Oma tilanne on helppo tarkistaa mittanauhalla: jos mitta alimpien kylkiluiden ja lonkkaluun harjanteen puolivälin kohdalta on naisella yli 80 senttiä ja miehellä yli 94 senttiä, elämäntapoja on syytä tarkastella kriittisesti. Kuva: Shutterstock
Oma tilanne on helppo tarkistaa mittanauhalla: jos mitta alimpien kylkiluiden ja lonkkaluun harjanteen puolivälin kohdalta on naisella yli 80 senttiä ja miehellä yli 94 senttiä, elämäntapoja on syytä tarkastella kriittisesti. Kuva: Shutterstock

Jos vyötärölle on kertynyt runsaasti ylimääräistä, maksa on todennäkösesti rasvoittunut.

Moni kuvittelee, että rasvamaksa on ainoastaan rappioalkoholistien sairaus. Niin ei enää ole, sillä nykypäivänä ylipaino on alkoholiakin suurempi riskitekijä. Suomessa voidaan puhua jopa epidemiasta: nykyisin jopa 30 prosentilla 45–74-vuotiaista on rasvoittunut maksa. Kyseessä on maamme yleisin maksasairaus.

Mittanauha kertoo paljon

Pelkät laboratoriokokeet eivät kerro koko totuutta maksan kunnosta. Arviolta 70 prosenttia rasvamaksoista jäisi diagnosoimatta, jos tuijotettaisiin pelkästään maksa-arvoja. Tarkemman arvion maksan kunnosta kertovat paino ja vyötärönympärys. Useimmiten kyse on rasvamaksasta, jos vyötärörasvaa on niin kutsutuksi ”omenalihavuudeksi” asti.

Oma tilanne on helppo tarkistaa mittanauhalla: jos mitta alimpien kylkiluiden ja lonkkaluun harjanteen puolivälin kohdalta on naisella yli 80 senttiä ja miehellä yli 94 senttiä, elämäntapoja on syytä tarkastella kriittisesti. Kiireellistä elämänmuutosta tarvitaan, jos luvut ovat 90 ja 100 senttiä. Nuo senttimäärät kertovat selvästi, että rasvan määrä vyötäröllä on kasvanut sairastuttavan suureksi ja maksa on todennäköisesti rasvoittunut.

Lääkkeenä uni, ravinto ja liikunta

Elämäntapamuutos on avainasemassa rasvamaksan hoidossa. Liikunnan lisääminen on hyvä alku ja jo vähäinen määräkin auttaa. On parempi lähteä liikkeelle hitaasti kuin nopealla rykäyksellä. Keho tarvitsee aikaa tottua muutoksiin.

Riittävällä unella ja terveellisellä ravinnolla on ratkaiseva vaikutus maksan kuntoon. Maksaa hellivä ruokavalio koostuu kuitupitoisesta ruoasta, laadukkaista rasvoisat, maltillisesta määrästä proteiinia joka aterialla ja sopivista ateriakoosta ja -väleistä.

Lähteenä käytetty Marja Ruudin teosta Maksa kuntoon – ehkäise ja hoida rasvamaksa ruokavaliolla (Gummerus).