Näillä vinkeillä et näytä tältä. Kuva:Shutterstock
Näillä vinkeillä et näytä tältä. Kuva:Shutterstock

Tiesitkö, että kahvin juonti saattaa vain pahentaa väsymystä? Testaa näitä kikkoja, jos et meinaa selvitä päivästä torkahtelematta.

1. Hörpi vettä

Kuivuminen pahentaa väsymystä entisestään varsinkin kuumalla ilmalla. Siksi vettä kannattaa juoda tasaisin väliajoin. Yleinen suositus on 1–1,5 litraa nestettä päivässä, mutta helteellä kaksinkertainen määrä voi olla sopiva. Tarve voi kuitenkin vaihdella eri ihmisten välillä ja esimerkiksi urheillessa vettä pitää toki lipittää enemmän.

2. Syö miniaterioita

Älä jätä aamupalaa väliin ja ahda mahaasi rasvaista jättilounasta, koska suuri ateria nostaa nopeasti verensokeria ja verensokerin nopea nousu ja lasku väsyttää. Tuhdin aterian sulattaminen vie myös tavallista enemmän energiaa. Syö sen sijaan pieniä proteiinipitoisia aterioita pitkin päivää. Esimerkiksi rahkassa ja raejuustossa on runsaasti proteiinia.

3. Skippaa kahvi

Väsyneenä käsi hamuaa herkästi kahvikuppia, mutta toisin kuin luulisi, liikaa kofeiinia kannattaa välttää. Kahvi kuivattaa kehoa ja piristävä vaikutus häviää, jos sumppia menee alas litrakaupalla.

4. Liiku ja kävele

Tuntikausia kestävä tietokoneen tuijottelu lamaannuttaa pääkopan lisäksi myös kropan. Pidä tauko puolen tunnin välein ja kävele vaikka käytävä päästä päähän. Myös pari punnerrusta tai haarahyppyä ravistelee sinut horroksesta.

5. Taputtele poskia kylmillä käsillä

Kasvojen huuhtominen kylmällä vedellä auttaa, mutta meikkiä käyttävälle tämä kikka ei ole se toimivin. Pese kädet kylmällä vedellä ja taputtele hellästi poskia, jolloin poskipunakin pysyy paikoillaan.

Lähde: Womanitely. Asiantuntijana myös tutkija ja ravitsemusterapeutti Nina Nevanperä Työterveyslaitokselta.

 Lue myös:

Helpommin hereille aamulla

Älä nuku univelkoja pois viikonloppuna