Täydellisyyden tavoittelijoiden kannattaa joskus ottaa esimerkiksi kissastaan mallia. Kuva: Shutterstock
Täydellisyyden tavoittelijoiden kannattaa joskus ottaa esimerkiksi kissastaan mallia. Kuva: Shutterstock

Perfektionisti, älä pakene ikäviä tunteitasi! Niiden kanssa voi oppia myös elämään.

Työtehtävää voisi hinkata vielä kerran, koska aina löytyy lisää virheitä. Pomo kehuu onnistumisesta, mutta ei se varmaan tarkoittanut sitä. Lomalla pitäisi ainakin matkustaa, nähdä paljon ja olla sosiaalinen.

Perfektionismi eli täydellisyyden tavoittelu on yleinen ja elämää hankaloittava luonteenpiirre. Vaikka mistään diagnosoitavasta vaivasta ei ole kyse, voi perfektionismi silti kuormittaa elämää melkoisesti.

Lue myös: Tytöt suorittavat elämää jo nuorina – näkyy sekä fyysisenä että henkisenä oireiluna

Psykoterapeutti ja opintopsykologi Tiina Tuominen kertoo, että täydellisyyden tavoittelijat elävät yleensä kaikki tai ei mitään -ajatusmallin mukaisesti.

– Perfektionisti asettaa elämässään tavoitteita hirveän korkealle, yleensä ihan epärealistisella tavalla. Silloin ihminen on tyytymätön itseensä, vaikka saavuttaisikin jonkin tavoitteen – mikään ei riitä, ja aina tulee lisää uusia, mahdottomia tavoitteita. Niistä muodostuu oravanpyörä, jossa ihan hyvä ei kelpaa, vaan on saatava kaikki tai ei mitään.

Kaksi ääripäätä

Täydellisyyden tavoittelu ja kunnianhimo eivät lähtökohtaisesti ole ongelmallisia, jos ihminen kykenee iloitsemaan onnistumistaan ja tunnistamaan omat voimavaransa. Perfektionismin kanssa tulee silti olla tarkkana.

”Täydellisyyden tavoittelu voi olla yksi osatekijä vakavampien psyykkisten ongelmien syntymisessä.”

– Siinä vaiheessa, kun mieli alkaakin olla tuomitseva, kriittinen ja ankara ja omat vaatimukset ovat kohtuuttomia, alkaa tulla ongelmia. Ongelmallinen perfektionismi voi aiheuttaa esimerkiksi riittämättömyyden tunnetta, ahdistusta, stressiä ja uupumusta. Harvemmin perfektionismin takia sairastuu esimerkiksi masennukseen, mutta täydellisyyden tavoittelu voi olla yksi osatekijä vakavampien psyykkisten ongelmien syntymisessä, Tuominen kertoo.

Täydellisyyden tavoittelua voi esiintyä kahdella tavalla: joko ihminen ei ole koskaan täysin tyytyväinen mihinkään tekemiseensä, tai sitten hän kärsii aloitekyvyttömyydestä eli prokrastinaatiosta.

”Toinen ääripää on se, ettei pysty edes aloittamaan jonkin työn tekoa.”

– Esimerkiksi opiskelijoilla perfektionismi tulee ilmi opinnäytetöiden tekemisessä, joita he hiovat todella pitkään, kun eivät osaa päästää niitä käsistään. Se on ihan loputonta, aina löytyy jotakin, Tuominen sanoo.

– Toinen ääripää on se, ettei pysty edes aloittamaan jonkin työn tekoa, koska ei usko, että tietää siitä tarpeeksi tai olisi riittävän hyvä sen tekemiseen.

Pysähdy ja opettele kohtaamaan ikävät tunteet

Haitallisesta täydellisyyden tavoittelusta on kuitenkin mahdollista päästä eroon. Tuominen kertoo, että on tärkeää opetella myötätuntoa itseä kohtaan. Vaikka jonkin asian tekisikin epätäydellisesti, siitä ei mitä todennäköisemmin seuraa mitään kovin kauheaa.

– Ihan ensin täytyy pysähtyä ja kuulostella omia ajatuksia ja tunteita. On tärkeää herätellä myötätuntoa itseä kohtaan, jotta itseä ja omaa tekemistä voi arvostaa enemmän. Kannattaa etsiä edes pieniä onnistumisen kokemuksia ja yrittää iloita niistä. Olennainen kysymys itselle on se, että mitä pelkää tapahtuvan, jos kaikki ei menekään niin täydellisesti kuin haluaisi.

– Kannattaa myös miettiä, mitkä omat arvot ja itselle tärkeimmät asiat ovat. Niitä voivat olla muutkin kuin esimerkiksi opiskelu tai työt, joissa perfektionismi usein näkyy parhaiten.

”Ikäviä tunteita ja ajatuksia voi oppia sietämään.”

Kaikki tuntevat olonsa joskus epäonnistuneeksi. Negatiivisista tunteista ei kuitenkaan tarvitse pyrkiä väkisin eroon.

– Pitäisi miettiä, että voisiko ikävien tunteiden kanssa tulla toimeen. Ikävistä ajatuksista halutaan usein nopeasti eroon: joku lähtee esimerkiksi aina lenkille, jotta ei tarvitsisi kokea ikäviä tunteita. Niitä voi kuitenkin oppia sietämään, Tuominen sanoo.

– Vaikka tuntuisi siltä, että olisi ihan pakko tehdä vielä lisää töitä, jotta työprojekti on mahdollisimman täydellinen, voikin miettiä, että mitä jos tällä kertaa sietäisinkin sitä tunnetta ja menisin sohvalle hetkeksi rentoutumaan. Löysääminen on joskus ihan hyvä asia.

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)

Älä vähättele kumppanisi sairautta, äläkä unohda itseäsi taakan alle. 

Kun kumppani sairastuu masennukseen, hyvät neuvot ovat tarpeen. Suomen Mielenterveysseuran kriisityön päällikkö Pirjo-Riitta Liimatainen ohjeistaa, kuinka voit auttaa kumppaniasi – ja itseäsi – tilanteessa.

1. Älä vähättele sairautta.

”Masennus ei ole laiskuutta, haluttomuutta tai saamattomuutta. Se on mielen sairaus. Jos kumppanisi on tyystin voimaton, älä käske häntä ottamaan itseään niskasta kiinni. Älä käskytä tai syyllistä. Masentuneen kohdalla ei ole kyse siitä, ettei toinen haluaisi tehdä jotain. Hän ei pysty.”

”Masennus ei ole laiskuutta, haluttomuutta tai saamattomuutta.”

2. Hae tietoa masennuksesta.

”Tiedosta ei ole koskaan haittaa. Vieraile luotettavilla nettisivustoilla ja lue, miten masennus vaikuttaa ja miten se näkyy ihmisessä. Esimerkiksi mielenterveystalo.fi ja Suomen mielenterveysseura tarjoavat faktoja, joista voi olla apua.”

3. Ymmärrä, että masennusta voi hoitaa.

”Masennus ei ole loppuelämän tuomio, joka jää iäisyydeksi päälle. Siihen on olemassa monia hoitokeinoja. Siitä on täysin mahdollista parantua.”

4. Kerro, että olet valmis kuuntelemaan.

”On tärkeää kertoa rakkaalle ihmiselle, että olet valmis kuuntelemaan häntä. Kun paha olo iskee, yritä luoda häneen toivoa. Toinen kaipaa usein kaikista eniten ihan vain lämmintä tukea, kannustusta ja toivoa paremmasta.”

”Masennus ei ole loppuelämän tuomio, joka jää iäisyydeksi päälle.”

5. Osoita, että rakastat.

”Valaise toisen pimeä tunneli läheisyydellä. Kerro, että apua saa ja sitä kannattaa hakea. Ole lähellä ja halaa.

Masennus voi saada seksuaalisen halukkuuden vähenemään. Suhtaudu kumppaniisi ymmärryksen kautta ja keskustele hänen kanssaan asiasta. Vaikka tietyt läheisyyden osa-alueet hiipuisivat, osoita että välität ja kerro rakastavasi.” 

6. Kysy, miten voit auttaa.

”Ihmiset eivät ole selvännäkijöitä. Sen takia kannattaa kysyä suoraan, mikä toiselle olisi tärkeintä tilanteessa.

Joskus sairastavan on vaikeaa hakea apua, koska jaksaminen on äärirajoilla. Silloin kannattaa rohkaista toista ja sanoa, että voit lähteä käynneille mukaan. Varsinkin, jos toinen puhuu itsetuhoisista ajatuksista, tilanteeseen kannattaa tarttua heti.”

7. Puske hakemaan apua.

”Jos kumppanisi lopettaa esimerkiksi lääkkeiden syömisen ja haluaa luovuttaa hoidon kanssa, kehota häntä kuitenkin jatkamaan. Yritä saada toinen ymmärtämään, että apua on haettava.

Jos kumppanisi suhtautuu avun hakemiseen todella vastahakoisesti, puske eteenpäin. Muista, että hän ymmärtää sinun tehneen oikein siinä vaiheessa, kun hänen mielensä kirkastuu jälleen. Avun hakeminen on aina hyvä ratkaisu, vaikkei se pahimmassa hetkessä siltä tuntuisi.”

”Rakkaan ihmisen masennus voi aiheuttaa monenlaisia tunteita: vihaa, lamaantumista, turhautumista ja surua.”

8. Jaa vastuuta.

”Muistuta kumppaniasi siitä, ettei masennus ole häpeä tai heikkoutta. Sitä ei tarvitse peitellä muilta ihmisiltä. Kannusta puolisoasi puhumaan asiasta luottoihmisilleen.

Myös sinun kannattaa pyytää muita läheisiä auttamaan tilanteessa. On tärkeää, ettei sairastunut tai hänen kumppaninsa kumpikaan jää yksin.”

9. Anna itsellesi armoa.

”Rakkaan ihmisen masennus voi aiheuttaa monenlaisia tunteita. Se voi herättää vihaa, lamaantumista, turhautumista ja surua. Näiden tunteiden purkamista masentuneeseen kannattaa yrittää välttää.

Mutta koska olemme ihmisiä, tunteet voivat myös leimahtaa. Se on inhimillistä, eikä siitä kannata tuntea syyllisyyttä. Toinen ei mene rikki siitä, että suutut. Tilanne kannattaa kuitenkin käydä mahdollisimman pian toisen kanssa läpi, ettei se jää vellomaan. Pyydä anteeksi ja kerro tunteistasi.”

10. Älä unohda itseäsi.

”Masennus on sairaus, joka vaikuttaa tunteisiin, toimintakykyyn, ihmissuhteisiin ja muuhun jaksamiseen. Tavalliset askareet voivat muuttua mahdottomaksi tehtäväksi, ja arjen pyörittäminen saattaa jäädä puolison vastuulle.

”Ota kaikki mahdollinen apu vastaan.”

Puolisolle ensisijaisen tärkeää on muistaa pitää kaiken keskellä huolta siitä, ettei itse muserru taakan alle. Pidä itsestäsi niin hyvää huolta kuin tilanteessa pystyt. Kun huolehdit itsestäsi, jaksat huolehtia toisesta paremmin ja olla hänen tukenaan.

Ota kaikki mahdollinen apu vastaan. On parempi havahtua tilanteeseen ajoissa, koska muuten kaikki voi johtaa siihen, että perheessä on kaksi uupunutta tai jopa masentunutta.

On täysin hyväksyttävää alkaa punnita myös sitä vaihtoehtoa, että irtisanoutuu ihmissuhteesta. Jos tilanne vie itseltä kaikki voimat, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin erota. Se voi tuntua itsekkäältä, mutta pitää muistaa, että meillä kaikilla on oma elämämme. Jossain vaiheessa on pakko miettiä, mitä siltä haluaa. Kukaan ei voi elää elämäänsä toisen kautta varsinkaan silloin, jos toinen on haluton parantumaan ja kaikki on yritetty.”

11. Muista, että apua on saatavilla.

”Tukeudu läheisiisi ja hae rohkeasti ulkopuolista apua. Mielenterveysomaisten keskusliiton eli FinFamin kautta löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja, joista voi olla apua. Myös Mieli maassa Ry:n kautta löytyy paljon hyvää tietoa.

Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen voi soittaa lähes ympäri vuorokauden. Sen kautta voi puhua päivystäjän kanssa, kysyä neuvoa tai vain purkaa omaa huolta ja pahaa oloa. Kriisivastaanoton kautta saa ajan nopeasti ja mitään lähetteitä ei tarvita: soitto toimistopuhelimeen riittää ja siitä pyyntö lähtee eteenpäin. Aika pyritään järjestämään noin viikon sisällä.”

Home sweet home

Hae tietoa ja pidä itsestäsi huolta – 11 kultaista neuvoa masentuneen puolisolle

Homealtistus on todella oimakas masennuksen aiheuttaja. Hometoksiinit ovat siis hermomyrkkyjä, jotka tuhoavat homeallergisen ihmisen kyvyn selviytyä arjessa, saati työssä. Homealtistusken oireita vähätellään, koska lääkärit eivät tiedä hometoksiineista mitään. Lääkärit eivät tunnista homealtistusta, eivät osaa edes epäillä oireiden diagnosoinnissa homeen osuutta. Kyse on varsin laajasta ongelmasta, jonka tutkimukseen ei ole osoitettu riittävästi määrärahoja. Kyse on varsin laajasta ja vakavasta...
Lue kommentti