Kodin Kuvalehti
Tietokoneen ruudun ääressä silmien räpyttely unohtuu helposti. Muista pitää räpyttelytaukoja!
Tietokoneen ruudun ääressä silmien räpyttely unohtuu helposti. Muista pitää räpyttelytaukoja!

Todennäköisesti sinäkin räpyttelet aivan liian harvoin ja liian lyhyesti ja siksi silmäsi kärsivät kuivuudesta. On siis aika opetella räpyttelemään oikein!

Kuivasilmäisyys on yleinen vaiva – ja jatkuvasti yleistyvä, koska tuijotamme liikaa tietokoneen ja kännykän ruutuja kuivissa, koneellisesti ilmastoiduissa ja pölyisissä huoneissa. Silmiä väsyttää ja kirvelee ja tuntuu kuin niissä olisi roskia.

Lisäksi silmiä kaihertavat katu- ja siitepöly, ja tuuli sekä pakkanen voivat pahentaa oireita. Osasyyllisiä ovat ikääntyminen ja hormonit. Naisilla estrogeenitason lasku synnytyksen jälkeen ja vaihdevuosien aikana aiheuttavat kuivasilmäisyyttä.

Silmälääkäreiden mukaan ongelmaa pahentaa se, että emme tajua räpytellä silmiämme riittävästi. Räpyttely on oiva keino kuivasilmäisyyteen, koska se voitelee silmän pintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Todennäköisesti sinäkin räpyttelet aivan liian harvoin ja liian lyhyesti. On siis aika opetella räpyttelemään oikein!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ryhdy pitämään tietoisia räpyttelytaukoja pari kertaa tunnissa. Sulje silmät rauhallisesti ja rennosti, pidä niitä hetken verran kiinni, avaa ja toista.

Jos teet näyttöpäätetyötä, silmiä pitäisi myös jumpata ja rentouttaa. Hyvä tapa lepuuttaa silmiä on tuijottaa välillä näyttöpäätteen yli kaukaisuuteen.

– Kuivasilmäisyys johtuu siitä, että kyynelneste ei ole riittävän rasvaista ja silmän pintaa voitelevaa. Ongelma pahenee, jos tuijottaa paljon päätelaitteita ja räpyttelee harvoin, silmätautien erikoislääkäri Heidi Hietamies Terveystalosta kertoo.

Silmän ylä- ja alaluomessa on Meibomin rauhasia, joiden tehtävä on tuottaa voiteluainetta silmän pinnalle, kyynelkalvolle. Öljymäinen erite levittäytyy räpyttelemällä ja estää kosteuden haihtumista ja silmän kuivumista.

Näin hoidat silmiäsi ja saat helpotusta kuivuuteen

  1. Pidä räpyttely- ja kauskatselutaukoja pari kertaa tunnissa. Sulje silmät kunnolla ja räpyttele niitä rauhallisesti. 
  2. Käytä kostuttavia silmätippoja. ”Reseptivapaita kostuttavia silmätippoja voi käyttää huoletta vaikka jatkuvasti. Taukoa voi pitää, kun tilanne parantuu”, silmälääkäri Heidi Hietamies sanoo.
  3. Muista nesteytys työpäivän aikana – juo vettä, pelkkä kahvin juominen ei auta.
  4. Terveellinen ruokavalio edistää myös silmien terveyttä ja silmien pintojen hyvinvointia.
  5. Huolehdi ihosi kunnosta ja kosteudesta. Ihon kunto vaikuttaa myös silmän pintatilanteeseen.
  6. Hyvälaatuiset omegarasvahapot voivat parantaa kuivasilmäisyyttä.

Heidi Hietamies muistuttaa, että jos oireet jatkuvat räpyttelystä ja kostutustippojen käytöstä huolimatta, on hyvä käydä lääkärissä. Silmien kuivuminen saattaa kertoa myös sairauksista kuten luomireunan tulehduksesta, kyynelrauhasen vajaatoiminnasta, ihosairaudesta tai kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

    Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

    Sisältö jatkuu mainoksen alla