ET

Omilla valinnoilla on suuri vaikutus verisuonten terveyteen. Korkean verenpaineen tärkein hoitomuoto on elintapojen muuttaminen.

Syö terveellisesti

Kasviksia, juureksia, vihanneksia, hedelmiä ja marjoja tulisi syödä puoli kiloa päivässä.

Suosi tyydyttämättömiä eli pehmeitä rasvoja, kuten oliivi- tai rypsiöljyä, margariinia ja pähkinöitä. Vaihda valkoinen leipä ja pasta täysjyvään. Vähennä punaisen lihan syöntiä ja suosi kalaa.

Vähennä suolaa

Suolaa tulisi syödä korkeintaan viisi grammaa eli noin yksi teelusikallinen päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Moni syö tietämättään jopa tuplasti elintarvikkeiden piilosuolan vuoksi. Valitse vähäsuolaisia tuotteita ja vähennä suolaa ruuanvalmistuksessa. Makuaisti tottuu muutokseen muutamassa viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla


Liiku

Urheileminen toimii täsmälääkkeenä korkeaa verenpainetta vastaan.

Esimerkiksi puolen tunnin hikisellä sauvakävelylenkillä on sama alentava vaikutus verenpaineeseen kuin yhdellä lääkepillerillä. Sopiva määrä liikuntaa on esimerkiksi reipas puoli tuntia kävelyä viisi kertaa viikossa.

Ole raitis

Alkoholinkäyttöä kannattaa vähentää, sillä säännöllinen alkoholinkulutus nostaa verenpainetta. Ylipainoisilla ja iäkkäillä alkoholin verenpainetta nostava vaikutus korostuu. Myös tupakointi kannattaa lopettaa.

Kevennä

Jos sinulla on ylipainoa, jo 5–10 prosentin painonpudotuksella on vaikutusta verenpaineeseen. Älä sorru pikadieetteihin, vaan pyri muuttamaan elintapojasi terveellisemmiksi. Jos noudatat edellä mainittuja vinkkejä, painon pitäisi pudota kuin itsestään.

Geenit vaikuttavat

Joskus elämänmuutoksella on niin iso vaikutus, että verenpainelääkkeitä ei tarvita enää ollenkaan. Toisaalta geeneillä on vaikutusta, ja monella verenpaine voi olla korkea hyvistä elintavoista huolimatta.

Lähteet: Käypä hoito -suositukset, sydan.fi, paihdelinkki.fi, etlehti.fi

Tutkittu juttu -sarjassa tarkastelemme, mitä hyvää ja hyödyllistä tutut ruuat ja raaka-aineet sisältävät.

Tämä on ET-lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä. Lisää ET:n juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla