Aivot rennoksi -päivähaaste, osa 5/5

Päivähaasteen viimeisenä päivänä opiskellaan omaa elekieltä.

Kokeile tehdä parinkymmenen minuutin aikana nelisenkymmentä tutulta ja turvalliselta tuntuvaa elettä tai asentoa. Keskity jokaiseen noin puolen minuutin ajan. Millä tavoin kosket kasvojasi? Hierot nenääsi? Suit hiuksiasi tai puret poskeasi?

Tavoitteena on tulla tietoiseksi elekielestä ja oppia huomaamaan, mitkä eleet ja liikkeet rentouttavat parhaiten, mielenhallinnan kouluttaja ja ”personal brainer” Reidar Wasenius opastaa ja muistuttaa, että aivojen toimintaan voi vaikuttaa aistien kautta. Ihmisillä on hämmästyttävän erilaisia tapoja hieroa kaulaansa tai nojata päätään käsiinsä tunteakseen olonsa turvalliseksi. Kun omat turvallisuusrutiininsa tuntee, niitä voi käyttää säätelemään tunteita vaikeissa tilanteissa. Opit siis rauhoittamaan mieltäsi ja rentouttamaan kehoasi tietoisesti.

Opit siis rauhoittamaan mieltäsi ja rentouttamaan kehoasi tietoisesti.

Ohjeiden mukaisesti aloitan koskettamalla kasvojani. Hieron ohimoitani, sivelen nenänkaarta ja nojaan päätäni seinää vasten. Missä asennossa otsa tuntuu mukavalta kylmää seinää vasten? En ole varma ajan kulusta. Hieron olkapäätäni hyvä tovin, sitten siirryn hieromaan peukaloani. Iltapäiväväsymys painaa yhä, mutta oloni on muuttunut enemmänkin raukeaksi.

Kun lopetan harjoituksen ja avaan silmät, ympäristö ja omat ajatukset tuntuvat selkeämmiltä ja kirkkaammilta. Päässäni yli vuorokauden soineet kappaleet ovat hiljentyneet jonkin verran. Hipsutteleminen tuntui mukavalta ja rauhoittavalta.

Julkaisemme viiden päivän treenin, yhden harjoituksen joka päivä. Edellisten päivien treenit löydät täältä. Tee harjoituksia joka päivä 20 minuuttia.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.