Sport
Vatsan turvottelu vaivaa eniten istumatyötä tekeviä naisia. Kuva: Shutterstock
Vatsan turvottelu vaivaa eniten istumatyötä tekeviä naisia. Kuva: Shutterstock

Jos iltapäivällä vatsa turpoaa pinkeäksi palloksi, vie huomio vaatekaappiin.

Se iskee taas. Iltapäivään mennessä vatsa on turvonnut pinkeäksi palloksi. Kohta alkaa jäytävä alavatsakipu, joka voi jatkua seuraavaan päivään. Kuulostaako tutulta?

– Vatsan turpoamiseen liittyvät ongelmat vaivaavat yhä useampia, varsinkin naisia, ravitsemusterapeutti Leena Putkonen sanoo.

Turvotus itsessään on normaali ilmiö: ruoansulatusbakteerit tekevät työtään ja silloin suolistoon muodostuu kaasua. Ongelmasta voidaan puhua, jos turvotteluun liittyy kipua tai suolentoimintahäiriöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Usein kyse on monen syyn yhteisvaikutuksesta. Turvotuksesta ei kuitenkaan tarvitse kärsiä ikuisesti: ikävään vaivaan on olemassa lähes aina ratkaisu, jonka etsimisen voi aloittaa itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Länsimainen elämäntyyli on yksi pahimmista turvotuksen aiheuttajista: istumme päivät konttoreissa ja harrastamme yhä vähemmän liikuntaa vapaa-ajalla. Tutkimustenkin mukaan turvotuksesta kärsivät eniten istumatyötä tekevät naiset.

Niin hassulta kuin se kuulostaakin, yksi tavallisimmilta kivuliaan turvotuksen aiheuttajista ovat liian kireät vaatteet

– On täysin luonnollista, että vatsaan alkaa sattua, jos sillä ei ole tilaa laajentua. Kun tiukat farkut yhdistetään vielä istuma-asentoon, ruoansulatuselimistö joutuu melkoiseen puristukseen, ravitsemusterapeutti Leena Putkonen toteaa.

Varsinkin töihin kannattaa valita vaatteita, joissa on mukava olla. Alaosaa valitessa kannattaa ottaa huomioon vatsan turpoaminen: käytä vaatteita, jotka eivät kiristä vatsaa. Parhaimmillaan tämä jo riittää ratkaisuksi: nouse tuolista ja avaa farkkujen nappi.

– Liikkuminen ja jo seisominen laittavat suolen ja suolistokaasut tehokkaasti liikkeelle. Lounaan jälkeen kannattaa tehdä töitä seisten, jos mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla