Kuvat
Sanoma-arkisto / Kimmo Taskinen
Muistutammeko pian sarvikuonoa?
Muistutammeko pian sarvikuonoa?

Pullistuma niskassa on harvoin yksiselitteisesti puhelimen aiheuttama, kertoo fysioterapeutti Marko Grönholm.

Puhelimen käytön haitat nousevat tapetille tasaisin väliajoin. Välillä varotellaan haitallisesta säteilystä ja toisinaan pelotellaan puhelinriippuvuudesta.

Nyt uusimman kohun aiheutti australialaistutkimuksen löytämät ”niskasarvet” eli niskan seudulle muodostuvat sarvia muistuttavat pullistumat, joiden väitetään syntyvän nuorille ihmisille jatkuvasta puhelimen tuijottamisesta. 

On totta, että moni meistä kulkee kaduilla naama ruudussa ja leuka rinnassa, ja tämä kieltämättä rasittaa niskaa. Fysioterapeutti Marko Grönholmin mukaan syy-seuraus–suhde ei kuitenkaan ole yksiselitteinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Asento ei välttämättä ole niin uusi, mitä alkuun voisi kuvitella. Ihmiset ovat lukeneet kirjoja samassa asennossa jo vuosisatoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Grönholmin mukaan keho sopeutuu ja mukautuu monenlaiseen rasitukseen – myös puhelimen tuijotteluun. Oli kyse sitten puhelimen näpräämisestä tai juoksemisesta, joskus kuormitus saattaa olla keholle liikaa. Silloin se ilmenee rasitusvammana.

– Varmasti löytyy ihmisiä, joiden pullistumien syynä on liika puhelimen tuijottaminen. Harvoin syy on kuitenkaan niin yksiselitteinen, vaan pikemminkin monen tekijän summa.

Pitääkö somen selailu lopettaa?

Grönholm on sitä mieltä, että puhelin kuuluu tähän päivään ja sitä voi huoletta tuijotella jatkossakin. Käytön rajoittamisen sijaan hän kehottaa keskittymään siihen, miten puhelinta käyttää: sitä ei kannata aina pitää samassa asennossa, vaan nostaa välillä hieman korkeammalle ja laskea matalammalle sekä vaihdella niskan lisäksi myös ranteen asentoa.

– Niin kuin rasitusvammat yleensä, myös pullistumat korjaantuvat antamalla rasittuneelle osalle lepoa. 

Grönholm kehottaa suhtautumaan oireisiin maltillisesti. Hänen mukaansa ei kannata panikoida, jos kyynärvartta pakottaa, sillä se on aika ajoin ihan normaalia. Näissä tilanteissa puhelimen voi laittaa pois ja tehdä jotain muuta, jotta kyynärvarsi saa levätä ja palautua rasituksesta.

– Yleensä vaivat korjaantuvat itsestään, kun rasittunutta osaa ei rasita lisää. Jos kivut ovat kuitenkin kovat, kannattaa suunnata ammattilaisen puheille.

Siihen, muotoutuuko niskamme rakenne tulevaisuudessa jatkuvan ruuduntuijottamisen seurauksena, on Grönholmin mukaan mahdotonta vastata. Hän ei kuitenkaan usko, että merkittäviä muutoksia on luvassa.

– Onhan evoluutiossa tapahtunut kaiken näköistä, mutta kyllähän ihminen tekee keskimäärin paljon muutakin, kuin istuu näyttöpäätteen ääressä.

Mitä todennäköisimmin voit siis käyttää puhelintasi aivan kuten ennenkin ilman pelkoa niskasarvista. Ja jos niskaasi alkaa kesken Netflix-maratonin pakottaa, vaihda asentoa tai pistä puhelin pöydälle ja suuntaa lenkille – tai jatka sarjan katsomista tietokoneen ruudulta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla