Aivot rennoksi -päivähaaste, osa 4/5

Neljännen päivän oppi: hengitykseen keskittyminen rentouttaa sekä mieltä että kehoa.

Asettaudu siis mukavasti tuolille tai sohvalle pitkäksesi, vedä ilmaa keuhkoihisi ja sulje silmäsi. Hengitä sisään nenän kautta, pidättele ilmaa sisälläsi luetellen rauhallisesti kirjaimet A, B, C noin sekunnin välein ja hengitä lopuksi ulos suun kautta niin, että keuhkosi tyhjenevät. Laske uloshengitykset hiljaa mielessäsi.

Ikävät asiat eivät mahdu samaan aikaan pyörimään mielessäsi, kun täytät mielesi laskemisella. Harjoittelemalla sinusta tulee yhä taitavampi itsesi rentouttaja, Mielenhallinnan kouluttaja ja ”personal brainer” Reidar Wasenius lupaa.

”Mieli hiljennetään, ei anneta sen olla hajallaan ja miljoonaan eri suuntaan revittynä.”

Osaankohan edes hengittää oikein? Harjoituksessa pitäisi pyrkiä 120–124 hengenvetoon. Realistisesti päätän tavoitella 50:ttä, ei voi olla kovin vaikeaa. Mutta kylläpä vain on! Yritän keskittyä virtaavaan ilmaan ja laajenevaan rintakehääni. Meinaan koko ajan seota laskuissa, ja ajatukseni pyrkivät vimmatusti sivuraiteille. Lopulta jossain 40:n tienoilla rauhoitun. 52, oho menin jo ohi. Haukottelen ja nousen venytellen seisomaan. Tuntuu kuin olisi ottanut täydelliset vartin päiväunet, powernapit.

– Se on nimenomaan idea. Mieli hiljennetään, ei anneta sen olla hajallaan ja miljoonaan eri suuntaan revittynä. Se on rentouttava ja voimaannuttava kokemus, Wasenius sanoo.

Metron rullaportaiden pituinen matkakin on virkistävä kokemus, kun keskittyy ABC-hengittämiseen.

Julkaisemme viiden päivän treenin, yhden harjoituksen joka päivä. Edellisten päivien treenit löydät täältä. Tee harjoituksia joka päivä 20 minuuttia.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?