulla.

Aamu-unisen päivä alkaa kännykän torkun painamisella, seiniin törmäilyllä ja kiireessä suuhun survotulla aamupalalla. Aamutorkut voivat kokeilla seuraavia taktiikoita taistelussa sängynpohjan vetovoimaa vastaan:

Aloitetaan siitä kahvista. Ota tavaksi varustaa keitin puruineen ja vesineen valmiiksi, jotta aamuörinässä tarvitsee painaa vain nappia. Yksinkertainen juttu motivoi kummasti nousemaan.

Musiikki soimaan heti. Siis aivan heti, kun saat silmäsi auki. Testaa mitä tapahtuu, jos unohdat lempeästi herättelevät tilililulaa-pehmoilut ja popitat heti aamuseiskalta treenisoittolistaasi. Pim, olet skarppi!

Älä väännä puoliväkisin trendismoothieta, jos jo tehosekoittimen näkeminen saa pulssisi nousemaan. Syö aina aamupalaksi jotain, mistä oikeasti pidät. Ja jos suklaapalalla aamun aloittaminen auttaa hinaamaan itsensä keittiöön, niin miksi ei?

Säädä herätyslaitteen äänet täysille ja jätä vehje kävelymatkan päähän sängystä. Asettele viereen heräämiseen houkutteleva paketti: pehmoinen kotiasu, aamunaposteltavaa ja paperilappu, johon on listattu päivän ohjelmaa. (Lapussa kannattaa luultavasti keskittyä positiivisiin puoliin. Toimii paremmin kuin ”viisi palaveria plus hammaslääkäri.”)

Ala herätä aikaisemmin. Kyllä kyllä, aikaisemmin. Omista vartti tai puoli tuntia ennen päiväsi virallista aloittamista juuri siihen, mihin huvittaa. Mikset nousisi katsomaan yhden jakson suosikkisarjaasi tai lukemaan kirjaa ennen kuin kello huutaa, että on aika olla tehokas? Aamu voi alkaa halpojen lentojen kyttäyssessiolla tai nettishoppauskierroksella. Heti kirkastuu mieli!

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.