Bodarin lempiruokaa eli kanaa ja muutama terveellinen lisuke, nam. Kuva: Shutterstock
Bodarin lempiruokaa eli kanaa ja muutama terveellinen lisuke, nam. Kuva: Shutterstock

Tuoreessa tutkimuksessa havaittiin, että liika proteiini saattaa olla terveysriski.

Proteiinista on vouhotettu viime vuosina, kun proteiinipitoiset ja niukasti hiilihydraatteja sisältävä ruokavaliot ovat olleet muodissa. Protsku hyvä, hiilari paha – näin on ainakin ajateltu.

Amsterdamin maksakongressissa esiteltiin kuitenkin tuore, vielä julkaisematon tutkimus, jonka tulokset osoittavat, että liika proteiinin nauttiminen voi olla myös haitaksi ja johtaa rasvamaksaan. Se on sairaus, jossa maksasolujen sisään kertyy runsaasti rasvaa. Seurauksena voi olla tyypin 2 diabeteksen puhkeaminen tai jopa syöpä. Tutkimuksesta kirjoittaa Time.

Hollantilaistutkimuksessa  analysoitiin 3 400 ihmisen terveys- ja ruokavaliotietoja. Tutkittavista 70 prosenttia oli luokiteltu ylipainoisiksi painoindeksinsä perusteella. He olivat keskimäärin 71-vuotiaita, ja 35 prosentilla oli todettu rasvamaksa, jonka syy ei ollut alkoholin runsas käyttö.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Tutkijat havaitsivat, että ne, jotka saivat eniten kaloreita proteiineista, sairastuivat 37 prosenttia todennäköisemmin rasvamaksaan verrattuna niihin, joilla oli sama painoindeksi, mutta jotka söivät vähiten proteiineja. Siitä tutkijat päättelivät, että liika proteiini saattaa olla riski etenkin iäkkäille ja ylipainoisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Liika proteiini saattaa olla riski etenkin iäkkäille ja ylipainoisille.

Varsinkin eläinperäinen proteiini osoittautui haitalliseksi. Jo aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että eläinproteiinin ja prosessoidun ruuan syöminen saattaa vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaan ja elimistön happotasapainoon. Sillä saattaa olla vaikutusta myös maksan terveyteen, tutkija Louise Alferink Rotterdamin Erasmus Medical Centrestä sanoo Timen mukaan. Myös prosessoidun lihan sisältämät aineet saattavat olla yksi vaikuttava tekijä.

Timen jutussa muistetutetaankin, että lihakset kasvavat ihan yhtä hyvin kasviproteiineilla kuin eläinproteiineillakin. Liika proteiini myös lihottaa ihan samalla lailla kuin muukin ylimääräinen ravinto ja saattaa rasittaa munuaisia.

Lue myös: Proteiinia ei voi saada liikaa? Väärin!

Sen sijaan runsasta sokerin syömistä ei tutkimuksessa pystytty yhdistämään rasvamaksaan. Tutkijoiden mukaan tuloksiin pitää kuitenkin suhtautua varauksella, sillä osa mukaan lasketusta sokerista oli todennäköisesti peräisin hedelmistä ja kasviksista, joilla on hyviä terveysvaikutuksia sisältämästään sokerista huolimatta. Myöskään rasvan tai syötyjen kuitujen määrällä ei ollut vaikutusta sairauden esiintymiseen.

Vierailija

Tämä on taas näitä korrelaatiotutkimuksia, jotka eivät kerro yhtn mitään syystä ja seurauksesta. Mutta sopii hyvin kaikenlaisten uskomusten tukemiseksi, niinkuin tässäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla