Tee vaikka koiran kanssa hieman rivakampi iltalenkki, niin uni alkaa maittaa. Kuva: Shutterstock
Tee vaikka koiran kanssa hieman rivakampi iltalenkki, niin uni alkaa maittaa. Kuva: Shutterstock

Mitä vähemmän stressiä, sen paremmin unikin tulee.

Etkö saa unen päästä kiinni, vaikka olet noudattanut kaikkia lukemiasi ohjeita?

Sitten kannattaa kokeilla rikkoa yhtä yleistä ohjetta.

Usein sanotaan, että ennen nukkumaanmenoa pitäisi välttää raskasta liikuntaa, mutta sveitsiläistutkimus väittää päinvastaista.

Baselin yliopistossa havaittiin, että raskas liikunta puolitoista tuntia ennen unille menoa auttaa saamaan unen päästä kiinni. Mitä raskaampaa liikunta oli, sitä tehokkaampi oli sen unettava vaikutus, kertoo Men’s Health.

Yksi mahdollinen selitys on, että liikunta vähentää stressihormoni kortisolin määrää elimistössä – ja stressihän perinteisesti valvottaa.

Useimmat vanhoista neuvoista kuitenkin pätevät yhä. Kahvia kannattaa välttää ainakin kuusi tuntia ennen nukkumaanmenoa, ja heräämis- ja nukahtamisajat kannattaa pitää mahdollisimman samoina. Muista myös, että esimerkiksi tablettien, kännyköiden ja televisioiden sinisävyinen valo saattaa olla syy siihen, ettei uni tule.

Lue myös:

Tämä yksinkertainen kikka auttaa nukahtamaan nopeasti

Vaivaako unettomuus? Levätä voi muutenkin kuin nukkumalla

Iltakävely auttaa nukahtamaan – tässä syy