Mikä olisikaan ihanampaa, kuin kuunnella laiturin nokassa hiljaisuutta? Kuva: Shutterstock
Mikä olisikaan ihanampaa, kuin kuunnella laiturin nokassa hiljaisuutta? Kuva: Shutterstock

Vähemmän stressiä, enemmän luovuutta. Outi Ampuja kertoo uudessa kirjassaan, kuinka hiljaisuus hellii kehoa ja mieltä.

Ole ihan hiljaa. Mitä kuulet?

Kuuletko kerrostaloasunnon ikkunan läpi humisevan autotien vilskeen? Tietokoneesi hurinan? Television pauhun?

Nykyihminen on harvoin tilanteessa, jossa erilaiset äänet eivät täyttäisi tajuntaa. Se on harmi. Hiljaisuutta kannattaisi vaalia ja siihen kannattaisi hakeutua. Tätä mieltä on myös filosofian tohtori Outi Ampuja, joka on tutkinut hiljaisuutta ja ääniympäristöä vuosia.

Uutuuskirjassaan Hyvä Hiljaisuus (Ateena) Ampuja kuvailee hiljaisuuden merkitystä ihmisille. Tohtori on huolissaan siitä, kuinka kaupunkiympäristö levittäytyy yhä laajemmalle, ja peittää hiljaisuuden alleen. Ihmisen tuottamilta ääniltä vapaat paikat alkavat olla uhanalaisia.

Samaan aikaan 38 prosenttia ihmisistä on meluherkkiä. Erityisesti heille hiljaisten paikkojen ja tilanteiden merkitys on suuri, mutta kyllä muutkin tarvitsevaat välillä hetkiä, jolloin ääniärsykkeet eivät täytä tajuntaa.

Kokosimme Outi Ampujan kirjasta seitsemän syytä, miksi hiljaisuus on ehdottomasti kultaa – ja jopa elinehto.

1. Hiljaisuus hellii sydäntä ja vähentää stressiä.

Hyvä hiljaisuus ei tarkoita täyttä äänettömyyttä. Esimerkiksi metsä on täynnä luonnon ääniä. Elvyttävän hiljaisuuden ytimessä onkin se, että äänimaisema on lempeä, eikä se häiritse ihmistä kuulemasta omaa mielen maisemaa. Monelle esimerkiksi kirjasto ja oma koti ovat hiljaisuuden ilmentymiä, vaikka niissä kaikuu tarkkaan kuunneltuna paljonkin ääniä.

Rauha ja hiljaisuus kulkevat käsikädessä. Siksi esimerkiksi vierailut luonnossa laskevat tutkitusti pulssia ja verenpainetta. Lisäksi luonnon hiljaisuus laskee elimistön kortisolipitoisuutta, jolla mitataan stressitilaa.

Ampujan mukaan tämä johtuu ihmislajin historiasta. Esi-isämme tottuivat siihen, että ympärillä vallitsee ainoastaan luonnonäänien sävyttämä hiljaisuus. Siinä ympäristössä kovat äänet tarkoittivat varaa, jolta täytyy suojautua. Nykyihminen on ohjelmoitu samalla tavalla: melun ympäröimänä elimistö on hälytystilassa, valmiina reagoimaan uhkaan.

2. Hiljaisuus tekee myönteisemmäksi.

Oletko huomannut, että metsäretken jälkeen suupielet kääntyvät herkemmin hymyyn ja mieli tuntuu kevyeltä kuin pilvenhattara? Moni huomaa saman vaikutuksen nautittuaan kiireettömän aamiaisen. Samalla kun hiljaisuus helli ihmistä ruumiillisesti, se elvyttää mieltä.

”Hoivaava, hyvä hiljaisuus edesauttaa myönteisten ajatusten syntymistä ja ohjaa huomiota pois negatiivisista ajatuksista ja huolista. Psyykkistä energiaa vapautuu käytettäväksi muuhun”, Ampuja kertoo kirjassaan.

3. Hiljaisuus ruokkii luovuutta.

Jokaisella on omat aikansa ja paikkansa hiljaisuudesta nauttimiselle. Yhteistä niille on se, että lempeän hiljaisuuden vallitessa moni saa parhaat ideansa.

”Hiljaisuus vähäisine aistiärsykkeineen on monelle keino johdatella aivot vapaan harhailun hedelmällisille poluille. Tällaisessa hiljaisuudessa puhelimen viestiääni, sähköposti, naapurin haukkuva koira tai ohi ajava auto ei katkaise vapaan assosioinnin tilaa”, Outi Ampuja kirjoittaa.

4. Hiljaisuus opettaa.

Ihmismieli kaipaa kukoistaakseen rauhaa. Siksi hiljainen ympäristö auttaa myös keskittymään ja oppimaan uutta. Psykoanalyytikko Donald Winnicottin mukaan lapset tarvitsevat aikaa leikkiä yksin, jotta heidän sisäinen elämänsä kehittyy.

”Aivot ovat elin siinä missä jalatkin, ja ne kuormittuvat liiaksi, jos niitä pommitetaan jatkuvasti. Ärsykekylläisessä ympäristössä aivot väsyvät”, Outi Ampuja kiteyttää.

5. Hiljaisuudesta saa voimaa.

Ampujan kirjaa varten omasta suhteestaan hiljaisuuteen kertoneiden ihmisten kuvaukset ovat pakahduttavan kauniita. Moni kertoo hiljaisuuden olevan kuin myyttinen eliksiiri, joka elähdyttää koko elämän.

”Hiljaisuus, se asuu minussa. Tunnen sen saapuvan aika ajoin ja se valtaa minut kokonaan lumoihinsa. Minä tarvitsen sitä, sillä minun elämässäni se on rikkaus, joka luo minuun jaloa, jopa voimaa antavaa tunnetta”, vuonna 1957 syntynyt vastaaja kertoo.

6. Hiljaisuus lohduttaa.

Kaikki hiljaisuus ei ole hyvää hiljaisuutta. Jollekin äänetön koti voi olla muistutus edesmenneestä läheisestä tai yksinäisyydestä.

Parhaimmillaan hiljaisuus voi elämän karikoissa toimia kuin terapeutti, joka tuudittaa pahimman yli. Laineiden liplatuksen tai vuorten lomassa suhisevan tuulen kuunteleminen voi auttaa huomaamaan, että elämä jatkuu – kaikesta huolimatta.

Yksi Ampujan haastateltavista kertoo päässeensä yli usean läheisen menettämisestä vetäytymällä yksin puoleksi vuodeksi kesämökkiinsä.

”Niin muutin maalle, ja siellä hiljaisuudesta tuli laastari kaikille suruilleni”, hän kertoo.

7. Hiljaisuus paljastaa todellisen minän.

Eräs Ampujan kirjaa varten omasta hiljaisuuskokemuksestaan kirjoittanut kuvailee suhdettaan hiljaisuuteen näin: ”Hiljaisuus, se on äärimmäisen kaunis ja rauhoittava sana, melkein kuin äiti, meille suomalaisille pyhä.”

Hän kertoo voivansa olla hiljaisuudessa armollisempi ja löytävänsä sen avulla yhteyden itseensä. Se on auttanut häntä katsomaan ”omaa salaisuuttaan silmiin” ja ”kantamaan ihmisenä olemisen taakkaa”.

Jutun sitaatit ovat Outi Ampujan kirjasta Hyvä hiljaisuus (Ateena).

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)

Älä vähättele kumppanisi sairautta, äläkä unohda itseäsi taakan alle. 

Kun kumppani sairastuu masennukseen, hyvät neuvot ovat tarpeen. Suomen Mielenterveysseuran kriisityön päällikkö Pirjo-Riitta Liimatainen ohjeistaa, kuinka voit auttaa kumppaniasi – ja itseäsi – tilanteessa.

1. Älä vähättele sairautta.

”Masennus ei ole laiskuutta, haluttomuutta tai saamattomuutta. Se on mielen sairaus. Jos kumppanisi on tyystin voimaton, älä käske häntä ottamaan itseään niskasta kiinni. Älä käskytä tai syyllistä. Masentuneen kohdalla ei ole kyse siitä, ettei toinen haluaisi tehdä jotain. Hän ei pysty.”

”Masennus ei ole laiskuutta, haluttomuutta tai saamattomuutta.”

2. Hae tietoa masennuksesta.

”Tiedosta ei ole koskaan haittaa. Vieraile luotettavilla nettisivustoilla ja lue, miten masennus vaikuttaa ja miten se näkyy ihmisessä. Esimerkiksi mielenterveystalo.fi ja Suomen mielenterveysseura tarjoavat faktoja, joista voi olla apua.”

3. Ymmärrä, että masennusta voi hoitaa.

”Masennus ei ole loppuelämän tuomio, joka jää iäisyydeksi päälle. Siihen on olemassa monia hoitokeinoja. Siitä on täysin mahdollista parantua.”

4. Kerro, että olet valmis kuuntelemaan.

”On tärkeää kertoa rakkaalle ihmiselle, että olet valmis kuuntelemaan häntä. Kun paha olo iskee, yritä luoda häneen toivoa. Toinen kaipaa usein kaikista eniten ihan vain lämmintä tukea, kannustusta ja toivoa paremmasta.”

”Masennus ei ole loppuelämän tuomio, joka jää iäisyydeksi päälle.”

5. Osoita, että rakastat.

”Valaise toisen pimeä tunneli läheisyydellä. Kerro, että apua saa ja sitä kannattaa hakea. Ole lähellä ja halaa.

Masennus voi saada seksuaalisen halukkuuden vähenemään. Suhtaudu kumppaniisi ymmärryksen kautta ja keskustele hänen kanssaan asiasta. Vaikka tietyt läheisyyden osa-alueet hiipuisivat, osoita että välität ja kerro rakastavasi.” 

6. Kysy, miten voit auttaa.

”Ihmiset eivät ole selvännäkijöitä. Sen takia kannattaa kysyä suoraan, mikä toiselle olisi tärkeintä tilanteessa.

Joskus sairastavan on vaikeaa hakea apua, koska jaksaminen on äärirajoilla. Silloin kannattaa rohkaista toista ja sanoa, että voit lähteä käynneille mukaan. Varsinkin, jos toinen puhuu itsetuhoisista ajatuksista, tilanteeseen kannattaa tarttua heti.”

7. Puske hakemaan apua.

”Jos kumppanisi lopettaa esimerkiksi lääkkeiden syömisen ja haluaa luovuttaa hoidon kanssa, kehota häntä kuitenkin jatkamaan. Yritä saada toinen ymmärtämään, että apua on haettava.

Jos kumppanisi suhtautuu avun hakemiseen todella vastahakoisesti, puske eteenpäin. Muista, että hän ymmärtää sinun tehneen oikein siinä vaiheessa, kun hänen mielensä kirkastuu jälleen. Avun hakeminen on aina hyvä ratkaisu, vaikkei se pahimmassa hetkessä siltä tuntuisi.”

”Rakkaan ihmisen masennus voi aiheuttaa monenlaisia tunteita: vihaa, lamaantumista, turhautumista ja surua.”

8. Jaa vastuuta.

”Muistuta kumppaniasi siitä, ettei masennus ole häpeä tai heikkoutta. Sitä ei tarvitse peitellä muilta ihmisiltä. Kannusta puolisoasi puhumaan asiasta luottoihmisilleen.

Myös sinun kannattaa pyytää muita läheisiä auttamaan tilanteessa. On tärkeää, ettei sairastunut tai hänen kumppaninsa kumpikaan jää yksin.”

9. Anna itsellesi armoa.

”Rakkaan ihmisen masennus voi aiheuttaa monenlaisia tunteita. Se voi herättää vihaa, lamaantumista, turhautumista ja surua. Näiden tunteiden purkamista masentuneeseen kannattaa yrittää välttää.

Mutta koska olemme ihmisiä, tunteet voivat myös leimahtaa. Se on inhimillistä, eikä siitä kannata tuntea syyllisyyttä. Toinen ei mene rikki siitä, että suutut. Tilanne kannattaa kuitenkin käydä mahdollisimman pian toisen kanssa läpi, ettei se jää vellomaan. Pyydä anteeksi ja kerro tunteistasi.”

10. Älä unohda itseäsi.

”Masennus on sairaus, joka vaikuttaa tunteisiin, toimintakykyyn, ihmissuhteisiin ja muuhun jaksamiseen. Tavalliset askareet voivat muuttua mahdottomaksi tehtäväksi, ja arjen pyörittäminen saattaa jäädä puolison vastuulle.

”Ota kaikki mahdollinen apu vastaan.”

Puolisolle ensisijaisen tärkeää on muistaa pitää kaiken keskellä huolta siitä, ettei itse muserru taakan alle. Pidä itsestäsi niin hyvää huolta kuin tilanteessa pystyt. Kun huolehdit itsestäsi, jaksat huolehtia toisesta paremmin ja olla hänen tukenaan.

Ota kaikki mahdollinen apu vastaan. On parempi havahtua tilanteeseen ajoissa, koska muuten kaikki voi johtaa siihen, että perheessä on kaksi uupunutta tai jopa masentunutta.

On täysin hyväksyttävää alkaa punnita myös sitä vaihtoehtoa, että irtisanoutuu ihmissuhteesta. Jos tilanne vie itseltä kaikki voimat, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin erota. Se voi tuntua itsekkäältä, mutta pitää muistaa, että meillä kaikilla on oma elämämme. Jossain vaiheessa on pakko miettiä, mitä siltä haluaa. Kukaan ei voi elää elämäänsä toisen kautta varsinkaan silloin, jos toinen on haluton parantumaan ja kaikki on yritetty.”

11. Muista, että apua on saatavilla.

”Tukeudu läheisiisi ja hae rohkeasti ulkopuolista apua. Mielenterveysomaisten keskusliiton eli FinFamin kautta löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja, joista voi olla apua. Myös Mieli maassa Ry:n kautta löytyy paljon hyvää tietoa.

Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen voi soittaa lähes ympäri vuorokauden. Sen kautta voi puhua päivystäjän kanssa, kysyä neuvoa tai vain purkaa omaa huolta ja pahaa oloa. Kriisivastaanoton kautta saa ajan nopeasti ja mitään lähetteitä ei tarvita: soitto toimistopuhelimeen riittää ja siitä pyyntö lähtee eteenpäin. Aika pyritään järjestämään noin viikon sisällä.”

Home sweet home

Hae tietoa ja pidä itsestäsi huolta – 11 kultaista neuvoa masentuneen puolisolle

Homealtistus on todella oimakas masennuksen aiheuttaja. Hometoksiinit ovat siis hermomyrkkyjä, jotka tuhoavat homeallergisen ihmisen kyvyn selviytyä arjessa, saati työssä. Homealtistusken oireita vähätellään, koska lääkärit eivät tiedä hometoksiineista mitään. Lääkärit eivät tunnista homealtistusta, eivät osaa edes epäillä oireiden diagnosoinnissa homeen osuutta. Kyse on varsin laajasta ongelmasta, jonka tutkimukseen ei ole osoitettu riittävästi määrärahoja. Kyse on varsin laajasta ja vakavasta...
Lue kommentti