Helleyöt ja hyvät unet eivät olekaan mahdoton yhdistelmä.

Vaikka hellekelit ovat ihania, niitä seuraa inhottava sivutuote – hikiset ja lakanoissa pyörityt yöt. Makuuhuoneen optimaalinen lämpötila rauhallisille yöunille on 16–21 asteen välillä, mutta kuumien kesäpäivien jäljiltä makkari on vaikea pitää viileänä. Lämpöaaltojen aikaan moni kärsii unettomista öistä ja siitä seuraavasta väsymyksestä.

Kun ulkona on kuuma, nämä vinkit auttavat saamaan unen päästä kiinni.

  1. Laita petivaatteesi muovipussiin ja viilennä niitä pakastimessa. Jos pakastimessa tai jääkaapissa on ahdasta, jo pelkän tyynyn viilentäminen auttaa.
  2. Täytä kuumavesipullo kylmällä vedellä tai jäädytä se. Ota kylmä pullo mukaan sänkyyn.
  3. Ennen sänkyynmenoa rasvaa ihosi aloe veraa sisältävällä aftersunilla, jota on pidetty jääkaapissa.
  4. Täytä suihkepullo kylmällä vedellä ja ota se lähelle yöpöydälläsi. Kun kuumuus ahdistaa, viilennä itseäsi suihkuttelemalla viileää vettä kasvoillesi, niskaan ja polvien taakse.
  5. Käytä puuvillaista yöpaitaa ja ohuita puuvillalakanoita sängyssäsi. Puuvilla hengittää hyvin hiostavalla säällä.
  6. Älä syö liikaa proteiinia ennen nukkumaanmenoa. Proteiini voi nostaa kehosi lämpöä.
  7. Vältä myös syömästä tulista ruokaa illalla. Se kiihdyttää aineenvaihduntaa ja kohottaa kehosi lämpötilaa.
  8. Suorita päivän treenisi aamulla, jotta kehosi ei käy kierroksilla ennen nukkumaanmenoa.
  9. Kun käyt illalla suihkussa, peseydy tavallista viileämmässä vedessä. 
  10. Pidä ikkunat päivällä kiinni, jotta asunto pysyy viileänä. Myöskin verhot kannattaa vetää päiväksi ikkunoiden eteen, jottei aurinko paista sisään.
  11. Sammuta makuuhuoneen elektroniset laitteet. Ne hohkaavat lämpöä.
  12. Säilytä kosteaa pyyhettä pakastimessa. Ota se mukaasi sänkyyn mennessä ja asettele se otsallesi nukahtamisen ajaksi.
  13. Aseta tuulettimen eteen kylmäkalleja tai astiallinen jääpaloja.
  14. Nukkukaa erillisissä sängyissä kumppanisi kanssa. Luovu lusikasta, sillä likellä nukkuva ihminen nostaa lämpötilaa.
  15. Jos mahdollista, nuku asunnon alimmassa kerroksessa. Lämmin ilma nousee ylöspäin, joten yläkerroksissa on kuuminta.

Juontaja Anni Hautala teki uuden aluevaltauksen – nyt hän on myös ruokakirjailija.

Anni Hautalan Ruokakirjaa juhlisti eilen iso joukko suosikkijuontajan läheisiä. Annin avopuoliso, stand up -koomikko Niko Kivelä kertoo, että he maistoivat koko uusioperheeseen voimin kirjan kehittelyvaiheessa kaikki sen reseptit.

– Olen hirvittävän ylpeä Annista. Luin yöllä kirjan kannesta kanteen. Nauroin myös monessa kohtaa, koska tekstit olivat niin Annin kuuloisia. Arvostan Annin aitoutta ja luottoa itseensä.

”Haluaisin, että kaikki ovat aina hyvällä tuulella, mikä on tietenkin mahdottomuus.”

 Anni tekee suurimman osan perheen ruuista.

– Hän on todella otettu, jos laitan kotona ruokaa. Minä taas yritän koko ajan naurattaa perhettä, se on rankinta minun kanssani elämisessä. Haluaisin, että kaikki ovat aina hyvällä tuulella, mikä on tietenkin mahdottomuus, kovalla tahdilla stand up -keikkoja tekevä Niko sanoo.

Viime vuodet useita tv-ohjelmia juontanut Anni pitää puolestaan kevään taukoa tv-töistä ja keskittyy Aamulypsyn juontamiseen sekä perheeseen.

– Haaveilen, että voisin sitten tehdä viikonloppuisin enemmän fine dining -ruokia perheelle. Aika usein kiireessä päädyn siihen jauhelihakastikkeeseen, jota kaikki syövät mielellään.

”Pelkään, että iskeekö minuun festarimasennus, kun kukaan ei ole koko ajan meikkaamassa minua kuvauskuntoon.”

Ensi viikolla nähtävä Idolsin finaalijakso on Annin viimeinen tv-työ hetkeen.

– Odotan innolla, että kaikki ylimääräiset työt jäävät hetkeksi pois. Toisaalta pelkään, että iskeekö minuun festarimasennus, kun kukaan ei ole koko ajan meikkaamassa minua kuvauskuntoon.

 Niko ja Anni eivät juuri ole kommentoineet aikaisemmin yhteiselämäänsä. Avoliitossa asuva pari ei ole kihloissa.

– Se on varmaan aika paljon minusta kiinni, ei ole nytkään sormusta taskussa, Niko virnisti.

Uuden tutkimuksen mukaan persoonallisuus voi heijastua kävelytyyliin.

Nopeatahtista askellusta, laahustusta vai tallustelua – se, millä tavoin kukakin kävelee, voi kertoa yllättävän paljon ihmisen persoonallisuudesta ja hyvinvoinnista.

SOTT-sivusto kertoo tuoreesta tutkimuksesta, jonka mukaan kävelytyylin perusteella on mahdollista päätellä, onko ihminen esimerkiksi avoin vai sulkeutunut tai kärsiikö tämä mielenterveyden ongelmista. Toisin sanoen omat fiilikset heijastuvat kävelytyyliin. Laajassa tutkimuksessa verrattiin yli 15 000 eri-ikäisen ihmisen kävelytapaa heidän tekemiin persoonallisuustesteihin.

Lue myös: Vankilatesti paljastaa neljä persoonallisuustyyppiä – mihin kuulut?

Satutaanko sinua haukkumaan aina pikakävelijäksi? Ei se mitään, koska tutkimuksessa todetaan, että nopeasti kävelevät ovat muita todennäköisemmin ekstrovertteja, tunnollisia ja avoimia uusille mahdollisuuksille. Vaikka vanhuuden myötä askellus yleensä hidastuu, tutkimuksessa selvisi, että hyvin ekstroverttien ihmisten kävelynopeus ei hidastunut yhtä paljon kuin muiden.

Hitaasti jo nuorena kävelevät puolestaan osoittautuivat olemaan yleensä neuroottisia tavalla tai toisella. Heidän mielenterveytensä oli muutenkin heikompi kuin muiden ja riskit esimerkiksi dementiaan olivat korkeampia kuin nopeasti kävelevillä.

Ei kuitenkaan hätiä, vaikka nyt alkaisi mietityttää, käveleekö erityisen hitaasti tai oudosti muihin verrattuna. Kävelytyylinsä voi myös valita, ja sen avulla voi vaikuttaa omiin tuntemuksiinsa ja fiiliksiinsä, eikä vain toisin päin. Jos vaikkapa aamulla väsyttää ja harmaa ilma tuntuu masentavalta, kannattaa päättää kävellä reippaasti ja iloisesti työpaikalle – silloin olokin muuttuu iloisemmaksi!