Älä anna kaamoksen himmentää hehkua. Kuva: Shutterstock.
Älä anna kaamoksen himmentää hehkua. Kuva: Shutterstock.

Syksyn viima ja pimeät illat saavat kasvot nuutuneen näköisiksi. Päivitä meikkipussisi sisältö tuotteisiin, jotka kirkastavat ilmettä.

1. Luonnollinen pohja

Uutispommi: meikkivoidetta ei kannata valita tismalleen ihonvärin mukaan. Useimpien iho alkaa punoittaa kylmässä ilmassa, mutta punotusta ei kannata korostaa meikkivoiteella. Valitse sen sijaan aavistuksen kellertävä sävy, joka saa ihosi näyttämään raikkaalta. Vältä ylilyöntejä. Meikkivoiteen kuuluu edelleen olla luonnollisen näkymätön.

Huipputuote! Bobbi Brown Moisture Rich -meikki-voiteen sävyt ovat aavistuksen kellertäviä, 43 €. 

2. Varjosta skarppiutta

Jos kasvot ovat aamulla turpeat ja väsyneet, taio skarppi leukalinja ja korkeat poskipäät esiin meikkivoidepuikolla. Valitse sävy, joka on omaa ihon sävyäsi tummempi. Levitä ensin perusmeikkivoiteesi. Piirrä sitten puikolla vinottain viivat poskipäiden alle kohti leukaa. Piirrä seuraavaksi viivat nenänvarren molemmin puolin. Töpöttele tummaa voidetta vielä hius-rajaan, leuanpäähän ja leukalinjaan lähelle korvia. Häivytä huolellisesti.

Huipputuote! Make Up For Ever Ultra HD 177 Cognac -meikkivoidepuikon koostumus sopii varjostuksiin, 44,90 €.

3. Hillittyä hohtoa

Pelkäätkö kuultovoiteita, koska et halua näyttää kävelevältä joulukuuselta? Valitse tuote, jossa ei ole lainkaan glitter-hippuja. Hohtovoiteen voi levittää suoraan kosteusvoiteen päälle, jolloin suurin hohde jää meikkivoiteen alle. Kun haluat muo-toilla kasvoja, levitä hohde vasta lopuksi poskipäille, kulmaluulle ja nenänvarteen.

Huipputuote! RSM Beauty Living Luminizer -hohtovoide on kulttituote, jota mallit ja Hollywood-tähdet ylistävät. Riittoisan voiteen hohde on tyylikkään hillitty, 42 €.

4. Voidemainen poskipuna

Kalvakat kasvot suorastaan vaativat poski-punaa. Voidemainen puna antaa kivan rusottavan hehkun ja sopii hyvin myös kuivemmalle talvi-iholle, joka näyttäisi hilseilevältä puuterisen punan alla. Töpöttele poskipäille ja häivytä sormin.

Huipputuote! Lumene Raspberry Miracle Blush Sorbet sävy 3 -poskipuna on pakattu näppärään puikkoon, 12,90 €.

5. Unohda musta rajaus

Moni on jämähtänyt käyttämään mustaa rajausta. Väri on kuitenkin kova vaaleaa ihoa vasten. Kokeile sen sijaan lempeämpiä sävyjä, harmaata, ruskeaa tai oliivinvihreää. Pehmeä rajaus syntyy parhaiten luomivärillä, jonka voi levittää kostutetulla siveltimellä. 

Huipputuote! Joe Blasco Cake Eyeliner Brown -silmänrajausväri on pakattu kätevään nappiin, 33 €.

6. Huijaa päivetystä

Kalmankalpea iho tekee usein väsyneen näköiseksi, joten pieni päivetys ei ole pahitteeksi. Älä kuitenkaan liioittele. Päivetyksen kannattaa olla talviaikaan juuri niin maltillinen, että sitä tuskin huomaa. Levitä itseruskettava myös dekolteelle ja muista häivyttää hiusrajat kunnolla. 

Huipputuote! Vita Liberata Night Mask -yönaamio antaa luonnollista väriä asteittain, 38,50 €.

7. Kohota kulmia

Kauniisti muotoillut kulmakarvat terävöittävät katseen. Kokeile puuterimaista tai voidemaista kulmaväriä, joka tekee kulmista tuuheat ja luonnolliset. Vältä tässäkin ylilyöntiä: valitse astetta vaaleampi sävy kuin mitä luulet tarvitsevasi: käytännössä väri on yleensä tummempi. 

Huipputuote! Anastasia Beverly Hills Dipbrow Pomade Blonde -kulmaväri on merkin vedenkestävä vaihtoehto, 26 €. 

8. Taivuta ripset

Ripsentaivuttajat ovat väsyneen naisen paras ystävä. Katse avautuu hetkessä, kun ripset eivät sojota suoraan eteenpäin. Aseta taivuttajat mahdollisimman lähelle ripsien tyveä ja paina muutama sekunti. Jatka muutamin painalluksin kohti kärkiä. Muista, että maskarallakin on väliä. Jos ripsilläsi on tapana lässähtää, valitse taivuttava ripsiväri. Kaikkein varmimmin ripset pysyvät kaarevina vedenkestävällä koostumuksella.

Huipputuote! Urban Decay Perversion -ripsiväri, 23,50 €.

9. Panosta huuliin

Kirkkaat huulipunat eivät ole vain kesäjuttu. Sähäkämpää väriä on hyvä kantaa laukussa, sillä se pelastaa työpäivän jälkeisissä menoissa. Kirkas pinkki antaa ilmettä kasvoille ja vie huomion väsyneistä silmistä.

Huipputuote! Maybelline Color Sensational The Creamy Mattes 940 Rose Rush -huulipuna on kauniin matta-pintainen, mikä tekee pinkistäkin tyylikkään, 9,90 €.

10. Rento lakkaus

Muotinäytöksissä ihastuttaa nyt negative space -lakkaus, jossa muuten värittömälle kynnelle suditaan sinne tänne täpliä. Kerrankin lakkaus, joka jokaisen on helppo toteuttaa! Pisteitä myös hauskasta ulkonäöstä. Levitä ensin pohjalakka ja sipaise erikokoisia pisteitä sinne tänne. Anna kuivua huolellisesti ennen kuin levität päällyslakat, etteivät täplät leviä.

Huipputuote! Treat Collection Drama Queen -kynsilakka on perin-teisiä luonnonmukaisempi vaihtoehto, 18,90 €.

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.