Lähteminen on lähes aina treenaamisen vaikein osuus. Kuva: Shutterstock
Lähteminen on lähes aina treenaamisen vaikein osuus. Kuva: Shutterstock

Eikö huvita? Ei se mitään, kuntoilu kannattaa silti.

Luvattoman pitkä työpäivä, lasten harrastukset, liian kalliit salimaksut – niin monta hyväksyttävää syytä jättää treenit väliin.

Oikeasti urheileminen on lähes aina kivaa, kunhan vain saa itsensä liikkeelle. Motivaatiopulassa auttaa se, että tunnistaa laiskat hetkensä ja varautuu niihin.

Tekosyy 1: En millään ehdi

Ratkaisu: Ajanpuute on todennäköisesti yleisin syy jäädä kotisohvalle. Liikuntaa ei pidä ajatella ajanhukkana, vaan itsensä hellimisenä.

Kiireisen kannattaa kysyä itseltään, mihin haluaa aikaansa todella käyttää: onko päivän liikuntahetki se, josta oikeasti haluaa karsia ensimmäisenä? Sitä paitsi puolen tunnin liikunta päivässä vie vain kaksi prosenttia koko vuorokaudesta.

Jutta Gustafsbergin neuvo on yksinkertainen: kaiva kalenteri esiin ja kirjoita treenit ylös. Toinen kikka on pikatreeni: jos ei ehdi matkata salille, voi jumpata kotona tai tehdä vartin tai 20 minuutin tehotreenin missä vain. 

Tekosyy 2: Väsyttää liikaa

Ratkaisu: Yksinkertainen vinkki on treenata silloin, kun on vähiten väsynyt. Jos on aamuvirkku, on parasta suunnata lenkille suoraan sängystä. Jos taas piristyy iltaa kohden, voi hyödyntää energiapiikin ennen nukkumaanmenoa. Jos väsymys pitää otteessaan pitkin päivää, voit treenata sängyssäkin.

Kannattaa myös muistaa, että liikunta piristää. Näytä väsymykselle, ettei se hallitse sinua, vaan sinä sitä. Kyse on pitkälti asenteesta: älä valita väsymystä vaan pidä mölyt mahassasi ja keskity toimintaan. Lenkkarit jalkaan ja menoksi.

Tekosyy 3: Aloitan treenaamisen huomenna

Ratkaisu: Viimeistään ensi maanantaina alkaa terveellinen elämä ja tiukka treeniputki. Ikuinen huomenna sitten -ihminen voi miettiä, mikä tekee huomisesta erilaisen kuin tästä päivästä. Tuskin mikään.

Vaikka kuntoilu tänään tuntuu ylivoimaiselta, kannatta kokeilla, riittäisikö motivaatio edes parin minuutin pikatreeniin. Jos ihan vain hetken käväiset salilla ja lähdet pois jos siltä tuntuu. Todennäköisesti huomaat, ettet malta jättää treeniä kesken, kun kerran olet siihen ryhtynyt.

Optimistisesti huomispäivään suhtautuva voi valmistautua seuraavan päivän treeniin jo edellispäivänä. Kannattaa pakata illalla treenikamat valmiiksi esille tai spia kaverin kanssa kimppatreenit. Lupaukset on helpompi lunastaa, kun on pohjustanut niitä kunnolla.

Tekosyy 4: Vihaan liikuntaa enkä saa siitä endorfiinihumalaa

Ratkaisu: Tylsä juttu, mutta liikuntaa on vain pakko harrastaa, jos haluaa voida hyvin. Vai skippaisitko hampaidenpesun tai suihkussa käymisen vain, koska se on rasittavaa? Hyvinvoiva kroppa on pieni hinta hikoilusta.

On totta, että kaikki eivät saa liikunnasta endorfiinihumalaa, mutta ehkä syy on siinä, ettei mieleistä lajia ole vain löytynyt. Kaikkien ei tarvitse välttämättä edes löytää sitä omaa juttuaan, vaan eri lajien kokeilu voi olla myös harrastus. Tärkeintä on, että pysyy liikkeellä monipuolisesti. 

Liikunnanvihaaja voi kokeilla myös kaveritreenejä: silloin tulee keskityttyä sosiaalisiin suhteisiin. Lenkkipolulla tamppaaminen ei tunnu ihan yhtä työläältä, kun vieressä huohottaa hyvä ystävä.  

Tekosyy 5: En osaa treenata oikein, salilla hävettää

Kaikki timmit ja tehokkaat kanssaliikkujat ovat hekin aloittaneet jostain. Säännöllisesti liikkumalla alkaa sisäistää liikkeitä ja vähitellen nauttia treenaamisesta. Älä pelkää kysyä neuvoja kokeneemmilta, saatat vaikka oppia jotain.

Sinnittele uuden lajin parissa kuukausi tai pari, koska urheillessa oppii vain tekemällä. Itseluottamus kasvaa sitä mukaan, kun lajituntemus lisääntyy.

Tekosyy 6: Sali on liian kaukana tai liian kallis

Ratkaisu: Tekosyistä köyhin on kuntosalin syyttely. Jokainen tietää varsin hyvin,että liikuntaa voi harrastaa muuallakin kuin salilla. Hyviä uutisia: kuntoon voi päästä kotioloissakin tai lisäämällä luomuliikuntaa.

Tekosyy 7: On vähän kipeä olo

Ratkaisu: Kun liikuntakärpänen puraisee, kipeäksi tuleminen harmittaa. Mutta silloin, kun motivaatiota urheilemiseen ei vielä ole, on pieniinkin flunssanoireisiin helppo takertua ja liioitella sairastumisen tunnetta.

Jos oma vointi epäilyttää, kannatta kokeilla lempeitä liikuntamuotoja, joita voi harrastaa pikkuisen puolikuntoisenakin. Treenin jälkeinen hyvä fiilis saattaa kummasti karkottaa orastaneen kurkkukivun.

Lähde: Lifehack

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.