Pimeys käy päälle ja vie mehut: moni turvautuu monivitamiinikuuriin. Onko siitä apua? 

Monivitamiinivalmisteiden sisältö vaihtelee, ja se kerrotaan tuoteselosteessa. Siinä luetellaan kaikki valmisteen sisältämät vitamiinit ja kivennäis- ja hivenaineet. Määrä ilmoitetaan päiväannoksen mukaan eli yleensä yhdelle tabletille. 

Tyypillisesti monivitamiinissa on useita B-vitamiineja, D- ja C-vitamiinia sekä kivennäisaineista ainakin kalsiumia, magnesiumia ja sinkkiä. Usein vitamiinin tai kivennäisaineen määrä on tosi pieni, esimerkiksi D-vitamiinia voi olla vain 10 mikrogrammaa. Tämän cocktailin tarkoitus on paikata suojaravintoaineiden saantia.

Toisin kuin ruoassa useimmiten pillerin vitamiinit ovat synteettisiä. Luonnossa esimerkiksi C-vitamiinia on runsaasti acerolakirsikassa, mutta sen eristäminen on vaikeaa ja vie paljon aikaa. Poikkeuksen tekee B12-vitamiini. Se on hyvin suuri ja monimutkainen molekyyli, jota on vaikea valmistaa teollisesti. B12-vitamiini tuotetaan Streptomyces griseus -bakteeriviljelmissä. Samaa bakteeria käytetään antibioottien tuottamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuka tarvitsee monivitamiinikuuria?

Terve aikuinen ei monivitamiinia tarvitse, sillä vitamiinit ja kivennäis- ja hivenaineet suositellaan saatavaksi ruoasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lisäravinteille ei ole tarvetta, jos syö terveellisesti: monipuolisesti kasviksia, hedelmiä, marjoja, täysjyväviljaa, kalaa, maitotuotteita tai niiden korvikkeita ja kasvisöljyjä. Noin viidennes suomalaisista syö ravitsemussuositusten mukaisesti.

Suojaravintoaineet on myös viisainta saada ruoasta, sillä silloin ei tarvitse pelätä yliannostusta. Vitamiinien ja hivenaineiden liikasaanti on yhtä vaarallista kuin niiden puutekin.

Jos tietää syömisissään olevan korjattavaa tai syö esimerkiksi laihduttaessaan hyvin pieniä annoksia, monivitamiinin voi ottaa varmuuden vuoksi.

Monivitamiinista ei ole haittaa, kunhan noudattaa annostusta eikä käytä samaan aikaan muita vitamiinivalmisteita.

Asiantuntijana farmaseuttisen biologian professori Yvonne Holm, Helsingin yliopisto

Tämä on Hyvä terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä. Lisää Hyvän terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/hyväterveys.

Vierailija

" Noin viidennes suomalaisista syö ravitsemussuositusten mukaisesti. "

Ei syö, vaan alle 10 %

Lähde: Finravinto 2017

" Vitamiinien ja hivenaineiden liikasaanti on yhtä vaarallista kuin niiden puutekin. "

Käytännössä näitä ei ole koskaan missään raportoitu.

Sen sijaan puutostauteja suomessa on ja paljon.

Suurin osa syö huonosti ja liian vähän saadakseen kaiken ruuasta.

http://www.ravintoterveys.net/ravinteet.htm

Vierailija

Aika usein korkea verensokeri aterian jälkeen väsyttää. Silloin kannattaa kokeilla aterian ilman hiilihydraatteja ja seurata onko tällä vaikutusta. Esim. salaatti juustoilla tai lihalla mutta ilman krutonkeja, leipää, pastaa jne. ja juomaksi vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla