ET
Banaanikasvin hedelmä on luokiteltu kasvitieteessä marjaksi. Kuva: Sanoma-arkisto / Sami Kero
Banaanikasvin hedelmä on luokiteltu kasvitieteessä marjaksi. Kuva: Sanoma-arkisto / Sami Kero

Banaani sopii liikkujalle, sillä sen hiilihydraatit antavat nopeasti energiaa.

C-vitamiinipitoinen marja

Banaanikasvin hedelmä on luokiteltu kasvitieteessä marjaksi. Tässä keltaisessa marjassa on runsaasti kaliumia, joka huoltaa lihaksia ja sydäntä. Banaanista saa myös vastustuskykyä lujittavaa C-vitamiinia sekä B-ryhmän vitamiineja, erityisesti B6-vitamiinia ja folaattia.

Paljon hiilareita

Yhdessä banaanissa on keskimäärin 20 grammaa hiilihydraatteja eli muutama gramma enemmän kuin esimerkiksi päärynässä.

Hiilihydraatit ovat pääasiassa sokereita – fruktoosia, glukoosia ja sakkaroosia – mutta myös tärkkelystä ja kuitua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Banaanista saa helposti ja nopeasti energiaa liikkumiseen ja arjen touhuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Proteiini puuttuu

Keskikokoisessa banaanissa on reilut kaksi grammaa kuitua, vajaa gramma vähemmän kuin esimerkiksi omenassa.

Kuidun ansiosta banaanin ja muiden hedelmien sokeri imeytyy tasaisemmin eikä aiheuta samanlaista verensokeripiikkiä kuin esimerkiksi tuoremehujen sokeri. 

Banaani ei kuitenkaan pidä nälkää kovin kauan, koska siinä on hyvin vähän proteiinia.

Myös painonpudottajalle

Banaani sisältää koosta riippuen hieman yli 100 kilokaloria, noin 30 kaloria enemmän kuin omena.

Sadan kalorin välipala on melko kevyt ja sopii hyvin myös painonpudottajalle. Kuitua ja suojaravinteita sisältävä banaani on yksi terveellisimmistä välipaloista.

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Petra Rautakallio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla