Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Seisomatyöpisteet yleistyvät työpaikoilla. Vaivoilta välttyy, kun opettelee hyödyntämään työpistettään oikein.

Joo joo, kuultu on: istuminen tappaa – tai vie vähintään terveyden. Faktaa on hoettu jo sen verran taajaan, että seisomatyöpisteet ovat alkaneet ilahduttavasti yleistyä työpaikoilla.

Pelkkä seisominen kuitenkin kipeyttää alaselän helposti. Miten säädettävästä työpöydästä sitten saa kaiken hyödyn irti?

Fysioterapeutti Taru Rantamäki Helsingin fysioterapiasta muistuttaa, että vaikka seisominen onkin hyväksi, välillä saa ja myös kannattaa istua.

– Työasennon vaihtelu on tärkeää. Kroppa rasittuu, jos on koko ajan samassa asennossa. Seisominen on kuitenkin paljon dynaamisempaa kuin istuminen, joten työpaikoilla on otettu askel oikeaan suuntaan.

Jos alaselkä ei kipeydy eivätkä jalat väsy tai turpoa, seisoa voi vaikka koko päivän. Riippuu kehon rakenteesta, mikä sopii kenellekin parhaiten.

Hyvät kengät ja oikeat säädöt

– Hyvää seisoma-asentoa voi hakea vaikka niin, että vie painon ensin kantapäille ja sitten varpaille, ja etsii sitten painopisteen keskeltä jalkapohjaa, Rantamäki neuvoo.

– Vatsalihaksia olisi hyvä pitää kevyesti jännitettyinä, jolloin alaselkä on tuettuna.

Selän kipeytyminen johtuu seistessä usein siitä, että selän väsyessä alaselän notko korostuu. Istuessa ongelma on päinvastainen – tuolilla alaselkä yleensä pyöristyy. Tavoitteena olisi löytää hyvä asento siitä väliltä. Apuna asennon etsimisessä voi käyttää vaikka peiliä: miltä ryhti näyttää sivusta katsottuna?

Pöydän korkeus vaikuttaa asentoon, joten säätämisessä kannattaa olla tarkkana.

– Hartiaseudun pitäisi pysyä rentona, kuten istuttaessakin. Näppäimistön tulisi olla hieman kyynärpään alapuolella, Rantamäki sanoo.

Taru Rantamäellä on hyviä kokemuksia MBT-kengistä, joita usein keinukengiksikin kutsutaan. Niiden pohjan muoto aktivoi keskivartalon lihaksia, mikä auttaa pitämään asennon hyvänä.

Kenkävalintaan kannattaa muutenkin kiinnittää huomiota. Lättäpohjat ja huikeat korot kannattaa unohtaa – onneksi terveyssandaalit ja sporttikengät ovat edelleen ihan muodikkaita.

– Kolmen, neljän sentin korko vielä menee työkenkänä, Taru Rantamäki sanoo.

Tekeepä työnsä sitten istuen tai seisten, välillä pitää liikkua. Kannattaa käydä kävelemässä, pyöristää selkää ja vähän venytellä. Myös painoa voi siirtää jalalta toiselle ja edestä taaksepäin.

Lue myös:

Tämä yllättävä asia vaikuttaa ryhtiin

Ryhti kuntoon teippaamalla – niskavaivaisen uusin pelastus

Kun työ muuttaa kotiin – 10 kysymystä etätyöstä

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.