Täältä tullaan, onnellinen elämä! Kuva: Shutterstock
Täältä tullaan, onnellinen elämä! Kuva: Shutterstock

Ensimmäinen askel onneen on se, ettei etsi onnea.

Ei ole onnen löytäminen aina ihan helppoa. Joskus kuitenkin yksinkertaiset vippaskonstit voivat auttaa. Esimerkiksi liikunta, meditointi, ystävien kanssa hengailu ja matkan suunnitteleminen (ei sille lähteminen) tekevät tutkitusti ihmisestä hieman onnellisemman.

On kuitenkin hyvä muistaa, että onnellisen elämän saavuttamisessa eivät auta ainoastaan ne asiat, joita päättää tehdä. Myös sillä on väliä, mitä jättää tekemättä. Psych Central listasi seitsemän yleistä virhettä, jotka vähentävät onnellisuudentunnetta.

1. Onnellisuus on ykköstavoitteesi.

Jos jotain asiaa tavoittelee oikein kovasti, sen saavuttaa – eikös? Ei päde onnellisuuteen.

Tutkimusten mukaan tavoitteiden saavuttaminen on sitä helpompaa, mitä tarkemmin tavoitteensa määrittelee. Onnellisuutta on vaikea määritellä tarkasti, koska siihen vaikuttavat niin monet elämän osa-alueet.

Älä siis ajattele tähtääväsi lopulliseen onnellisuudentunteeseen. Sen ajatteleminen on turhan epämääräinen tavoite. Keskity sen sijaan tekemään pieniä asioita, jotka tuottavat sinulle iloa.

2. Ostat enemmän tavaraa kuin kokemuksia.

Ihminen tottuu melko nopeasti ympärillään olevaan materiaan. Siksi ostamasi ihana uusi takki ei välttämättä enää ilahduta sinua parin viikon päästä samalla tavalla kuin se saattoi ostohetkellä ilahduttaa.

Muistot sen sijaan voivat lämmittää vuosienkin päästä. Harva meistä ajattelee kaihoisasti kaksi vuotta sitten ostamaansa kelloa, mutta aika moni muistelee lämpimästi parin vuoden takaista lomareissuaan.

3. Ostat vääriä asioita.

Koska ostamisesta saatu onni haihtuu nopeasti ilmaan, kannattaa omissa ostoksissaan miettiä sitä, kuinka pitkään niistä saa iloa.

Uudet maalaustarvikkeet, juoksulenkkarit tai muffinivuoka voivat tarjota iloa vuosia, jos rakastat maalaamista, urheilua tai leivontaa. Sen lisäksi ne auttavat kehittymään asioissa, jotka ovat sinulle tärkeitä.

4. Yrität jatkuvasti tulla paremmaksi ihmiseksi.

Miten ihmeessä itsensä kehittäminen voi olla huono asia? Pohjimmiltaan se ei olekaan. Mutta jos ajattelet, että itsesi kehittäminen tarkoittaa jonkin tavoitteen saavuttamista, onnellisuutesi saattaa kadota jatkuvan suorittamisen alle.

Muista nauttia pienistäkin saavutuksista. Yritätkö karistaa kiloja? Iloitse siitä, että tänään jaksoit nousta rappuset puuskuttamatta! Oletko luvannut viettää enemmän aikaa ystävien kanssa? Älä soimaa itseäsi, että jouduit taas kieltäytymään kutsusta illanistujaisiin. Sen sijaan soita kaverille, vaihda pikakuulumiset ja iloitse!

Muista myös nauttia niistä asioista, jotka eivät mitenkään liity suuriin suunnitelmiisi ja tavoitteisiisi.

5. Et päästä irti menneestä.

Etkö ole puhunut entiselle bestiksellesi vuosiin? Kosahtiko maratontavoitteesi ensimmäiseen lenkkiin?

Jokainen meistä välillä epäonnistuu – tavalla tai toisella. Ja moni meistä soimaa itseään näistä epäonnistumisista vuosienkin jälkeen.

Pahan olon potemisella ei kuitenkaan ole mitään tekemistä henkisen kasvun kanssa. Vasta kun oppii hyväksymään omat mokansa, ne voi kohdata. Kun lopettaa itsensä piiskaamisen ystävän unohtamisesta, voi löytää itsestään halun nähdä häntä jälleen.

6. Elämäsi on kiveen hakattua.

On hyvä tietää, mistä pitää ja mistä ei. Mutta kun omat tavat ja mieltymykset alkavat rajoittaa elämää, on aika katsoa omia valintojaan eri vinkkeleistä.

Ihminen muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Senpä takia on turha odottaa, että rakastat samoja asioita parikymppisestä eläkeikään. Älä siis turhaan takerru aiemmin tekemiisi valintoihin, vaan kyseenalaista ne tasaisin väliajoin. Saatat huomata, että muutokset parantavat elämänlaatuasi.

7. Vertaat vääriä asioita.

Tuttaviensa Facebook-päivityksiä selaillessa tulee helposti olo, että oma elämä on tyhjää ja tylsää. Muut käyvät päivittäin ihanilla lounailla, heidän kotinsa ovat siistejä ja tyylikkäitä, ja naapurin Liisakin pääsee hirveän usein lomareissuille.

Muista, että näinä hetkinä vertaat omaa arkeasi muiden juhlaan. Todennäköisesti sinunkin elämäsi näyttää varsin ihanalta filttereiden läpi.

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.