Hyvä terveys
Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Pelko, ahdistus mutta myös ilo tuntuu vatsassa asti. Ylivilkas ”vatsahermo” on mahdollista rauhoittaa helpolla harjoituksella.

Sydän hakkaa, ääni tärisee, huimaa ja tuntuu kuin vatsassa olisi perhosparven sijaan vähintään varpusparvi – tyypillisiä oireita jännittävissä tilanteissa. Joskus jännittää niin, että pahoinvointi iskee. Mikä meitä vie tällaiseen pyörteeseen?

Kiertäjähermo yhdistää aivot vatsaan

Näitä monenlaisia sisäisiä säveliä elimistössämme soittaa kiertäjähermo, joka tunnetaan myös ”vaeltavana hermona”. Se lähtee aivoista ja haarautuu muun muassa nieluun, kurkunpäähän, maksaan, munuaisiin, mahalaukkuun ja suolistoon. Se on osa parasympaattisesta hermostosta – eli järjestelmää, joka vastaa rentoutumisesta.

Kiertäjähermo koskettaa kaikkia tärkeintä elimiä ja lähettää niistä jatkuvasti tietoa aivoille. Sen työsarka onkin valtava. Ilman kiertäjähermoa syöminen, puhuminen ja hengitys olisivat likipitäen mahdottomia ja sykekin olisi hyvin epäsäännöllistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pelon ja rauhoittumisen tyyssija

Kiertäjähermo on sekä rauhoittumisen tukipilari että pelon lähettiläs. Kiertäjähermo saattaa äityä villiksi ja aiheuttaa muun muassa ahdistuneisuutta ja pelokkuutta. Kaikki ahdistuksen fyysiset oireet, kuten sykkeen kiihtyminen, kämmenten hikoilu, suun kuivuminen, vatsan kipristelyt ja kehon tärinä, ovat seurausta

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Kaikilla ihmisillä verenkiertoelimistön ja sydämen terveys vaikuttavat siihen, miten kiertäjähermo käyttäytyy, kertoo liikuntalääketieteen erikoislääkäri Pippa Laukka.

Varsinkin nuorilla ja hoikilla hermon toiminta aiheuttaa herkemmin oireita, kun verenpaine ja pulssitaso laskevat.

Jos kiertäjähermo toimii yliaktiivisesti, Laukan mukaan on yleensä kyse ainakin osittain ”opitusta” käyttäytymisestä. Esimerkiksi joku pyörtyy aina verta nähdessään, jonkun vatsa kipeytyy stressatessa ja sydämen syke kiihtyy jännittävissä tilanteissa.

Säädä tunnetermostaatti hengityksellä

Varsinkin huippu-urheilijoille hermojen hallinta on kullan arvoinen asia. He pyrkivät niin kutsuttuun flow-tilaan vaikuttamalla kiertäjähermoonsa. Kun hermojärjestelmä on balanssissa, saavutetaan niin sanottu optimaalinen vire. Kilpailija on mahdollisimman keskittynyt ja läsnä oleva tosipaikan tullen.

  1. Nopein ja tehokkain tie tasapainoon on vetää syvään henkeä. Se rauhoittaa parasympaattisen hermoston niin ylhäältä alas kuin alhaalta ylös. Hengitys on kuin termostaattiin, jolla voi säädellä lieden kuumuutta.
  2. Tärkeintä on hidastaa uloshengitystä, sillä niin kutsuttu kiertäjähermojarru vaikuttaa hermoston toimintaan tehokkaimmin juuri uloshengityksen aikana. Kiertäjähermojarrun ansiosta on mahdollista säädellä muuten niin vaikeasti hallittavissa olevaa autonomista hermostoa.

Rauhoittavaa uloshengitystä voi pidentää monella tekniikalla:

  • puhumalla pitkiä lauseita ja venyttämällä sanoja
  • joogaamalla
  • soittamalla puhallinsoittimia
  • yksinkertaisesti hengittämällä pidempään ulos.

Tärkeintä on ymmärtää, että oikealla hengitystekniikalla voi kääntää hermoston ja keuhkojen vaikutussuunnan. Näin hengitys luotsaa hermostoa eikä päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla