Unilääke sopii tilapäiseksi helpotukseksi, muttei ongelman hoidoksi. Kuva: Akseli Valmunen / Sanoma-arkisto
Unilääke sopii tilapäiseksi helpotukseksi, muttei ongelman hoidoksi. Kuva: Akseli Valmunen / Sanoma-arkisto

Unitutkija Henri Tuomilehto on huolissaan siitä, kuinka helposti lääkärit kirjoittavat reseptejä unilääkkeisiin.

Noin puoli miljoonaa suomalaista helpottavat nukahtamistaan säännöllisesti joko uni-, nukahtamis- tai masennuslääkkeillä, kertoo Coronarian tiedote. Unitutkija, dosentti Henri Tuomilehto on huolissaan suomalaisten tavoista nukahtaa – lääkkeitä käytetään liikaa ja liian kevyin perustein.

– Unilääkkeitä määrätään uniongelmaisille aivan liian helpoin perustein. Pitäisi muistaa, että unilääke hoitaa ainoastaan uniongelman oiretta, ei sen juurisyytä, Tuomilehto sanoo tiedotteessa.

Tuomilehdon mukaan on ongelmallista, että lääkäri liian usein kirjoittaa potilaalle ensimmäisen unilääkereseptin ilman kunnollista selvitystä potilaan tilanteesta.

– Oli kyseessä mikä lääke tahansa, ei käyttöä koskaan pitäisi aloittaa ilman perusteltua ja painavaa syytä. Toisinaan elämän myllerryksissä ihmisellä ei kerta kaikkiaan ole kapasiteettia nukkua omin voimin ja silloin lääkkeestä voi saada avun.

”Hyvän unen tunnistat siitä, että olet paras versio itsestäsi.”

Tuomilehto on aiemmin kertonut Me Naisille, että unta pitäisi saada 7–9 tuntia yössä. Valtaosa ihmisistä nukkuu tutkimusten mukaan vähemmän. 

– Määrä ei korvaa laatua, ja siksi tarkkaa määrää on vaikea antaa. Nyrkkisääntö on, että suurimman osan meistä pitäisi nukkua enemmän kuin tällä hetkellä. Hyvän unen tunnistat siitä, että olet paras versio itsestäsi.

Yksi keino hoitaa unettomuutta luonnonkeinoin on CBT-menetelmä, eli terapiahoito, josta Me Naiset kertoi hiljattain. Menetelmä pureutuu erityisesti itseaiheutettuun unettomuuteen: ihminen toistaa päässään usein samoja mantroja ollessaan uneton, kuten ”en saa unta enää koskaan” tai ”en selviä huomisesta työpäivästä”. Nämä pelkotilat aiheuttavat unettomuutta.

Terapiassa pyritään tunnistamaan haitallisia ajatusmalleja yksilöllisesti ja huojuttaa niitä. Unihoitaja Anne Huutoniemen mukaan CBT-menetelmä tepsii unettomuuteen lääkehoitoa paremmin.

– Terapiaa on tutkittu paljon unilääkkeiden kanssa ja ilman, ja se on tulosten perusteella ylivertaisin keino hoitaa unettomuutta. Kyse on suuresta elämäntapamuutoksesta, Huutoniemi sanoo.

 

dorothy

Suomalaiset popsivat unilääkkeitä liian helpoin perustein: ”Lääke hoitaa oiretta, ei sen syytä”, sanoo unitutkija

Jep, kuulostaa tutulta. Masennuksesta ja uniongelmista kärsineenä mulle alettiin kirjoittaa nukahtamislääkkeitä heti kun täytin 18. En niistä nukahtanut mutta pää meni sekaisin, aloin väärinkäyttämään niitä alkoholin kanssa, aluksi 4 illassa, sitten 8, lopulta joskus herätessäni laskin että niitä puuttui 16, mutta muistan ottaneeni puolet vähemmän. Olin rehellinen ongelmasta hoitajalleni ja lääkärilleni "hmm ehkä voisi kokeilla toista merkkiä", sama ongelma niissä kaikissa mitä kokeilin, sekä...
Lue kommentti