Aivot rennoksi -päivähaaste, osa 4/5

Neljännen päivän oppi: hengitykseen keskittyminen rentouttaa sekä mieltä että kehoa.

Asettaudu siis mukavasti tuolille tai sohvalle pitkäksesi, vedä ilmaa keuhkoihisi ja sulje silmäsi. Hengitä sisään nenän kautta, pidättele ilmaa sisälläsi luetellen rauhallisesti kirjaimet A, B, C noin sekunnin välein ja hengitä lopuksi ulos suun kautta niin, että keuhkosi tyhjenevät. Laske uloshengitykset hiljaa mielessäsi.

Ikävät asiat eivät mahdu samaan aikaan pyörimään mielessäsi, kun täytät mielesi laskemisella. Harjoittelemalla sinusta tulee yhä taitavampi itsesi rentouttaja, Mielenhallinnan kouluttaja ja ”personal brainer” Reidar Wasenius lupaa.

”Mieli hiljennetään, ei anneta sen olla hajallaan ja miljoonaan eri suuntaan revittynä.”

Osaankohan edes hengittää oikein? Harjoituksessa pitäisi pyrkiä 120–124 hengenvetoon. Realistisesti päätän tavoitella 50:ttä, ei voi olla kovin vaikeaa. Mutta kylläpä vain on! Yritän keskittyä virtaavaan ilmaan ja laajenevaan rintakehääni. Meinaan koko ajan seota laskuissa, ja ajatukseni pyrkivät vimmatusti sivuraiteille. Lopulta jossain 40:n tienoilla rauhoitun. 52, oho menin jo ohi. Haukottelen ja nousen venytellen seisomaan. Tuntuu kuin olisi ottanut täydelliset vartin päiväunet, powernapit.

– Se on nimenomaan idea. Mieli hiljennetään, ei anneta sen olla hajallaan ja miljoonaan eri suuntaan revittynä. Se on rentouttava ja voimaannuttava kokemus, Wasenius sanoo.

Metron rullaportaiden pituinen matkakin on virkistävä kokemus, kun keskittyy ABC-hengittämiseen.

Julkaisemme viiden päivän treenin, yhden harjoituksen joka päivä. Edellisten päivien treenit löydät täältä. Tee harjoituksia joka päivä 20 minuuttia.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.