Henkistymisharjoituksia tarjotaan avuksi työstressiin, mikä saattaa piilottaa työpaikan todelliset ongelmat, sanoo filosofian tohtori Mira Karjalainen.

Stressaako?

Hengittele ja yritä rentoutua. Kokeile mindfulnessia. Hallitse ajatuksiasi.

Niin hyvää kuin trendimeditaatio mindfulness tarkoittaakin, siitä saattaa tulla myös taakka. Rasittavien töiden päälle pitäisi vielä suorittaa rentoutumista ja tietoista läsnäoloa.

Vaikka mindfulnessista on todistetusti hyötyä esimerkiksi stressin hallinnassa, filosofian tohtorin Mira Karjalaisen mukaan sen hyödyntäminen työpaikoilla ei ole täysin ongelmatonta. Hän tutkii työelämää Suomen Akatemian WeAll-hankkeessa ja kertoo havainnoistaan Helsingin Sanomissa.

– On vaarana, että henkisyydestä tulee uusi työtaakka. Asia, jonka aiemmin on koettu liittyvän ihmisen yksityiselämään, voi muuttua uudeksi työn muodoksi, hän sanoo lehdelle.

”Jos työtä on jatkuvasti liikaa, tarjotaan vaihtoehdoksi, että hengitäpä vähän.”

Työn ja muun elämän raja on jo muutenkin hämärtynyt, ja Karjalaisen havaintojen mukaan asioista, jotka eivät ole ennen kuuluneet työnantajalle, on tullut tavallaan uusia työtehtäviä. Tietyssä työssä pitää esimerkiksi näyttää tietynlaiselta. Henkistymisharjoituksia perustellaan työntekijöille Karjalaisen mukaan sillä, että niiden avulla muuttuu paremmaksi työntekijäksi. Samalla työn oikeat ongelmat saattavat jäädä huomiotta.

– Kärjistetysti: jos työtä on jatkuvasti liikaa, tarjotaan vaihtoehdoksi, että hengitäpä vähän, Karjalainen sanoo jutussa.

Myös tietokirjailija Ruth Whippman kertoi viime vuoden lopulla vahvan mielipiteensä henkistymis- ja onnellisuustrendistä The New York Timesiin kirjoittamassaan artikkelissa.

Hänen mukaansa onnellisuuspuheessa on tuomitseva sävy – jos olet onneton, voit syyttää vain itseäsi. Hänen näkemyksensä on, että todellisuudessa mindfulness on vain laastarityyppinen ratkaisu, eikä se ratkaise todellisia ongelmia stressin ja ahdistuksen taustalla. Kirjoituksen otsikossa kehotetaankin olemaan elämättä hetkessä.