D-vitamiinipurkki on syytä ottaa käden ulottuville viimeistään lokakuun alussa. Kuva: Shutterstock
D-vitamiinipurkki on syytä ottaa käden ulottuville viimeistään lokakuun alussa. Kuva: Shutterstock

Joka viides suomalaisnainen kärsii D-vitamiinin puutoksesta.

Sori vaan, mutta kesä on nyt virallisesti ohi: on koittanut aika ottaa D-vitamiinilisä käyttöön. Vaikka ylenmääräinen vitamiinien nappailu on asiantuntijoiden mukaan tarpeetonta tai jopa vaarallista, D-vitamiinia suositellaan edelleen ihan jokaiselle suomalaiselle. Sitä pitäisi syödä lokakuun alusta maaliskuun loppuun. 

Saattaa kesän jälkeen kestää hetken, ennen kuin D-vitamiinilisän ottaminen muodostuu taas tavaksi, joten harjoitukset voi hyvin aloittaa jo syyskuun lopulla. 

Määrästä kiistellään, tarpeellisuudesta ei

Vaikka D-vitamiinin tarpeellisuudesta vallitsee tieteentekijöiden kesken vakaa yhteisymmärrys, viime vuosina sopivasta D-vitamiinin määrästä on käyty vilkasta keskustelua. Eviran virallinen suositus on, että vitamiinia napataan 10 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

D-vitamiinin syöminen kannattaa, vaikka iäkkyys ja osteoporoosi tuntuisivat kaukaisilta asioilta.

Terveyskirjaston mukaan 10 mikrogramman päivittäinen annos ei kuitenkaan riitä esimerkiksi vähentämään osteoporoosin vaaraa iäkkäillä, eikä 10 mikrogramman annoksen ylittämisellä ole huomattu olevan sivuvaikutuksia. D-vitamiinia uskaltaa virallistenkin suositusten mukaan syödä jopa 100 mikrogrammaa vuorokaudessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

D-vitamiinin syöminen kannattaa, vaikka iäkkyys ja osteoporoosi tuntuisivat kaukaisilta asioilta. D-vitamiinin on todettu vaikuttavan muun muassa diabetekseen, syöpään, vastustuskykyyn, MS-tautiin ja väsymykseen. Eikä sen osteoporoosinkaan niin kaukaiselta pitäisi tuntua: erittäin monella suomalaisella on kohonnut osteoporoosin riski, ja yksi syy siihen on juuri D-vitamiinilisän unohtaminen.

Ainakin joka viides kärsii puutoksesta

Suomalaisten D-vitamiinin saanti on 2000-luvulla kohentunut, mutta viimeisimmässä suomalaistutkimuksessa joka viides nainen ja joka neljäs mies kärsi D-vitamiinin puutteesta. 

Vierailija

Tutkimusten mukaan kukaan normaalia kotiruokaa syövä suomalainen ei tarvitse mitään muita lisäravinteita kuin D-vitamiinia. Ainoan poikkeuksen tekevät sairaus tai allergia tai vanhuus, jolloin täysipainoista ruokaa ei yksinkertaisesti tule syötyä tai sitä ei saa riittävästi.

Lisäravinteiden tekijöille on toki tuottoisampaa myydä lisäravinteita mahdollisimman paljon käyttämällä tunteisiin ja järkeenkin vetoavia argumentteja, joilla ei kuitenkaan ole minkäänlaista tieteellistä todistuspohjaa. Kuluttajien on vaikea vastustaa ”lupausta” kauniimmista hiuksista tai energian lisääntymisestä ja milloin mistäkin.  Ja onhan sitä paitsi paljon helpompaa napata pilleri purkista kuin miettiä ja toteuttaa monipuolista ruokavaliota!

Jos epäilee kärsivänsä vitamiinien tai hivenaineiden puutteesta ensisijainen keino on ruokavalion monipuolistaminen lisäämällä siihen kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä.

Lisäksi lisäravinteiden käyttöä ei ole tieteellisesti tutkittu, joten niiden riskeistäkään ei tiedetä. Käyttö voi olla vaikutuksiltaan jopa negatiivisesti vaikuttavaa.

Jos kaipaat hyvää bisnesideaa ja tahdot tahkota rahaa välittämättä totuudesta, niin suosittelen lisäravinnebisnestä. Nykyajan ihmisille pystytään myymään lähes mitä tahansa ja perustelemaan tuotteen tehoa ilman todistuksia. Mutta eihän se tyhmä ole joka myy, vaan se joka ostaa... 

syökää deetä

Nämä suomen suositukset on epätoivoinen yritys pitää suomalaiset sairaina, ja syömässä sairauksiin tuputettuja lääkkeitä.
Omalta kohdaltani olen saanut 200 mikrogramman päiväannoksella oman tasoni vasta Kanadan suositusten alarajalle.
Ja olen huomannut, että kaikki hämmästelevät, miksi minulla ei ole mitään säännöllistä lääkitystä tai muuta vaivaa ikäisekseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla