Kuvat
Sanoma-arkisto
Jospa vielä yhdet sumpit ja nisut!
Jospa vielä yhdet sumpit ja nisut!

Hyvä uni ja kahvi, siinäpä kaksi maailmankaikkeuden ihaninta asiaa!

Uni ja kahvi ovat surkea parivaljakko – jos illalla laittaa pannullisen sumppia tulille, seuraava yö voi kulua varsin kehnosti.

Kahvi voi kuitenkin olla vastustamaton iltapäivähoukutus, kun väsy iskee. Terveyskirjaston mukaan unipaineen aiheuttaa aivoista erittyvä adenosiini, jonka määrä kasvaa valvomisen myötä. Kofeiini estää reseptoreita havaitsemasta adenosiinia, jolloin aivot eivät huomaa väsymystä.

– Piristävä vaikutus syntyy siitä, että kofeiini ikään kuin huijaa aivot virkeiksi. Se ei oikeasti virkistä vaan lykkää väsymystä myöhemmäksi, aivotutkija Mona Moisala selitti aiemmin Kodin Kuvalehden jutussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kofeiinin vaikutus on voimakkaimmillaan noin 30 minuuttia sen nauttimisesta, mutta vaikutus kestää pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Se taas on hyvin yksilöllisiä, miten kahvi vaikuttaa ihmisen yöuniin. Pääsääntöisesti kofeiini vaikeuttaa nukahtamista sekä häiritsee unen laatua yön aikana. Seurauksena aamulla saattaa väsyttää.

Milloin voi siis juoda viimeisen kupin kahvia niin, että pystyy nukkumaan yöllä sikeästi?

Yhdysvaltain lääke- ja elintarvikeviraston (FDA) mukaan 4–6 tuntia kahvin juonnin jälkeen noin puolet kofeiinista on vielä kehossa. Tällöin kahvin vaikutuksen vielä tuntee. Siitä seuraavan 4–6 tunnin aikana määrästä on jälleen puoliintunut.

Tämä tarkoittaa, että jos juo 100 milligrammaa kofeiinia sisältävän kahvikupposen aamukymmeneltä, kehossa saattaa iltakymmeneltä nukkumaan mennessä olla vielä jopa 25 milligrammaa kofeiinia. Kofeiinia on hyvä välttää illalla, koska sen poistuminen elimistöstä kestää yllättävän kauan.

Jos haluaa pelata varman päälle, hyvä nyrkkisääntö on, että päivän viimeinen kuppi kahvia kannattaa juoda 8–10 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Silloin aamun kofeiinitankkauksesta on jäljellä enää maksimissaan neljäsosa.

Kahvinjuontitottumuksemme myös muokkaavat herkkyyttämme kofeiinille. Mitä enemmän kofeiinia säännöllisesti juo, sitä enemmän sietokyky kehittyy tai herkkyys heikentyy. Se tarkoittaa, että tarvitsemme yhä enemmän kahvia, jotta tuntisimme sen piristävän vaikutuksen.

Vierailija

Karjala kirjoitti:
Omat kokemukset on vähän erilaisia kahvin suhteen. Join ennen aikalailla tasasesti 1,2 litraa kahvia aamulla eli noin 900mg kofeiinia. Sit päivänmittaan ehkä puolet tuosta lisää, saatoin illallakin vielä joku tunti ennen nukkumaan menoa kahvin juoda.
Sit lopetin kahvinjuonnin yhtäkkiä kokonaan noin vuosi sitten, ihan huvikseni kokeiluna. Ei vaikuttanut yhtään mihinkään millään lailla, muuta kun et aamurutiineista puuttui se et kahvikuppi kädessä kattelee aamun uutisia. Kahvia en juo nykyisin edelleenkään, ei ole tehnyt edes mieli kun en oikeen koskaan ole sen mausta edes pitänyt.

Yli kaksi litraa kahvia päivässä, vaikka et pitänyt mausta etkä huomannut mitään piristäviä tms vaikutuksia? Miksi?!

Karjala

Omat kokemukset on vähän erilaisia kahvin suhteen. Join ennen aikalailla tasasesti 1,2 litraa kahvia aamulla eli noin 900mg kofeiinia. Sit päivänmittaan ehkä puolet tuosta lisää, saatoin illallakin vielä joku tunti ennen nukkumaan menoa kahvin juoda.
Sit lopetin kahvinjuonnin yhtäkkiä kokonaan noin vuosi sitten, ihan huvikseni kokeiluna. Ei vaikuttanut yhtään mihinkään millään lailla, muuta kun et aamurutiineista puuttui se et kahvikuppi kädessä kattelee aamun uutisia. Kahvia en juo nykyisin edelleenkään, ei ole tehnyt edes mieli kun en oikeen koskaan ole sen mausta edes pitänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla