Sport

Haluatko mielenrauhaa ja syömiset kuntoon? Valmentaja Eevi Teittinen kertoo kolme keinoa, joiden avulla hän onnistui pysyvässä elämänmuutoksessa – ja niin onnistut sinäkin.

1. Löydä oma normaalipainosi

Valmentaja Eevi Teittisellä, 30, oli aiemmin vaikea suhde peiliin. Hän oli normaalipainoinen, mutta stressasi silti vatsamakkaroista ja tunsi tuskaa siitä, että ei mielestään sopinut muottiin.

Kun Eevi treenasi fitness-lavalle ja kävi läpi kisadieetin, hän oivalsi jotain tärkeää kehostaan.

– Kisadieetin jälkeen tajusin, että en näillä geeneillä pysty olemaan sellaisissa rasvoissa, että lihakset paistavat läpi. Kroppani palautuu aina lähtöpisteeseen. Se viestii, että tässä on hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oivalluksen jälkeen Eevi alkoi höllätä ja lakkasi jahtaamasta itselleen luonnotonta kehoa. Hiljalleen hän löysi oman normaalipainonsa, joka antaa tilaa myös rennolle elämälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Samalla kehonkuvakin muuttui lempeämpään suuntaan.

– Liian paljon ihannoidaan tietynlaista kroppaa, ja jos ei itse istu ihanteeseen, lisätään kieltoja ja pyritään olemaan jotain muuta. Mutta kielloista seuraa aina ongelmia. Kun hyväksyy itselleen sopivan olotilan, siinä on hyvä olla ja helppo pysyä.

2. Muuta yksi asia kerrallaan

Eevi kärsi vuosikausia tunnesyömisestä ja oli sokerikoukussa. Karkkia kului aina, kun oli huono fiilis. Korjausliike alkoi siitä, että hän opetteli kuuntelemaan kehoaan. Alku ei ollut helppo.

– Piti vain lähteä jostain liikkeelle. Totutin vähitellen kroppani syömään säännöllisesti hyvää ruokaa.

Lopulta himotkin alkoivat muuttua, ja Eevistä tuli kasvisten suurkuluttaja.

– Nyt minusta on käsittämätöntä, kun joku sanoo, että kasvikset maistuvat pahalta. Se kertoo vain siitä, mihin makunystyrät ovat tottuneet.

3. Uskalla nauttia treenistä – ja joustaa

Eevin mukaan moni kokee huonoa omaatuntoa siitä, että nauttii liikunnasta. Treeni on monelle suorittamista, vaikka sen pitäisi olla voimavara. Siksi myös joustavuus on tärkeää. Jos Eevi on väsynyt työpäivän jälkeen, hän pitää välipäivän tai vaihtaa lennosta joogaan.

– Kun elämä on tasapainossa, en repsahda, kun otan vähän löysää. Eri juttu oli aiemmin, kun stressasin siitä. Silloin kompensoin kieltoja tunnesyömällä.

– Liikkumisesta pitäisi tulla fiilis, että on kiva mennä ja sairaan hyvä fiilis lähteä. Kalorien laskeminen kellolla ei saa olla päätarkoitus, vaan se, että on kivaa kehittyä ja haastaa itseään.

Oletko päässyt irti tunnesyömisestä tai jojolaihdutuksesta?

Jos suostut haastateltavaksi nimelläsi, ota yhteyttä jenni.kangasniemi(at)sanoma.com.

Sisältö jatkuu mainoksen alla