Ikä vaikeuttaa painonhallintaa. Kuva: Shutterstock
Ikä vaikeuttaa painonhallintaa. Kuva: Shutterstock

Mitä pidemmälle vuodet vierivät, sitä tiukemmin kilot istuvat vartalossa.

Jos teet kaiken niin kuin ennenkin, mutta vaa’an lukema vain hilautuu ylöspäin, selityksistä todennäköisin on ikä.

Sen lisäksi, että keho vanhenee, myös elämäntavat yleensä muuttuvat viimeistään 30 ikävuoden tienoilla – mikä tekee kilojen kerryttämisestä huomattavasti helpompaa kuin niiden karistamisesta.

The Huffington Post kokosi neljä syytä sille, miksi vyöhösi tarvitsee tehdä taas kerran lisää reikiä:

1. Et nuku tarpeeksi

Pitkä päivä töissä, perheestä huolehtiminen ja viimein illalla omaa aikaa laatusarjojen parissa. Uni olisi silti viimeinen asia, josta kannattaa tinkiä. Unenpuute paisuttaa vyötärönympärystä ihan tutkitustikin, ja yksi syy siihen on, että nälkäisenä ja väsyneenä on vaikeampi tehdä terveellisiä valintoja, kun rasva ja sokeri houkuttelevat.

2. Aineenvaihduntasi ei ole entisellään

Aineenvaihdunnan tehtävä on muuttaa ruoka energiaksi. Ylimääräinen energia kuitenkin varastoituu kehoon rasvaksi. 40 vuoden jälkeen aineenvaihdunta hidastuu joka vuosikymmen noin viidellä prosentilla, eivätkä kalorit enää pala entiseen tahtiin. Päivittäisestä energiansaannista kannattaa tinkiä 100 kilokaloria – se on lopulta aika vähän, jos toinen vaihtoehto on kerryttää pitkän ajan kuluessa useita lisäkiloja. Niitä saattaa tulla vuodessa jopa viisi.

3. Olet nälkäisempi

Etkä vain kuvittele olevasi! Syy on hormonien. Estrogeenitason lasku muuttaa myös verensokeria ja kilpirauhasen toimintaa, mikä lisää ruokahalua. Myös testosteronin vähentyminen johtaa usein lihasmassan kutistumiseen. Parhaiten hormonimuutoksia vastaan voi taistella syömällä ravinteikasta, kuitupitoista ruokaa, jota ei ole käsitelty liikaa. Kuidut myös pitävät nälän poissa.

4. Lihaksesi katoavat

Testosteronin lisäksi lihasmassaan vaikuttaa tietenkin se, miten kehoaan käyttää. Jos kiireet menevät aina treenin edelle, lopputulos on aika selvä. Vanhuuden päiviä ajatellen lihakset olisi hyvä pitää iskussa – voima ja tasapaino suojaavat tulevilta krempoilta. Samalla aineenvaihdunta saa lisäpotkua.

Lue myös:

8 tapaa, jotka sotkevat aineenvaihduntasi

Ajatus rasvaisen ruuan syömisestä laihduttaa

Liikunta laihduttaa sittenkin!