Aivot rennoksi -päivähaaste, osa 5/5

Päivähaasteen viimeisenä päivänä opiskellaan omaa elekieltä.

Kokeile tehdä parinkymmenen minuutin aikana nelisenkymmentä tutulta ja turvalliselta tuntuvaa elettä tai asentoa. Keskity jokaiseen noin puolen minuutin ajan. Millä tavoin kosket kasvojasi? Hierot nenääsi? Suit hiuksiasi tai puret poskeasi?

Tavoitteena on tulla tietoiseksi elekielestä ja oppia huomaamaan, mitkä eleet ja liikkeet rentouttavat parhaiten, mielenhallinnan kouluttaja ja ”personal brainer” Reidar Wasenius opastaa ja muistuttaa, että aivojen toimintaan voi vaikuttaa aistien kautta. Ihmisillä on hämmästyttävän erilaisia tapoja hieroa kaulaansa tai nojata päätään käsiinsä tunteakseen olonsa turvalliseksi. Kun omat turvallisuusrutiininsa tuntee, niitä voi käyttää säätelemään tunteita vaikeissa tilanteissa. Opit siis rauhoittamaan mieltäsi ja rentouttamaan kehoasi tietoisesti.

Opit siis rauhoittamaan mieltäsi ja rentouttamaan kehoasi tietoisesti.

Ohjeiden mukaisesti aloitan koskettamalla kasvojani. Hieron ohimoitani, sivelen nenänkaarta ja nojaan päätäni seinää vasten. Missä asennossa otsa tuntuu mukavalta kylmää seinää vasten? En ole varma ajan kulusta. Hieron olkapäätäni hyvä tovin, sitten siirryn hieromaan peukaloani. Iltapäiväväsymys painaa yhä, mutta oloni on muuttunut enemmänkin raukeaksi.

Kun lopetan harjoituksen ja avaan silmät, ympäristö ja omat ajatukset tuntuvat selkeämmiltä ja kirkkaammilta. Päässäni yli vuorokauden soineet kappaleet ovat hiljentyneet jonkin verran. Hipsutteleminen tuntui mukavalta ja rauhoittavalta.

Julkaisemme viiden päivän treenin, yhden harjoituksen joka päivä. Edellisten päivien treenit löydät täältä. Tee harjoituksia joka päivä 20 minuuttia.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?