Sport

Jopa puolet suomalaisista on arkisin väsyneitä. Monilla uupumus on pahimmillaan pimeään vuodenaikaan. Listasimme seitsemän yksinkertaista keinoa, joiden avulla saat virkeämmän olon. 

1. Tunnista ylivireys

Toisin kuin ajatellaan, väsymyksen syynä ei ole useinkaan alivireys – vaan päinvastoin aivojen ja kehon ylivireys.

Ylivirittyneisyys tuntuu kehossa usein pienenä jännityksenä. Hartioissa, leukaperissä tai vatsassa voi olla epämääräisiä tuntemuksia tai jaloissa levottomuutta tai kireyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Keskity aisteihin

Laske kierroksia tekemällä aistiharjoituksia muutaman kerran joka päivä. Keskity palaverissa kuuntelemaan tuulettimen huminaa tai käytä tuntoaistia: näprää huivia tai rannekorua keskittyneesti. Mindfulness-harjoitukset ovat hyviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Mene metsään

Luonnossa aivot kokevat olevansa turvassa. Stressihormonien eritys vähenee, hengitys ja syke rauhoittuvat ja verenpaine laskee. Pääsisitkö joka päivä luontoon – edes hetkeksi?

4. Liiku säännöllisesti

Liikunnan tuottamat hormonit, kuten oksitosiini ja serotoniini, lisäävät mielihyvää, mutta ne vaikuttavat myös suoraan aivoihin ja vireystasoon. Liikunta huoltaa aivoja tehokkaammin kuin sudokut ja ristisanat. Päivittäinen, kevytkin liike tekee hyvää, kunhan se on säännöllistä.


5. Vaihda biisiä

Rauhallinen musiikki laskee aivojen vireystasoa. Klassinen musiikki rentouttaa tutkitusti, mutta myös trance, tekno tai jumputtava pop voivat olla meditatiivisia, jos musiikki on riittävän monotonista.

6. Kännykkä pois

Tämän tiesit jo, mutta olisiko nyt aika tehdä se oikeasti? Pyhitä illat, yöt, aamut ja ruokatauot puhelimettomaan olemiseen.

7. Usko väsymystä

Mene nukkumaan illalla heti, kun alkaa väsyttää. Se kannattaa.

 

Nappaa Sport-lehden numerosta 11–12/2018 unijooga, joka helpottaa unen tuloa. Tilaajana voit lukea jutun myös osoitteessa digilehdet.fi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla