Uupumuksen voi tunnistaa ajoissa, mutta helppoa se ei ole. Kuva: Colourbox
Uupumuksen voi tunnistaa ajoissa, mutta helppoa se ei ole. Kuva: Colourbox

Uniongelmat voivat olla ensimmäinen merkki uupumuksesta.

Paremmasta työelämästä puhuminen tuntuu näinä aikoina etuoikeutettujen luksukselta. Julkisuudessa puhutaan siitä, onko töitä vai ei – ei siitä, miten töissä jaksetaan. Työssään uupunut saattaa jumiutua helposti ajattelemaan: pääasia, että on töitä.

Uupumusta ei kannattaisi unohtaa, sillä tutkimusten mukaan siitä kärsii jossain määrin jopa neljäsosa suomalaisista – 2–3 prosenttia vakavasta työkykyä heikentävästä uupumuksesta ja 23–24 prosenttia lievästä uupumuksesta. Uupumus heikentää työtehoa ja elämänlaatua ja on pahimmillaan terveysriski.

Uupumusta on joskus vaikea havaita, koska se ei iske kuin salama kirkkaalta taivaalta vaan kehittyy viiveellä ja pikkuhiljaa.

– Uupuminen ei seuraa muutoksista, kuten yt-supistuksista, välittömästi. Se kehittyy pitkittyneen kuormituksen ja stressin seurauksena, sanoo työterveyspsykologian dosentti Kirsi Ahola Työterveyslaitokselta.

Uupuminen ei aina johdu työn määrästä vaan muutkin epäkohdat voivat kuormittaa. Jo lievään uupumukseen puuttuminen on tärkeää, koska varhaisessa vaiheessa suuntaa on mahdollista muuttaa kohtuullisilla keinoilla. Tärkeintä on tunnistaa merkit.

"Yksi syy on suomalainen sisu."

– Mutta ei se helppoa ole. Yksi syy on suomalainen sisu. Jotkut ovat jo äidinmaidossa oppineet, että pitää vain purra hammasta ja mennä vaikka läpi harmaan kiven. Jos vain painaa eteenpäin, oireita ei välttämättä huomaa, Kirsi Ahola sanoo.

Nämä merkit voivat kertoa uupumuksesta:

1. Et jaksa olla luova

Alkuvaiheessa uupumuksen oireet voivat olla ihan tavallisia stressin oireita: särkyä, tunneherkkyyttä, rutiineihin jähmettymistä. Uupuneesta voi tuntua, ettei vain jaksa olla luova.

2. Olet kiukkuinen kotona

Työuupumus saattaa näkyä ensin kotona. Stressaantuneena ihminen keskittyy haasteeseen ja sulkee kaiken muun ajatuksistaan. Töissä puurretaan tunnollisesti, mutta vapaa-ajalle ei riitä voimia.

– Kannattaa oikeasti kuunnella, jos läheiset sanovat, että sinusta ei ole enää mitään iloa, Ahola sanoo.

3. Mieli on apea

Mielen sävyä on hyvä tarkkailla. Suhtaudutko asioihin useammin myönteisesti, neutraalisti vai kielteisesti? Onko töissä kivaa? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Lipsuuko jatkuvasti ylitöiksi?

4. Olet jatkuvasti väsynyt

On normaalia olla väsynyt stressaavassa tai vaativassa tilanteessa, mutta päälle jäävä väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta.

– Uupunut on väsynyt tilanteesta riippumatta, Ahola sanoo.

5. Stressi näkyy muillekin

Stressi on usein sisäistä. Sydän hakkaa, mutta muut eivät välttämättä tajua mitään. Huolestuttava merkki on, kun stressi näkyy ulospäin: käyttäytyminen muuttuu, asiat alkavat mennä pieleen, eikä pysty kokoamaan itseään pakonkaan edessä.

6. Työ tuntuu turhalta

Kun uupumus pahenee, asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi ja epäileväksi. Työ alkaa helposti tuntua turhalta tai mahdottomalta.

– Tuntuu, ettei saa mitään aikaan tai on huonompi kuin muut tai huonompi kuin ennen, Ahola kuvailee.

Miten siitä selviää?

Mitä varhaisemmassa vaiheessa uupumukseen pystytään puuttumaan, sitä pienemmät konstit toimivat. Tärkeintä on tajuta tila itse. Jos olo tuntuu uupuneelta, mieti, nautitko vielä työstä ja elämästä. Onko tällä tahdilla jatkaminen turvallista? Jaksatko?

"Tärkeintä on tajuta tila itse."

Opettele arvioimaan tilannettasi säännöllisesti ja miettimään, kauanko voit turvallisesti ponnistella. Läheiset hokevat helposti, että kyllä se siitä, ajattele jotain muuta. Se saattaa olla huonokin neuvo.

– On parempi toimia peilinä ja sanoa, että kyllä, vaikutatkin vähän rasittuneelta. Se auttaa arvioimaan, kannattaako jatkaa samalla lailla, Ahola sanoo.

Kun uupumisen tajuaa, töiden uudelleenjärjestelystä kannattaa keskustella esimiehen kanssa. Voimavaroja voi koettaa lisätä myös itse. Mieti ainakin seuraavia kysymyksiä: Ovatko työpäivät kohtuullisen mittaisia? Jäävätkö työt työpaikalle? Osaatko palautua työpäivän jälkeen? Tapaatko ystäviä tai harrastatko liikuntaa?

Levon lisäksi mieli tarvitsee vaihtelua virkistyäkseen. Itselle merkityksellisiä asioita on hyvä pohtia.

– Kannattaa huolehtia siitä, että on kokonainen elämä. Mikään elämänalue ei yksinään riitä tuomaan onnea.

Vierailija

Kärsitkö tietämättäsi työuupumuksesta? Tarkkaile näitä merkkejä

Omalla kohdalla työ meni siihen pisteeseen, että henk.koht. elämää ei enää ollut ja sitä ei pidetty hyveenä. Piti olla kotonakin työpaikan käytettävissä, jos on tarvis ja ilman mitään palkkaa. Vuorotyö, josta ei saanut edes lisiä. Toimenkuvaa saatettiin muuttaa kertomatta työntekijälle ja tyhmänä idioottina työntekijä ei tietenkään uskaltanut puolustaa oikeuksiaan. Työpaikan vaihto, koska pidemmän päälle kynnysmattona oleminen ei enää kiinnostanut. Jatkuva väsymys ja huonommuudentunne. Onneksi...
Lue kommentti
ei enää ikinä sellaista

Kärsitkö tietämättäsi työuupumuksesta? Tarkkaile näitä merkkejä

Olin uupunut työssäni koska se oli raskasta henkisesti. Pidin itse työstä jota tein mutta kun tein vuokrafirman kautta niin painostusta tuli sieltä sekä asiakasfirmasta. Kävin läpi vain määräaikaisia sopimuksia, aina sanottiin että jatko ei ole varmaa mutta kuitenkin sitten ennen määräajan loppumista tarjottiin perään seuraavaa määräaikaista. Siitä syntyi myös kauhea stressi. Viidennen määräaikaisen jälkeen riitti. Ehdin olla kaksi vuotta töissä siinä firmassa. Sen lisäksi että sopimusasia...
Lue kommentti

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.