Suomalaisbloggaajan kehonkoostumusmittari tulkitsi rautakiekon sisäelinrasvaksi. Laitevalmistajan mukaan moinen ei ole mahdollista.

Suomalaisessa Heftytraining-blogissa tehtiin hiljattain mielenkiintoinen ihmiskoe. Bloggaaja Anna kertoo testailleensa erilaisia mittauksia ja punnituksia osoittaakseen, ettei epämieluisastakaan mittaustuloksesta kannata repiä pelihousujaan. 

Kehonkoostumusmittausten tulokset ovat aina vain suuntaa-antavia arvioita, eivät absoluuttinen totuus kropan tilasta. Epäluotettavuuden mahdollisuudesta huolimatta mittailu kiinnostaa. 

Yksi Annan testaamista mittaustavoista oli Omronin kehonkoostumusmittari. Anna kertoo kokeilleensa mittaria omana itsenään sekä 2,5-kiloisen rautakiekon kanssa. Hän kirjoittaa, että kun hän teki mittauksen rautakiekon kanssa, laite tulkitsi ylimääräiset pari kiloa rasvaksi. Se on outoa, koska laitteen toimintaperiaatteen mukaan raudan ei pitäisi näkyä tuloksissa ainakaan rasvana.

Sähkövirtaa kroppaan

Omronin laitteista vastaavan Bernerin viestintäasiantuntija Anne Sario kertoo, että Omronin kehonkoostumusmittarit toimivat biosähköisen impedanssin menetelmällä. Ne siis johtavat kehoon erittäin heikkoa sähkövirtaa. Samaa metodia hyödyntävät monen muunkin laitevalmistajan mittarit.

Rasva johtaa sähköä heikommin kuin esimerkiksi lihakset, luut ja verisuonet, joissa on enemmän vettä. Laitteen pitäisi tehdä tulkintansa sen perusteella, kuinka hyvin sähkövirta etenee mitattavassa ihmisessä.

Kehonkoostumusmittarilla pitäisi tietysti mitata ihmiskehoa, ei ylimääräisiä esineitä, kuten rautapainoja. Erikoista Annan tekemän ihmiskokeen tuloksessa kuitenkin on se, että hyvin sähköä johtava rauta oli laitteen mukaan rasvaa, joka johtaa huonosti sähköä, eikä vaikkapa lihasta, joka johtaa paremmin sähköä. 

Bernerin Anne Sario vastaakin, ettei laite pysty tulkitsemaan rautaa rasvaksi. Mikäli bloggaaja Anna on katsonut ja raportoinut mittaustuloksensa oikein, näyttää siltä, että mittarin tulos perustuu johonkin ihan muuhun kuin sähkövirtaan.

Helsingin Sanomat haastatteli vuonna 2013 liikuntafysiologian professori Heikki Kyröläistä rasvaprosenttimittauksista. Tuolloin Kyröläinen sanoi, että bioimpedanssimenetelmässä on suuria virheitä. 

Tilastot tulosten taustalla

Sähkövirran lisäksi saatuun mittaustulokseen vaikuttavat paino sekä pituus, ikä ja sukupuoli, jotka mitattava syöttää mittariin. Syötettyjä tietoja laite vertaa Omronin tilastoihin. Siksi mittarista saa samalla mittauksella erilaisen tuloksen, jos vaikkapa iän naputtelee väärin. 

Kysyimme Anne Sariolta, kuinka suurelta osin mittaustulokset perustuvat tilastotietoon ja kuinka suurelta osin mittaustilanteessa saatuihin tuloksiin. 

 – Kehonkoostumuksen määrittämistä varten mittari käyttää sähköistä impedanssia sekä pituus-, paino-, ikä- ja sukupuolitietoja tulosten tuottamiseen Omronin kehonkoostumustietojen pohjalta. Jos mittaus tehdään ohjeen mukaan päivittäin aina samassa ympäristössä ja samoissa olosuhteissa, hyödynnetään parhaiten koneeseen syötettyjä Omronin kehonkoostumustietoja, Sario vastaa.

Omron ei kuitenkaan kerro tietoja siitä, kuinka suuri vaikutus tilastoilla on mittaustuloksiin ja missä määrin tulos oikeasti perustuu sähkövirtaan. Annan tekemä pikku ihmiskoe antaa syytä epäillä, ettei sähkövirtaan aina ole luottamista. Tilastotiedot taas ohjaavat tulosta kohti tiettyä ikää ja sukupuolta edustavien ihmisten keskiarvoa – mikä voi yhdellä tuottaa hyvin totuudenmukaisen tuloksen ja toisella ei niinkään.

Mittari sopii seurantaan

Bloggaajan ihmiskokeen tulos on huono uutinen uteliaille, jotka toivovat saavansa kertamittauksella tarkkaa tietoa kroppansa koostumuksensa. Ei ole tiedossa, kuinka suuri osa mittarin antamista lukemista on tilastotietoa ja kuinka suuri osa aitoa kehon koostumukseen perustuvaa mittaustulosta, joten kertaluontoinen mittaus voi olla yhtä tyhjän kanssa.

Kuluttaja-lehden viime vuonna tekemässä testissä esimerkiksi todettiin, että suurin osa testatuista 17 kehonkoostumusmittarista antoi tuloksiksi humpuukia. Testituloksista raportoi mtv.fi

Aivan turhia kapistuksia kehonkoostumusmittarit eivät silti ole. Jos mittauksia tekee säännöllisesti ja mittaa itsensä aika samaan vuorokaudenaikaan ja samoissa olosuhteissa, tulokset antavat osviittaa siitä, ovatko lihasmassa ja rasvakudos vähentyneet vai lisääntyneet. 

Helsingin Sanomien haastatteleman Heikki Kyröläisen mukaan hyvä mittausaika voisi olla aamulla ennen aamupalaa 12 tunnin paaston jälkeen, koska nesteytys vaikuttaa tuloksiin.

Omronilta vinkataan, että esimerkiksi laihduttaja voi tarkalla mittarinkäytöllä seurata, vähentääkö painonpudotus lihasmassan osuutta kehosta.

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.