Kannattaako sittenkään mitata jatkuvasti? Kuva: Colourbox
Kannattaako sittenkään mitata jatkuvasti? Kuva: Colourbox

Painonpudotus saattaakin sujua paremmin ilman liikuntasuorituksia ja kalorien kulutusta mittaavaa ranneketta.

Aktiivisuusrannekkeet sekä muut liikkumista ja energiankulutusta mittaavat laitteet yleistyvät koko ajan. Tieteen näkökulmasta kapineista voi kuitenkin olla enemmän hyötyä kuin haittaa – ainakin jos tavoitteena on pudottaa painoa.

New York Times uutisoi tuoreesta yhdysvaltalaistutkimuksesta, jonka mukaan ihminen laihtuu tehokkaammin ilman aktiivisuusmittaria. Pittsburghin yliopiston tutkimuksen tulokset julkaistiin yhdysvaltalaisten lääkärien ammattijärjestön Journal of the American Medical Association (JAMA) -tiedelehdessä.

Tutkittavina oli lähes 500 vapaaehtoista ylipainoista miestä ja naista, jotka halusivat laihduttaa. He olivat iältään 18–35-vuotiaita. Tutkittavat, jotka käyttivät aktiivisuusranneketta 18 kuukauden ajan, laihtuivat selvästi vähemmän kuin he, jotka eivät käyttäneet ranneketta.

Ensimmäisen kuuden kuukauden ajan tutkittavat noudattivat laihdutusruokavaliota, ja heitä kannustettiin liikkumaan aiempaa enemmän. He pitivät päiväkirjaa syömisistä ja liikunnasta sekä saivat viikottaista ohjausta.

Kuuden kuukauden kuluttua kaikki tutkittavat olivat laihtuneet. Tässä vaiheessa tutkittavat jaettiin kahtia: Yksi ryhmä sai rannekkeet, jotka mittasivat heidän fyysistä aktiivisuuttaan ja viestivät, olivatko he saavuttaneet tavoitteensa. Tutkijat kannustivat toista ryhmää merkkaamaan liikuntasuorituksensa nettisivulle.

Ilman ranneketta olleet painoivat 5,9 kiloa vähemmän kuin ranneketta käyttäneet.

Kun tutkimuksen alkamisesta oli kulunut kaksi vuotta, useimmat tutkittavista painoivat vähemmän kuin aluksi, vaikka jotkut olivatkin saaneet takaisin ensimmäisen kuuden kuukauden aikana karistamiaan kiloja. Ilman ranneketta olleet tutkittavat painoivat kuitenkin keskimäärin 5,9 kiloa vähemmän kuin ranneketta käyttäneet. Aktiivisuusranneketta käyttäneet painoivat keskimäärin 3,6 kiloa vähemmän kuin tutkimuksen alussa.

Tulos yllätti tutkijat

Tutkijat olettivat, että aktiivisuusranneketta käyttäneet laihtuisivat muita tehokkaammin, joten he olivat yllättyneitä tuloksista.

Mistä ero johtui? Joku saattaisi veikata, että aktiivisuusranneke sai liikkumaan ja siksi myös syömään enemmän. Tutkijoiden mukaan ranneketta käyttäneet kuitenkin myös liikkuivat vähemmän kuin muut.

Mittari saattoi heikentää motivaatiota.

Tutkimuksen vetäjä, Pittsburghin yliopiston professori John Jakicic arvelee New York Timesille, että mittari saattoi heikentää motivaatiota liikkua. Jakicicin mukaan on mahdollista, että tutkittavat luovuttivat, kun he huomasivat, etteivät saavuta päivän liikuntatavoitetta. Voi myös olla, että tutkittavat söivät liikaa, kun he keskittyivät käytöksensä sijaan rannekkeen lukemiin.

Tutkimus todistaa, ettei ihminen välttämättä reagoi mukana kulkevaan mittariin toivotulla tavalla. Tutkijat toivovat aiheesta lisää tutkimusta.

Soraääniä on kuultu aiemminkin

Rannekkeista on kuulunut huonoja uutisia ennenkin. Tänä vuonna julkaistun selvityksen mukaan aktiivuusranneke voi saada potemaan syyllisyyttä ja tuntemaan, että on jatkuvasti kontrollin alla. Lisäksi se saattaa tehdä liikunnasta ikävää suorittamista. Muu elämäkin voi jäädä treenitavoitteiden takia paitsioon. 43 prosenttia tutkittavista myös ajatteli, että liikuntasuoritus oli mennyt hukkaan, jos se ei tallentunut laitteeseen.

Viime vuonna ilmestyneen tutkimuksen mukaan 42 prosenttia ihmisistä menettää kiinnostuksensa aktiivisuusrannekkeen käyttöön puolen vuoden jälkeen. Ranneke jää lojumaan kaapin pohjalle varsinkin siksi, että sitä tarvitsee ladata säännöllisin väliajoin ja koska se ei palkitse käyttäjäänsä tarpeeksi alkuhuuman haihtumisen jälkeen.

Pari vuotta sitten asiantuntijat varoittelivat, että rannekkeet voivat jopa lihottaa, koska ne eivät ota huomioon ihmisten erilaisia ruokatapoja ja aineenvaihduntaa. Kaloreita mittaavat rannekkeet eivät myöskään ota huomioon, että painonhallintaan vaikuttavat paitsi syöminen ja liikunta myös esimerkiksi hormonitoiminta ja uni.

Liikutko sinä laitteen kanssa vai ilman? Kerro kokemuksistasi aktiivisuusrannekkeen käytöstä kommenttikentässä!

Kysely

Oletko käyttänyt aktiivisuusmittaria?

Kyllä.
Kyllä.
77.0%
En.
En.
22.9%
Ääniä yhteensä: 61