Ikä vaikeuttaa painonhallintaa. Kuva: Shutterstock
Ikä vaikeuttaa painonhallintaa. Kuva: Shutterstock

Mitä pidemmälle vuodet vierivät, sitä tiukemmin kilot istuvat vartalossa.

Jos teet kaiken niin kuin ennenkin, mutta vaa’an lukema vain hilautuu ylöspäin, selityksistä todennäköisin on ikä.

Sen lisäksi, että keho vanhenee, myös elämäntavat yleensä muuttuvat viimeistään 30 ikävuoden tienoilla – mikä tekee kilojen kerryttämisestä huomattavasti helpompaa kuin niiden karistamisesta.

The Huffington Post kokosi neljä syytä sille, miksi vyöhösi tarvitsee tehdä taas kerran lisää reikiä:

1. Et nuku tarpeeksi

Pitkä päivä töissä, perheestä huolehtiminen ja viimein illalla omaa aikaa laatusarjojen parissa. Uni olisi silti viimeinen asia, josta kannattaa tinkiä. Unenpuute paisuttaa vyötärönympärystä ihan tutkitustikin, ja yksi syy siihen on, että nälkäisenä ja väsyneenä on vaikeampi tehdä terveellisiä valintoja, kun rasva ja sokeri houkuttelevat.

2. Aineenvaihduntasi ei ole entisellään

Aineenvaihdunnan tehtävä on muuttaa ruoka energiaksi. Ylimääräinen energia kuitenkin varastoituu kehoon rasvaksi. 40 vuoden jälkeen aineenvaihdunta hidastuu joka vuosikymmen noin viidellä prosentilla, eivätkä kalorit enää pala entiseen tahtiin. Päivittäisestä energiansaannista kannattaa tinkiä 100 kilokaloria – se on lopulta aika vähän, jos toinen vaihtoehto on kerryttää pitkän ajan kuluessa useita lisäkiloja. Niitä saattaa tulla vuodessa jopa viisi.

3. Olet nälkäisempi

Etkä vain kuvittele olevasi! Syy on hormonien. Estrogeenitason lasku muuttaa myös verensokeria ja kilpirauhasen toimintaa, mikä lisää ruokahalua. Myös testosteronin vähentyminen johtaa usein lihasmassan kutistumiseen. Parhaiten hormonimuutoksia vastaan voi taistella syömällä ravinteikasta, kuitupitoista ruokaa, jota ei ole käsitelty liikaa. Kuidut myös pitävät nälän poissa.

4. Lihaksesi katoavat

Testosteronin lisäksi lihasmassaan vaikuttaa tietenkin se, miten kehoaan käyttää. Jos kiireet menevät aina treenin edelle, lopputulos on aika selvä. Vanhuuden päiviä ajatellen lihakset olisi hyvä pitää iskussa – voima ja tasapaino suojaavat tulevilta krempoilta. Samalla aineenvaihdunta saa lisäpotkua.

Lue myös:

8 tapaa, jotka sotkevat aineenvaihduntasi

Ajatus rasvaisen ruuan syömisestä laihduttaa

Liikunta laihduttaa sittenkin!

Gynekologilla käymiseen kuuluu, että joku juttelee sinulle jalkojesi välistä. Se tekee monista jutuista vähän outoja.

Gynekologikäynti voi jäädä mieleen rutiinisuorituksena tai jättää lähtemättömän vaikutuksen. Jos joku kehuu munasarjoja kauniiksi, kommentti yllättää eikä unohdu ihan heti, sillä asiasta tuskin oli itse tietoinen.

Maria Veitola pyysi Instagramissa seuraajiltaan kokemuksia sekä hauskoista että vähemmän hauskoista gynekologien heitoista.

Niitähän riitti. Moni Marian Instagram-seuraajista oli sitä mieltä, että gynekologit jos jotkut ovat todellisia sutkauttelun mestareita – osa tahallaan, osa ihan vahingossa.

Tässä Marialle kerrotuista gynekologikokemuksista hauskimpia ja omituisimpia:

”Ei ole tapahtunut mitään ydinräjähdystä”, gynekologi oli todennut synnytyksen jälkeen eräälle kommentoijalle.

”Asuin Herttoniemessä Susitiellä. Gynekologi katsoi henkilötietojani ja sanoi: ’Jaaha asut Susitiellä, sinne jos lähtee saatille saattaa tulla hukkareissu.’ Hänestä tuli omalääkärini moneksi vuodeksi”, yksi keskusteluun osallistunut muisteli.

Aina gynekologien jutut eivät liity alapäähän, huomautti yksi keskustelijoista. ”Mulle gyne sanoi tutkimuksen jälkeen, että ’taisit olla aika rauhallinen lapsi?’ Ensinnäkin hämmästyin, koska äiti on aina kertonut, että olin maailman rauhallisin vauva ja toiseksi mietin, et mistä toi gyne sen näkee? Totesin gynelle, että hän on oikeassa, et kuinka niin? Gyne siihen: ’Ihan sun nimestä päättelin.’”

 ”Hänestä tuli omalääkärini moneksi vuodeksi.”

”Kierukan vaihdossa sain kuulla olevani ’hankala tapaus’. Kaksi naislääkäriä ja naisterkka tuijotteli siinä jalkoväliä ja pohti mitä tehdään. ’Jospa varaillaan aika sille miesgynelle kun sillä on enemmän kokemusta näistä vehkeistä.’”

Kohdunkaulaa vaikka muille jakaa

Joskus lääkärit myös ovat hyvin innoissaan omasta erikoisalastaan, niin oudolta kuin se potilaasta tai asiakkaasta tuntuukin.

”Kyllä muuten näistä lanteista sitten lähtee! Joo, kyllä, ihan täydellinen synnyttäjän lantio”, kokenut miesgynekologi oli kehunut parikymppistä asiakastaan.

”Täällähän on kohdunkaulaa vaikka muille jakaa”, eräälle oli todettu ultraäänitutkimuksessa.

Muutama kommentoija ihmetteli, miksi lääkärit haluavat aina esitellä löydöksiään: ”Kesken tutkimuksen gyne kehui, että kohdunkaula näyttää niin somalta – ihan ruusun nupulta. ’Haluatko nähdä!’ Ennen kun ehdin vastata mitään gyne oli laittanut käteeni peilin ja siirtänyt sen haarojen väliin. Hämilläni totesin vaan, että niinpä näyttää.”

Monet suomalaisten suosikkiruuat sisältävät mahdollisesti syöpää aiheuttavaa akryyliamidia. Listasimme vinkit, joiden avulla sitä voi vältellä.

Oletko koskaan kuullut akryyliamidista? Jos sana ei soita päässä kelloja, tässä pieni tietoisku:

Akryyliamidi on kemiallinen ainesosa, jota muodostuu moniin elintarvikkeisiin, kun niitä valmistetaan. Erityisesti sitä muodostuu silloin, kun tärkkelyspitoisia ruokia kuten perunaa, makaronia tai leipää friteerataan, paistetaan tai paahdetaan. Joissain ruuissa sitä on jo siinä vaiheessa, kun kuluttaja nappaa tuotteen kaupanhyllyltä.

Vaikka akryyliamidi on ruoka-aineissa varsin yleinen tuttavuus, tieten tahtoen sitä ei todellakaan kannata nauttia. Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n mukaan elintarvikkeissa esiintyvä akryyliamidi voi lisätä riskiä sairastua syöpään.

Eniten akryyliamidia on mitattu esimerkiksi perunalastuissa, ranskanperunoissa, näkkileivissä, kekseissä, aamiaismuroissa ja kahvissa. Myös ruisleivissä voi olla akryyliamidia.

Tällä hetkellä ruuan sisältämän akryyliamidin ja syövän yhteys ei ole vielä ihan selvä. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira kuitenkin kehottaa välttämään sen nauttimista.

Listasimme 4 vinkkiä, joiden avulla se onnistuu:

1. Vaihda vaaleapaahtoinen kahvi tummapaahtoiseen

Yksi isoimmista akryyliamidin lähteistä suomalaisten ruokavaliossa on kahvi. Syy on siinä, että iso osa suomalaisista nauttii sumppia päivittäin huomattavia määriä.

Kahvilla on kuitenkin myös lukuisia myönteisiä terveysvaikutuksia, eivätkä viranomaiset kehota luopumaan kaffesta tyystin. Sen sijaan yksi muutos omiin kahvitottumuksiin kannattaa tehdä. Kaupanhyllyltä kannattaa ehdottomasti valita tummapaahtoinen kahvipaketti vaalepaahtoisen sijaan, Evira kertoo. Tummapaahtoinen kahvi sisältää vähemmän akryyliamidia kuin vaalepaahtoinen, nimenomaan juuri näin päin.


2. Suosi vaaleaa paistopintaa

Esimerkiksi paahtoleivän ja ranskanperunoiden akryyliamidipitoisuus kasvaa sen mukaan mitä tummemmaksi leipä ja ranskalaiset paahdetaan tai paistetaan.

3. Etsi parempi vaihtoehto

Kaupan kekseistä on mitattu korkeita akryyliamidimääriä. Evira kehottaakin korvaamaan keksit vähemmän akryyliamidia sisältävillä pullilla. Ransikset virasto suosittelee korvaamaan keitinperunoilla.

4. Syö monipuolisesti

Eviran mukaan loppupeleissä yksi parhaista tavoista vähentää akryyliamidin saantia on syödä yleisten ravintosuositusten mukaan eli ”monipuolisesti, vaihtelevasti ja kohtuullisesti”.