Kuvat
Shutterstock
Jäisikö tämä olotila historiaan esimerkiksi muuttamalla ruokailutottumuksia?
Jäisikö tämä olotila historiaan esimerkiksi muuttamalla ruokailutottumuksia?

Tuoreessa PMS-oireita käsittelevässä kirjassa esitetään, että kuukautisia edeltäviin oireisiin voi itse vaikuttaa elintapoja tarkkailemalla ja muuttamalla. Selvitimme, onko väitteessä mitään perää. 

Olo on tuskainen. Särkee, turvottaa ja mielialakin heittelee, mutta ei auta kuin kärsiä.

Olemme tottuneet ajattelemaan, että PMS-oireet eli kuukautisia edeltävät fyysiset ja psyykkiset vaivat ovat välttämätön paha: jos niitä on, niin niitä on ja se siitä.

Mutta entä jos joku sanoisi, ettei PMS-oireiden kokeminen ole normaalia? Näin väittää naisten terveyteen erikoistunut amerikkalaisyrittäjä Kirsten Karchmer, jonka aiheesta kirjoittama kirja Seeing Red: The One Book Every Woman Needs to Read. Period. on juuri ilmestynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Naiset kertovat minulle päivittäin sellaisia asioita kuin ”en voi varata hallituksen kokouksia viikolle, jolla minulla on kuukautiset, koska saatan pyörtyä”. Minun mielestäni silloin on kyseessä sairaus. Se ei ole terve olotila, Karchmer sanoo The Lily -sivuston haastattelussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Karchmerin mukaan PMS-oireista ei pitäisi joutua kärsimään – vaikka ne yleisiä ovatkin. Oireista kärsii lähes jokainen hedelmällisessä iässä oleva nainen ainakin jossakin vaiheessa elämäänsä. 20–30 prosentilla naisista on kohtalaisia oireita ja 5–10 prosentilla vaikeita.

Selvitä, mikä kaikki kiertoosi vaikuttaa

Karchmerin ratkaisu oireiden helpottamiseen on niin kutsuttu biohakkerointi eli terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen keräämällä omasta terveydestä kertovaa dataa, hienosäätämällä elintapoja ja tarkkailemalla, miten ne vaikuttavat.

PMS-oireiden kohdalla homma sujuu Karchmerin mukaan kutakuinkin niin, että ensin seurataan tarkasti kaikkea kuukautiskiertoon liittyvää. Käytännössä siis kierron pituutta, emätinvuotoa, kuukautisvuotopäiviä, veren väriä ja määrää, mahdollisia kramppeja ja muita PMS-oireita.

Sitten tarkkaillaan elintapoja eli esimerkiksi unen määrää, alkoholin kulutusta, veden juomista, ruokailutottumuksia, stressi- ja energiatasoja sekä mielialaa.

– Kun tiedät tarkalleen, millainen kiertosi on ja millaiset tavat sinulla on, voit alkaa etsiä yhteyksiä niiden välillä. Näin voit muokata sitä, mitä teet, ja katsoa, millä on isoin vaikutus kiertoosi, Karchmer neuvoo.

Mitä sanoo naistentauteihin erikoistunut lääkäri?

Karchmer ei kuitenkaan ole lääkäri, vaan terveysteknologian puolestapuhuja, joka on erikoistunut akupunktioon ja kiinalaiseen lääketieteeseen.

Onko ajatus siitä, että PMS-oirehdintaan voisi vaikuttaa tekemällä muutoksia omiin elintapoihinsa siis aivan tuulesta temmattu vai voisiko siinä olla perää? Kysyimme asiaa lääkäriltä.

– Jos PMS-oireet ovat lieviä, niin osalle naisista saattaa riittää se, että kiinnittää huomiota terveellisiin elintapoihin. Esimerkiksi alkoholin ja stressin vähentäminen, riittävä lepo sekä säännöllinen liikunta saattavat helpottaa oireita, sanoo naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Hanna Savolainen-Peltonen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä.

– Usein jo se helpottaa, että ymmärtää, mitä oireet ovat, ja osaa varautua siihen, mihin aikaan kuukautiskiertoa niitä tulee. Lievempiin oireisiin voi riittää, että osaa seurata kehon toimintaa ja tietää mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi välttää liiallista stressiä ennen kuukautisia.

Sen lisäksi voi erityisesti PMS-oireiden esiintymisaikaan olla hyödyllistä vähentää kahvin ja alkoholin juontia. Riittävästä liikunnasta ja unesta kannattaa huolehtia koko ajan. Myös B6-, D- ja E-vitamiinien riittävään saantiin voi olla hyvä kiinnittää huomiota.

Savolainen-Peltonen toteaa kuitenkin, että vaikka terveet elintavat ovat aina hyväksi, ne eivät välttämättä riitä helpottamaan oloa, jos kyse on hyvin vaikeista PMS-oireista.

Toisaalta vaikka PMS-oireista ei pääsisi kokonaan eroon biohakkeroimalla, ei siitä ole mitään haittaakaan. Elintapojen kohentaminen kun on hyväksi kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla