Kun paha tapa jää taakse, on tilalla voittajafiilis. Kuva: Shutterstock
Kun paha tapa jää taakse, on tilalla voittajafiilis. Kuva: Shutterstock

Kuinka vuosia kestäneen huonon tavan saa lopetettua ja miten se muuttaa elämää?

Suuri tai pieni – kaikilla on jokin pahe, josta haluaisi luopua. Kahdeksan naista paljastaa, kuinka he pääsivät eroon pahasta tavastaan.

Syy 1: parempi olo

”Ennen korvasin lämpimän ruuan karkkipussilla tai vastaavalla hötöllä. Luovuin siitä, koska huomasin, kuinka kunnon ruuasta tulee parempi olo. Oma olo motivoi syömään mieluummin oikeaa ruokaa kuin sitä sokerihöttöä. Apua oli myös siitä, että kumppanini pitää kokkaamisesta ja ravintoloissa käymisestä, eikä ole sokerihiiri.”

Syy 2: kateus

”Lopetin kynsien pureskelun, koska kadehdin muiden kauniita käsiä. Yritin lopettaa pahanmakuisten lakkojen avulla, mutta pureskelin kynsiäni niistä huolimatta. Tapani oli niin pinttynyt ja reaktio stressistä, että siitä oli vaikea päästä eroon. Eräs kaverini suositteli minulle kynsien viilaamista, ja se auttoi. Vaati se myös tietysti itsehillintää.

Kynteni kasvoivat nopeasti, ja sain lakattua ne kauniiksi. Silloin pureskelu loppui kertoheitolla. Kauniista kynsistä tuli niin hyvä olo, etten enää halunnut pilata niitä.”

Syy 3: kuolevaisuus

”Aloin häpeilemään tupakointia kolme vuotta sitten. Nuorempana se oli vielä jotenkin coolia. Tajusin, etten olekaan kuolematon. Perustelin tupakointia itselleni, että minähän poltan vain vähän, elän muuten terveellisesti ja pitäähän nyt joku pahe olla. Lopettaminen oli hemmetin vaikeaa: ensimmäiset viikot olin kärttyinen ja surullinen, en voinut keskittyä mihinkään ja nukuin huonosti. Luulin, etten olisi kauhean riippuvainen, koska poltin paljon vähemmän kuin monet muut, keskimäärin kuusi tupakkaa päivässä.

”Luulin, etten olisi kauhean riippuvainen, koska poltin paljon vähemmän kuin monet muut.”

Tuttuni suositteli Stumppaa tähän -kirjaa, joka auttoi minua. Kirja kumosi sauhuttelun mukamas positiiviset vaikutukset, kuten rentouttavan tunteen ja sen, että tupakointi on kiva sosiaalinen juttu. Mitä kivaa ja sosiaalista on siinä, että menee ravintolasta yksin räntäsateeseen polttamaan? Eniten kuitenkin auttoi se, että lopetimme yhdessä poikaystäväni kanssa ja myös moni ystävistäni lopetti samaan aikaan.

Tupakointi oli minulle ennen kaikkea sosiaalinen tapa, joka liittyi eri tilanteisiin. Esimerkiksi juhlissa, festareilla, puistossa ja terassilla oli pakko polttaa. Niin ja sitten lopulta bussia odotellessa, matkalla kouluun, luentojen välisillä tauoilla ja kun joi kahvia. Niin sanotusta bilepolttelijasta tuli salakavalasti ihan oikea polttaja.

Tupakoinnin lopettaminen on varmaan elämäni paras päätös. Nyt kaduttaa, että poltin niin monta vuotta. On mahtavaa laskeskella, kuinka paljon rahaa säästän ja kuinka ihoni näyttää heleämmältä. Lisäksi tupakoinnin salailu perheeltä oli todella väsyttävää."

Syy 4: uudenvuodenlupaus ja flunssa

”Uutenavuotena 2015 tein lupauksen, että viisi vuotta kestänyt tupakointi saa luvan loppua. Ensiksi olin armollinen itselleni ja päätin, että lopetan vuoden sisällä. Toisin kuitenkin kävi, ja lopetin seinään tammikuun puolivälissä. Sairastuin silloin todella pahaan flunssaan enkä sen takia polttanut muutamaan päivään. Silloin päätin, että nyt se saa loppua kokonaan. Poikaystäväni lopetti samalla, niin ei tarvinnut kärvistellä hajun takia.

”Poikaystäväni lopetti samalla, niin ei tarvinnut kärvistellä hajun takia.”

Itsekurilla ja itsensä voittamisfiiliksellä selvisin. Siitä on nyt puolitoista vuotta, kun viimeksi poltin. Edelleen tekee mieli röökiä, jos aurinko paistaa ja istuu terassilla viinin kanssa. Nyt on kuitenkin ihanaa, kun ei enää haise pahalle ja urheilu maistuu ihan uudella tavalla!”

Syy 5: ärsytys

”En ole luopunut kynsien pureskelusta, torkutuksesta, alkoholista, negatiivisesta ajattelusta tai kaikista niistä sohvalla vietetyistä tunneista, jotka olen lenkkeilyn sijaan käyttänyt. Nämä paheet olen pitänyt, mutta valittamista olen onnistunut vähentämään. Huomasin, ettei se johda mihinkään, ja kun kuuntelin muiden ihmisten valittamista, oli päätös helppo tehdä. Kun toisten marmatusta kuuntelee aikansa, alkaa se ärsyttää niin paljon, ettei huvita tehdä itse samaa.”

”Kun kuuntelin muiden ihmisten valittamista, oli päätös helppo tehdä.”

Syy 6: huono roolimalli

”Räpläsin kännykkääni ennen koko ajan, kun olin lasteni kanssa. Huomasin, kuinka ärsyynnyn suunnattomasti siitä, kun omat kaverini ja puoliso tekevät samoin muiden aikuisten seurassa. Tajusin, että näytän todella huonoa esimerkkiä lapsilleni, enkä edes keskity heihin kunnolla, jos vilkuilen kännykkääni.

”Tajusin, että näytän todella huonoa esimerkkiä lapsilleni.”

Nykyään jätän puhelimeni aina toiseen huoneeseen tai ainakin kassin pohjalle, jos teen jotain lasteni kanssa. Harjoittelin sitkeästi ja hiljensin kaikki ilmoitukset puhelimestani, jotta pääsin tavastani eroon. Nyt olen rennompi ja nautin lasteni kanssa olemisesta paljon enemmän.

Noudatan samaa sääntöä myös ystävieni kanssa, vaikka välillä se on vaikeaa. Kun toinen alkaa näprätä puhelintaan, tekee minunkin mieli.”

Syy 7: pelko

”Lopetin itseni grillaamisen auringossa, kun tajusin, että palan enkä rusketu. Minuun iski pelko ihosyövästä. Nykyään käytän aina korkeaa suojakerrointa: Suomessa vähintään 30 ja ulkomailla korkeinta mahdollista. Auringonotosta luopuminen on vaikeaa, kun ystävät pyytävät rannalle tai puistoon hellepäivinä. Lähden kuitenkin mukaan, mutta pidän huolen siitä, että rasvaukset ovat kunnossa. Olen nyt hyväksynyt kalpeuteni.”

Syy 8: huono omatunto

”Olin potenut jo jonkin aikaa huonoa omaatuntoa lihansyömisestä, koska moni ystävistäni oli kasvissyöjä ja muutama ihan vegaani. Katsoin Cowspiracy: salaisuus kestävän kehityksen takana -dokumentin, joka kuvaa tehomaatalouden haittoja ja päätin, että rupean kasvissyöjäksi eettisyyden ja ympäristön hyväksi.

”Päätin, että rupean kasvissyöjäksi eettisyyden ja ympäristön hyväksi.”

Ilman lihaa on helppo olla, kun tekee itse ruokaa, mutta kylässä on vaikeampaa, koska en haluaisi olla epäkohtelias. En ole sortunut punaiseen lihaan tai kanaan, mutta vanhemmilla ja isovanhemmilla syön jonkin verran kalaa. Olen välillä joutunut perustelemaan omaa ruokavaliotani ihan puolituntemattomillekin.”

Mistä paheesta haluaisit eroon? Oletko jo onnistunut jättämään jonkin huonon tavan menneisyyteen?

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

renais

8 kannustavaa tarinaa: paheesta voi päästä eroon

Nyt olen viimein, 60 vuotta kynsiä purreena, tehnyt todellisen löydön vaivaan ! Hain luontaistuotekaupasta kilpirauhasen vajaatoimintaan tarkoitetun tuotteen. Sitä en osaa sanoa, vaikuttiko se siihen kilpitauhasen toimintaan mitenkään, mutta kynsien purentaa kylläkin. Kun olin ottanut pillereitä kolmena päivänä, aloin huomata, että en syö kynsiä lainkaan ja varpaan kynnet oli muuttuneet terveen punertaviksi. Testasin tuotetta vielä niin, että pidin seuraavan purkin ottamisen välissä taukoa...
Lue kommentti

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.