Rauhallinen kävelylenkki ei ole kielletty flunssapotilaalta. Kuva: Shutterstock
Rauhallinen kävelylenkki ei ole kielletty flunssapotilaalta. Kuva: Shutterstock

Kipeänä ei saisi kuntoilla. Mutta kun flunssa vain jatkuu ja jatkuu, alkaa liikkumattomuus tympiä ja turhauttaa. Lempeä liikunta voi parantaa nuutunutta oloa.

Lepo on paras lääke kipeälle. Jos tauti on kuitenkin pieni mutta sitkeä, voi joitain rauhallisia lajeja harrastaa rehkimättä ja pahentamatta vointia. Health.com -sivusto opastaa, mitkä lajit soveltuvat myös puolikuntoiselle.

Kävely
Jo 20 minuutin rauhallinen kävelylenkki voi piristää vointia. Pitkät hengenvedot raittiissa ilmassa auttavat avaamaan tukkoisuutta ja vetreyttävät makoilun kangistamaa vartaloa. Jos tavallisesti juoksee säännöllisesti, voi pieni hölkkäilykin kohentaa oloa. Toki lenkkeily pitää jättää kokonaan väliin, jos se vain heikentää oloa.

Jooga
Lempeä jooga, kuten hathajooga, sopii kipeälle. Kokeile restoratiivisia, eli lempeitä asentoja, kuten lapsen lepoasentoa. Myös rauhallinen ja tasainen joogahengitys auttaa tukkoisuuteen.

Tanssi
Kuuntele musiikkia ja tanssi rauhallisesti. Myös esimerkiksi zumbatunnilla voit tehdä liikkeet leppoisasti täysin oman tahtiin. Joidenkin tutkimusten mukaan jo pelkästään 50 minuutin päivittäinen tanssimusiikin kuuntelu lisää vastustuskykyä.

Pyöräily ja uinti
Uiminen voi virkistää oloa ja helpottaa tukkoisuutta. Se voi kuitenkin toimia myös päinvastoin ja lisätä nuhaisuutta. Myös kevyt pyöräily oman kunnon mukaan voi raikastaa puolikuntoisen kehnoa vointia.

Lue lisää:

5 vinkkiä flunssaan – paranna olosi hetkessä

Työpaikat ovat tutkitusti pöpöpesäkkeitä – vältä koskemasta näihin