Yhä useampi karsii lautaseltaan maidon, sokerin ja gluteenin. Kokeilun todellinen motiivi on usein paljon syvemmällä kuin ihossa tai vatsassa.

Viime vuosina kolmen tavun rykelmä ton ton ton on vallannut hyvinvointiblogit. Lyhenne tarkoittaa ruokavaliota, jossa vältellään gluteenia, maitoa ja sokeria. Sittemmin ton-ruokavaliosta on kehitetty lukemattomia eri muunnelmia, joista kaikille on yhteistä yhden tai useamman ruoka-aineryhmän välttely. 

Kun itse hurahdin kolmen tonin ruokavalioon, olin tyypillinen tapaus: nuori, terveellisestä syömisestä kiinnostunut nainen, joka kärsii selittämättömistä vatsaoireista ja ihon oikkuilusta.

Laillistettu ravitsemusterapeutti, tutkija ja tohtorikoulutettava Ulla Kärkkäinen nyökyttelee. Yhä useampi hake ton-ruokavaliosta helpotusta epämääräisiin oireisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Vatsa tuntuu kummalliselta, on iho-ongelmaa ja halutaan testata, auttaisiko maidon tai gluteenin välttely. Monelle se on puhtaasti kokeilunhalua. Jos ruokavalion toteuttaa oikein eikä vain supista syömisiä, siitä tuskin on isommin haittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Osa uskoo, että maito-, leipä- ja karkkihyllyjen välttely on parasta, mitä he voivat terveydelleen tehdä.

Osa uskoo, että maito-, leipä- ja karkkihyllyjen välttely on parasta, mitä he voivat terveydelleen tehdä. Tätä komppaavat tutkimukset, jotka varoittelevat gluteenin, sokerin ja maidon haitoista. 

Minuakin väitteet kiehtoivat. Saisinko energisemmän olon ja vielä perustervettä terveemmän kehon?

Lue lisää: Vältteletkö maitoa, sokeria tai gluteenia? Asiantuntija kertoo, kannattaako

Yhden totuuden aika on ohi

Syöminen on mutkattomimmillaan kuin lautasmalli. Puolet kasviksia, neljännes pastaa, loput proteiinia. Yhden totuuden aika on kuitenkin ohi. Se, millä lautasesi täytät, on yhä yksilöllisempi valinta. 

– Syömisen yksi ulottuvuus on identiteetin luominen ja vahvistaminen, toisaalta ryhmään kuuluminen, summaa ruokaan erikoistunut psykologi Outi Rinne.

Jos suosittu bloggaaja hehkuttaa vatsansa rauhoittuneen maidottomalla dieetillä, hype leviää nopeasti. Samanhenkiset tsemppaavat, ja ruokavalioon sitoutuu vielä vahvemmin. 

– Ton-toneista puhutaan niin paljon, että jos itsellä ei ol mitään varsinaista ruokavaliota, voi tulla olo, että pitäisi olla. Muuten ei ole 'normaali', Ulla Kärkkäinen pohtii.

Filosofiassa on kaikuja raakaruokavaliosta, karppauksesta ja kivikautisesta ruokavaliosta. Kaikilla niillä tavoitellaan tasapainoisempaa kroppaa rajoittamalla syömistä. 

Rajoittajat saavat onnistumisen elämyksiä uimalla vastakarvaan, taistelemalla hedonismia vastaan.

Outi Rinteen mukaan ei ole sattumaa, että tiukat ruokavaliot ovat suosittuja juuri nykyaikana, kun mielihalujen tyydyttäminen ruoalla on helpompaa kuin ikinä.

Sipseillä tai suklaalla saa onnikäyrät hetkessä kattoon. Rajoittajat saavat onnistumisen elämyksiä uimalla vastakarvaan, taistelemalla hedonismia vastaan.

– Maito, sokeri ja viljat ovat juuri niitä 'syntisen hyviä' ruokia, joista saa voimakasta mielihyvää.

Vatsa valokeilassa

Erilaiset vatsavaivat, kuten ärtyvän suolen oireyhtymä, yleistyvät koko ajan. Samalla suoliston terveys on nostettu valokeilaan. Kumpikin selittää ton-tonin suosiota. 

Kärkkäisen mukaan maidon, gluteenin ja sokerin välttelyn tehosta on ristiriitaista näyttöä. Oma lukunsa ovat allergiset ja herkkävatsaiset, mutta perusterveelle viipale vehnäleipää tuskin tekee isommin hallaa.

Usein vatsavaivojen takana on pitkittynyt stressi, eivät niinkään ruoka-aineet.

– Toisaalta jos tunte hyötyvänsä aidosti vähentämällä maitoa tai gluteenia, silloin se tukee hyvinvointia, olipa kyse plaseboefektistä tai ei. 

Lue lisää: Unohda karppaus, hanki lihakset! Punttitreeni parantaa hiilihydraatin sietokykyä ja laihduttaa

Kaikki hallinnassa!

Hiljalleen tonittamisesta alkoi tulla minulle luonteva tapa olla. Opin nopeasti, että kaupassa kurvaan murohyllyn sijaan pähkinöiden luo. Aloin huomata pikkuruisia muutoksia. Leukanäpyt kutistuivat, vatsan kanssa tein välirauhan. 

Kärkkäisen mielestä on hienoa, että yhä useampi herää marketin hyllyjen keskellä pohtimaan, millainen ruoka juuri minulla toimisi parhaiten.

"Jos joka päivä menee karkkipussi, varmasti tulee parempi olo, kun jättää sokerin pois." 

Jos hyvin käy, ruokavalio opettaa kuuntelemaan kehon tarpeita tarkemmalla korvalla. Todennäköisimmin hyötyy sellainen, joka ei ole aikaisemmin kiinnittänyt syömiseen huomiota. 

– Jos syöminen on aina ollut kaoottista ja joka päivä menee iso karkkipussi, ihan varmasti tulee parempi olo, kun jättää vaikka sokerin pois. 

Ankarimmillaan tiukaksi karsittu kauppalista muuttuu ainoaksi oikeaksi tavaksi syödä ja elää. 

– Elämäntyylimme on vaativa. Huipputerveyttä ja ulkonäköä pidetään avaimena onnelliseen tulevaisuuteen, Outi Rinne sanoo.

– Ton-ruokaskeneä seuraavat ovat varmasti keskimääräistä tietoisempia syömisestään ja vaatimuksesta, joita meihin kohdistuu.

Usein ruokavalion todellinen syy on paljon syvemmällä kuin vatsassa.

Usein ruokavaliokokeilun todellinen syy onkin paljon syvemmällä kuin ihossa tai vatsassa. Monesti ton-tonilla haetaan hallinnan tunnetta. 

– On stressiä, ei nuku, liikkuu liikaa, kroppa käy kierroksilla. Silloin haetaan ratkaisua helposta jutusta: kun syön gluteenitonta leipää, niin vatsa rauhoittuu. Ei tarvitse kohdata ikäviä asioita – ai hitsi, elämäni ei olekaan tasapainossa, Ulla Kärkkäinen pohtii.

Uuvuttavat säännöt

Kuherruskuukauteni ton-tonin kanssa päättyi, kun eteen tuli työprojektien suma. Iholleni ilmestyi stressinäppyjä, ja vatsa ei enää totellutkaan käskyjäni. 

Uupuneena motivaatio alkoi rakoilla. Nappasin yhä useammin kermajäätelön ja tartuin vaaleaan leipään, kun nälkä yllätti. Joka kerta tunsin pienen pistoksen. Olihan elämä tonin kanssa ollut niin ihanan mutkatonta!

Tunsin joka kerta pienen pistoksen. Olihan elämä tonin kanssa ollut niin mutkatonta!

Ulla Kärkkäisen mukaan väsymykseni oli inhimillistä. Ihmismieli pitää tiukoista säännöistä ja onnistumisen suorittamisesta, mutta vain tiettyyn rajaan asti. 

– Hetken päästä ehdottomuus ei enää toimikaan. Jaksaminen loppuu ja kaikki kielletty rupeaa houkuttelemaan. 

Vaikka ton-ton on perushengeltään ehdoton, Kärkkäinen kannustaa pieneen joustoon. 

– Jos ei päästä kroppaansa yhden yhtä maitoproteiinia ja yllättäen joutuukin käyttämään maitoa, voi olla, että kroppa on muuttunut yliherkäksi. On riski, että luo itselleen tahtomattaan turhia rajoitteita.

Puhumattakaan sosiaalisesta puolesta.

– Jos kaveri pyytää syömään ja ruoassa on pikku tilkka kermaa, voisitko joustaa ja syödä? 

Äkkää hälytysmerkit

Tärkeintä on tutkailla oloaan. Miltä minusta tuntuu, kun ladon ostoksia kaupan kassalle tai tilaan ravintolassa? Jos perustunne on ilo ja rentous, ruokavalio todennäköisesti toimii.

Hälyttävä merkki on, jos verenpaine nousee, kun listalta ei löydykään mitään sopivaa tai suklaavanukas aiheuttaa syyllisyyttä.

– Syömisen ei koskaan pitäisi hallita elämää. Jos niin käy, kannattaa pohtia motiivejaan. Mitä oikeastaan haen ruokavalioltani?

Kärkkäisen mukaan monen ton-kokeilu etenee yrityksen ja erehdyksn kautta. Ensin vedetään alkuinnostuksessa tiukkaa nollalinjaa, sitten repsahdetaan. Lopulta löytyy keskitie, rentoutuminen. 

Kostautuiko repsahdus?

Kun viimeinen työprojektini oli lopuillaan, valmistauduin parin viikon reissulle New Yorkiin. Nyt olisi hyvä sauma lämmitellä uudelleen välit ton-ruokavalion kanssa.

Toisaalta stressasin. Jaksaisinko syynätä lomalla tuoteselosteita?  Päätin olla pingottamatta ja syödä kaikkea perinteisen amerikkalaista: pannukakkuja, pizzaa, hampurilaisia.

Vatsani ei ärtynyt kertaakaan matkan aikana ja ihoni oli paremmassa kunnossa kuin aikoihin. En keksinyt muuta selitystä kuin sen, että olin rentoutunut. Oikeastaan en edes muistanut vatsaani. 

Tilalle tuli ihan uudenlainen vapauttava tunne. Mitään mullistavaa ei tapahtunut, vaikka unohdin tonit hetkeksi.

– Jos haluaa olla oikeasti onnellinen ja hyvinvoiva, joutuu käymään keskustelua itsensä kanssa. Joutuu kuulostelemaan, millainen syöminen minulle sopii parhaiten. Se voi tarkoittaa eri asioita eri elämäntilanteissa, Kärkkäinen sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla